Zajímavý automobil s jen průměrnými jízdními vlastnostmi, ale s velmi vysokým jízdním komfortem nabízí pětidveřovou karoserii a čtyřmístný interiér. S elektrickým peugeotem jsme se setkali již mnohokrát, a tak jsme ho mohli vyzkoušet jak v zimních podmínkách s teplotami až -20oC, tak v parném létě. A právě podle zimního období znatelně kolísal dojezd, a to od pouhých 60 km až po 130 km.

CELÝ TEST NAJDETE V TIŠTĚNÉ VERZI MAGAZÍNU BC č. 5/2013

 

Dojezd až 130 km, v zimě však jen 60 km

Dojezd 150 km udávaný výrobcem je v praxi téměř nedosažitelný. Vzdálenost 130 km je reálnější. Musíte však jet při teplotách nad 10oC, plynule, vyvarovat se razantnějších zrychlení a při jízdě po okresní silnici nepřekračovat rychlost 80 km/h. A také nepouštět klimatizaci. Ta snižuje dojezd o 13 až 15 %. S klimatizací tak v létě ujedete něco málo přes 110 km. Pokud se nebudete na jízdní styl příliš soustředit, počítejte s dojezdem kolem 120 km. Daleko více však akumulátory vysává topení, které je navíc v třeskutých mrazech svou účinností podprůměrné. Po jeho zapnutí na plnou intenzitu počítejte s poklesem dojezdu o 20 %. Se zapnutým topením jsme ujeli rovných 63 km.

Akumulátor má kapacitu 16 kWh. Při celkem běžné sazbě 5 Kč za kWh za elektrickou energii lze v létě jezdit s náklady kolem 0,70 Kč/km. Ovšem v zimním období je nutné počítat s nejméně 0,80 Kč/km, v mrazech dokonce mohou náklady překročit i 1 Kč/km. To je už cena, za kterou dokážou jezdit i běžné automobily na CNG. Na druhou stranu je pravda, že případný výhodnější tarif může náklady znatelně snížit. Navíc veřejné dobíjecí stanice jsou k dispozici zatím zdarma nebo za minimální poplatek. S touto dotací ale není možné počítat dlouhodobě.

 

Dobít akumulátory z běžné sítě trvá 7 hodin

Baterie lithium-ion pro elektrická trojčata pocházejí z dílny společnosti LEJ (Lithium Energy Japan). Akumulátorová sada má kapacitu 16 kWh, na 80 % své kapacity se při napětí 380 V dobíjejí 30 minut, v klasické zásuvce na 220 V trvá plné nabití téměř sedm hodin.

Co se týče životnosti, tak MMC (Mitsubishi Motor Corporation) zaručuje životnost až 10 let. To však neznamená, že po uplynutí tohoto období budou baterie na vyhození. I po této době je bude možná nabít stále na 60 až 70 procent původní kapacity, což není špatné.

 

PEUGEOT iOn
TECHNICKÉ ÚDAJE

Motor, převodovka Vzadu uložený synchronní elektrický motor s permanentními magnety pohání zadní kola. Výkon 47 kW při 3500-8000 1/min, točivý moment 180 Nm při 100-2000 1/min. Bezstupňová převodovka.
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 3480/1475/1610 mm.
Zavazadlový prostor 0,168 m3.
Hmotnosti Pohotovostní/užitečná hmotnost – předběžný údaj: 1195/255 kg.
Výkony Největší rychlost omezena na 130 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 15,9 s, kombinovaná spotřeba 13,5 kWh/100 km.
CENA 717 288 Kč s DPH (cena platná od 1. 1. 2012)

Galerie