Fiat Tipo kombi

Příď působí výrazně a dynamicky

Automobilka Fiat se ještě v nedávné době věnovala především inovacím svých užitkových vozidel, kde nenechala kámen na kameni. Fiat Tipo je tak příjemným překvapením a bezesporu patří k nejzajímavějším automobilovým novinkám.

Italská automobilka Fiat má ve výrobě kompaktních modelů předlouhou tradici. Po populární maree ale následoval útlum. Stilo se příliš neprosadilo a druhá generace bravy se nikdy nedočkala žádané verze kombi. Pak se Fiat soustředil hlavně na rozšiřování své prémiové řady 500. Nyní se ovšem Turínští do segmentu C vrací v plné síle s novinkou nesoucí staronové jméno Tipo (jmenoval se tak již úspěšný hatchback z let 1988-1995). Výroba nového Tipa začala loni v moderním závodě v tureckém městě Bursa. Jako první přišel sedan, který je z celé řady nejlevnější (od 269 900 Kč). Následoval hatchback (od 299 900 Kč) a mimořádně prostorné kombi (od 329 900 Kč).

Tipo bude oslovovat hlavně zákazníky, kteří nebazírují na nejmodernějších elektronických vychytávkách, ale kteří ocení osvědčenou robustní techniku, velkorysý vnitřní prostor a bohatou standardní výbavu. To vše dostanou u tipa za velmi rozumné peníze a k tomu ještě jako bonus líbivý italský design.

Ale dejme teď slovo flotilovým manažerům, kteří si mohli vyzkoušet verzi kombi se vznětovým motorem 1.6 MultiJet/88 kW.

Chcete se zúčastnit testování? Zaregistrujte se.
Z došlých registrací vybereme řidiče, kteří budou moci nejnovější modely týden testovat. V dohodnutém čase vám vůz dovezeme až do firmy a v pondělí zase odvezeme. K dispozici budete mít plnou nádrž paliva.
 

Ondřej Geršl, Provident Financial s.r.o.

Prvním, kdo vůz testoval, byl Ondřej Geršl. Dle jeho slov upoutá Fiat Tipo designem pozornost, zepředu působí příjemně dynamicky a se vznětovou šestnáctistovkou disponující 88 kW jím také opravdu je. „Pružnost motoru je s ohledem na objem mimořádná i při zařazené šestce. Naopak trochu zklamán jsem byl ze spotřeby, kterou nebylo snadné dostat pod 6 l/100 km. Připisuji to ale ještě nezaběhlému motoru. Co se týká vnitřního prostoru, varianta kombi mi vyhovuje. V tomto segmentu mi ale chybí možnost dovybavit vozidlo alespoň některými asistenčními systémy. Naopak chválím funkčnost a přehlednost zadní kamery, díky které je parkování ve městě hračka,“ hodnotí Ondřej Geršl. „Pro zastoupení v menších flotilách bych fiat bez zaváhání zvažoval. Co se týká našeho současného vozového parku, upřednostnil bych značku s klasickým zastoupením vozidel i ve vyšších třídách tak, aby pokryla maximum našich potřeb.“

Ondřeje Geršla ze společnosti Provident Financial fiat v zásadních ohledech nezklamal. Kritizoval omezený výběr asistenčních systémů a jen průměrnou spotřebu 6 l/100 km.

Ondřeje Geršla ze společnosti Provident Financial fiat v zásadních ohledech nezklamal. Kritizoval omezený výběr asistenčních systémů a jen průměrnou spotřebu 6 l/100 km.

K otázce vlastnictví vozidel společnosti Provident Financial Ondřej Geršl říká: „Ve více než dvou stovkách vozidel, které využívá naše společnost, najdete nejvíce škodovek. Převažují modely Rapid, Octavia a Superb. Všechna tato auta jsou financována formou operativního leasingu. Díky tomu máme zcela rovnoměrné a přehledné náklady po celou dobu leasingu a také nám to pomáhá efektivně řešit otázku ojetých vozidel, která potřebujeme obměnit za nová.“

Společnost Provident Financial oslavila nedávno dvacet let na českém trhu a patří k největším poskytovatelům půjček na nebankovním finančním trhu. Provident se díky svým jasným a férovým smluvním podmínkám umístil na 1. místě v Indexu etického úvěrování od Člověka v tísni. Firma rovněž dvakrát absolvovala Audit rovných příležitostí od Gender Studies a vloni získala 3. místo v soutěži TOP Odpovědná firma od Byznysu pro společnost.

 

Pavel Kumičík, Baustav a.s.

Za druhým testujícím jsme zajeli do Karlových Varů, kde firma Baustav sídlí. Pan Kumičík se na fiata těšil, i když jde o vozidlo nižší střední třídy, protože Fiat 127 sport bylo jeho první auto, jež před lety vlastnil, a dodnes na něj vzpomíná jen v dobrém. Nové Tipo kombi pana Kumičíka překvapilo svou velikostí a – jak to bývá u Italů – i moderním tvarem karoserie. Celý vůz je elegantní a líbivý. Tvar masky, světel, zádě karoserie, integrovaných střešních nosičů se výrobci povedl na jedničku a auto působí o třídu větším dojmem.

Testované vozidlo bylo v nejvyšším stupni výbavy s šestistupňovou manuální převodovkou. Interiér vozu je opět líbivý, ale tady již zřetelně poznáte, že jste v nižší střední. Tvrdší plasty ve dveřích, absence menších odkládacích míst třeba na sluneční brýle, užší prostor pro nohy řidiče a podlahové pedály blízko u sebe. Vnitřní prostor pro cestující ale v žádném případě malý není – i lidé nad 185 cm mají dostatek místa nad hlavou i v oblasti ramen. Prostor na zadních sedačkách je také vyhovující. Zavazadlový prostor v dané kategorii je víc než dobrý, 550 litrů mluví za vše, a pan Kumičík si pochvaloval i dvojitou podlahu.

Nové Tipo testoval také Pavel Kumičík ze stavební společnosti Baustav. Chválil zátah motoru v nízkých otáčkách. V rámci testu dosáhl průměrné spotřeby 5,8 l/100 km.

Nové Tipo testoval také Pavel Kumičík ze stavební společnosti Baustav. Chválil zátah motoru v nízkých otáčkách. V rámci testu dosáhl průměrné spotřeby 5,8 l/100 km.

„Ovládání infotainmentu je přehledné a intuitivní, nemám k němu výhrady. Vše je umístěno na středové obrazovce (kam se promítá i obraz z couvací kamery), která vykukuje nad palubní deskou, ale pro řidiče i spolujezdce je dobře čitelná,“ hodnotí Pavel Kumičík. „Většinu základních funkcí lze ovládat i přes multifunkční volant a potěšila mne i možnost volby zobrazení hodnot jízdy na displeji mezi hlavními ukazateli rychlosti a otáček motoru. Co mne překvapilo, byly neaktualizované mapové podklady v jinak přívětivé TomTom navigaci. Rádio ve vozidle je dostačující po všech stránkách, a navíc doplněno o příjem digitálního vysílání DAB. Dvouzónová klimatizace a její ovládání na středovém panelu působí snad jako jediné trochu archaicky.“

Testované kombi poháněl vznětový čtyřválec 1.6 MultiJet/88 kW

Testované kombi poháněl vznětový čtyřválec 1.6 MultiJet/88 kW

Motor fiatu, v Česku tak oblíbený turbodiesel 1.6 MultiJet/88 kW, nabízí velmi slušný temperament. „Výrazně zatahuje nad 1800 otáčkami. Pokud ale budete řadit dle doporučení řídicí jednotky, pojedete asi úsporně, ale nudně. Já jsem s vozem ujel přes 800 km jak po dálnici, tak po městě i okreskách s průměrnou spotřebou 5,8 l/100 km. Tabulkovou hodnotu udávanou výrobcem 3,7 l/100 km jsem ani nedocílil, ale ani jsem se o to nepokoušel. Převodovka je krátká s přesným řazením a s menším odstupňováním mezi 5. a 6. stupněm.“

Jízdní vlastnosti vozidla jsou ve své kategorii na dobré úrovni. Podvozek je tvrdší a při rychlejší jízdě na horších silnicích nebo na zvlněné dálnici o sobě dává zbytečně vědět. Také odhlučnění interiéru od kol a podvozku je jen průměrné. „Nepředpokládám, že si tipo bude kupovat řidič s ambicemi rallyeového jezdce, ale jako rodinný kombík s ním uživatel bude určitě nadmíru spokojen. Fiat Tipo kombi 1.6 MultiJet to ale nebude mít v konkurenci ostatních automobilek s ceníkovou hodnotou 421 900 Kč jednoduché!“

Společnost Baustav a.s. je stavební firma působící v České republice i v zahraničí přes 25 let. Ve svém vozovém parku má přes 50 vozidel značek Audi, Škoda, VW, dodávky Ford, Iveco, VW a nákladní vozy Iveco. Ty zajišťuje pomocí úvěru či leasingu. „Operativní leasing standardně nevyužíváme,“ říká Pavel Kumičík. „Některá vozidla jsou vybavena GPS kontrolou, ostatní mají finanční limit na pohonné hmoty.“