Volkswagen Golf GTE

V praxi lze s Golfem GTE jezdit za 1,50 Kč/km. Při snaze dobíjet akumulátory co nejčastěji, se pak lze dostat i na 1,20 Kč/km.

Pod kapotou přes 200 koní a skvělý podvozek

Golf GTE disponuje stejnou technikou jako Audi A3 e-tron, což znamená, že pod přední kapotou je napříč uložený zážehový čtyřválec o objemu 1,4 litru a výkonu 110 kW. S ním spolupracuje elektromotor o výkonu 75 kW integrovaný do speciálně upravené šestistupňové, samočinné převodovky DSG, která má navíc ještě třetí spojku. Ta slouží k připojení čtyřválce k elektromotoru i zbytku převodového ústrojí. Elektromotor váží 34 kg a dosahuje točivého momentu 330 Nm; kombinovaný výkon celé soustavy se pak vyšplhá až na 150 kW a největší celkový točivý moment je 350 Nm.

I když má Golf GTE o 160 kg vyšší pohotovostní hmotnost než model GTI, je schopný docela obdivuhodných jízdních výkonů, které potvrzují oprávněnost značky GTE. Pochvalu zaslouží naladění podvozku, které na vyšší pohotovostní hmotnost dává zapomenout. Při zachování špičkové jízdní stability je navíc skvěle komfortní a posádku neobtěžuje rázy ani zvýšeným hlukem. Díky vzadu umístěnému akumulátoru došlo k lepšímu rozložení hmotnosti na nápravy a tak téměř zmizela vrozená nedotáčivost. Patrné je to především na stabilizačním a protiprokluzovém systému, který má minimum práce a aktivuje se skutečně až v  extrémních situacích.

Volkswagen Golf GTE
TECHNICKÉ ÚDAJE

Motor, převodovka Vpředu napříč uložený zážehový přeplňovaný čtyřválec pohání přední kola. Zdvihový objem 1395 cm3, největší výkon 110 kW při 5000-6000 1/min, největší točivý moment 250 Nm při 1600-3500 1/min. Přídavný elektromotor dosahuje výkonu 75 kW a točivého momentu 330 Nm. Celkový sdružený výkon 150 kW, celkový točivý moment 350 Nm. Li-ion akumulátor o kapacitě 8,7 kWh. Samočinná, šestistupňová převodovka.
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4270/1790/1449, rozvor 2629 mm. Objem zavazadlového prostoru 0,380/1,270 m3.
Hmotnosti Pohotovostní/užitečná hmotnost 1599/496 kg.
Rozměr pneumatik 225/45 R18.
Výkony Největší rychlost 222 km/h, zrychlení 0-100 km/h za 7,6 s, spotřeba paliva -/-/1,5-1,7 l/100 km. Spotřeba elektromotoru 11,4-12,4 kWh/100 km. Objem palivové nádrže 40 l.
CENA  1 099 900 Kč s DPH

Podobně jako verze GTI a GTD má i Golf GTE sportovní bodykit s aerodynamickými prvky, nižším podvozkem a 18palcová kola z lehkých slitin. Vše je však laděno do modra, jak je u ekologických modelů Volkswagenu zvykem.

 

Drahé šetření?

Tím nejdůležitějším jsou u tohoto automobilu náklady na provoz. U plug-in hybridů hraje důležitou roli, na jak dlouhé vzdálenosti automobil nejčastěji používáte. Pokud s ním pojedete na služební cestu na Slovensko, žádných úspor se nedočkáte. Spíš naopak. Stále s sebou budete tahat téměř 200 kg, což samozřejmě není z hlediska šetření ideální. Podle tvrzení výrobce je na akumulátory možné ujet 50 km. Tuto vzdálenost se nám ujet nikdy nepodařilo. Při úsporném jízdním stylu lze urazit bez topení nebo klimatizace až 45 km. Pokud si přitopíte, ale stále pojedete defensivně, vyhnete se dálnici a na okresní silnici nepojedete více jak 80 km/h, lze bez problémů ujet 35 až 40 km. Skutečnost, zda jedete po okresní silnici nebo ve městě, nemá na dojezd zásadní vliv. Naopak dálnice vám akumulátory vyždímá dvakrát rychleji. Při rychlosti 130 km/h má automobil spotřebu přes 30 kWh/100 km, a tak na elektřinu ujedete kolem 15 km. Pak se automaticky spustí spalovací motor a EV mód se přepne do hybridního režimu. Na elektřinu také nelze jet rychleji než 130 km/h. EV mód se deaktivuje i v případech, kdy razantně sešlápnete plynový pedál.

Pokud ale dojíždíte do práce denně do 40 km a v práci si budete moci akumulátor dobít, pak vám Golf GTE bude sloužit jako čistý elektromobil. V závislosti na tarifu vás pak jeden ujetý kilometr tedy vyjde na 50 až 85 haléřů. Plné nabití akumulátoru vás dle tarifu vyjde na 19 až 34 korun. Při nabíjení prázdného akumulátoru spotřebujete necelých 8 kWh. Akumulátor o kapacitě 8,7 kWh totiž není nikdy plně vybitý.

V případě, že budete jezdit pouze na elektřinu, počítejte s náklady 0,50 až 0,85 Kč/km dle tarifu za elektrickou energii

V případě, že budete jezdit pouze na elektřinu, počítejte s náklady 0,50 až 0,85 Kč/km dle tarifu za elektrickou energii

Z pohledu efektivity se tento plug-in hybrid vyplácí do vzdálenosti 100 km. Na nabitý akumulátor ujedete prvních 40 km, což v řeči peněz představuje 20 až 34 korun. Zbývajících 60 km pak musíte absolvovat se spalovacím motorem, který při průměrné spotřebě 7 l/100 km spálí 4 l benzinu v částce 120 korun. Jeden ujetý kilometr vás tak vyjde na 1,40 až 1,54 Kč, což je už téměř stejně jako se vznětovým motorem. Lze samozřejmě předpokládat, že ceny nafty budou stoupat, a tak se efektivita pohonu bude zvyšovat.

Při průměrném měření spotřeby jsme celý týden simulovali každodenní padesátikilometrové dojíždění za prací (denně ujeto 100 km). Akumulátor jsme ale nabíjeli jen jednou za 100 km. O víkendu jsme se pak sebrali a „odjeli“ na chalupu vzdálenou 130 km. Celkem jsme ujeli 760 km. Tato vzdálenost nás dle rozdílného tarifu za elektrickou energii stála 1148 až 1246 Kč. Jeden ujetý kilometr tak vychází na 1,51 až 1,64 Kč/km. To je přibližně stejně, jako kdybychom trasu absolvovali s Golfem 1.6 TDI. Pokud bychom ale v praxi dobíjeli akumulátor častěji – například i v práci, nebo více využívali veřejné dobíjecí stanice, ze kterých je elektrická energie stále téměř zadarmo, dokázali bychom náklady ještě podstatně snížit na hodnotu kolem 1,25 Kč/km. To už je ve srovnání se vznětovým motorem znatelná úspora.

Společně s kolegou jsme se pak domluvili a s Golfem GTE se snažili ujet co nejvíce kilometrů. V kombinovaném provozu, kde nechybělo ani 25 % dálnic jsme dosáhli průměrné spotřeby elektřiny 4,9 kWh/100 km, průměrná spotřeba benzinu činila 4,7 l/100 km. Z těchto údajů vyplývá, že jeden ujetý kilometr vyjde na 1,53 až 1,62 Kč/km (dle sazby za elektřinu 2,39 až 4,26 Kč/kWh. Není bez zajímavosti, že na malou, čtyřicetilitrovou benzinovou nádrž jsme v našem případě ujeli 850 km. Při praktickém využívání Golfu GTE jsme si uvědomili, že bychom mohli provoz více zefektivnit častějším dobíjení akumulátoru.

NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA PALIVA V RÁMCI TESTU (L/100 km)

Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
0 až 7,0 0 až 7,5 4,7

 

Za 4 hodiny nabito

Vůz můžete nabíjet buď klasicky, tedy připojením ke zdroji energie, nebo programově. Začátek nabíjení lze nastavit přímo na nabíjecí stanici nebo prostřednictvím infotainmentu vozidla. Poslední možností je využití aplikace „Car-Net-e-Remote“ na dálku. V rámci ní lze dokonce předehřát či naopak vychladit kabinu vozidla před jízdou. Zdrojem elektrické energie je dobíjecí li-ion akumulátor s 96 články o kapacitě 8,7 kWh a jeho plné nabití trvá z běžné zásuvky necelé 4 hodiny. Zásuvka od nabíječky se ukrývá v přídi auta pod logem Volkswagenu. V českém prostředí je příjemné, že se konektor po zasunutí v zásuvce samočinně uzamkne, a tak kabel nelze jednoduše odcizit.

 

Interiér nabízí plnohodnotné využití

Sedmá generace golfu byla vyvíjena s ohledem na zástavbu elektromotoru a akumulátoru. Nedošlo tedy ke zmenšení zavazadlového prostoru. K dispozici je stále slušných 380 litrů. Chybí zde jen prostor pro náhradní kolo, který zabírá li-ionový akumulátor.

Interiér tak nabízí plnohodnotný vnitřní prostor a na první pohled připomíná své slavné sportovní protějšky. Přední sedadla mají výrazné boční vedení a tradiční čalounění kostkovanou látkou, v níž sportovní červenou Golfu GTI opět nahradila ekologická modrá. Z GTI si GTE vzalo i zploštělý volant s příjemně silným věncem. Jinak to vypadá i pod kapličkou kontrolních přístrojů. Otáčkoměr se zmenšil a nahradil ukazatel teploty motoru, jeho místo zaujal ukazatel výkonu s třemi barevnými pásmy. Když se ručička pohybuje v zeleném, golf rekuperuje a dobíjí akumulátor, v modrém jede ekonomicky a v bílém poskytuje maximum svých schopností. Na displeji uprostřed je navíc ještě umístěn ukazatel stavu nabití baterií, středový dotykový displej zase nabídne graficky povedený aktuální přenos síly mezi jednotlivými komponenty pohonného ústrojí.

Interiér provází výrazné modré linky evokující sportovní charakter vozu

Interiér provází výrazné modré linky evokující sportovní charakter vozu

CENY VYBRANÝCH NÁHRADNÍCH DÍLŮ

Náhradní díl Cena v Kč s DPH
Přední brzdové kotouče (sada - 2 ks) 5032
Brzdové desky – přední (sada) 2687
Čelní sklo 6089
Přední levý světlomet LED – kompletní 31 298
Zadní skupinová svítilna – kompletní 11 605
Přední nárazník - kryt  8820
Zadní nárazník - kryt 8455
Levé zpětné zrcátko, sklopné – kompletní 8227
Levý přední blatník 5040

ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAXGLASS´S

Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota
30 000 km 3 roky 55,80 %
90 000 km 3 roky 51,00 %
150 000 km 3 roky 45,70 %
210 000 km 3 roky 40,30 %

CELKOVÉ HODNOCENÍ

KLADY ZÁPORY
Efektivita provozu Cena
Dojezd na elektřinu v praxi kolem 40 km Kratší servisní intervaly (15 000 km)
Sportovní jízdní vlastnosti  

 

Galerie