Renault Espace, 1.6 dCi vyzkoušel Roman Kněžourek, jednatel společnosti 3K Bohemia, s.r.o.

Hodnocení jednatele společnosti

Renault Espace se radikálně změnil. Klasický velkoprostorový vůz nahradil luxusnější kříženec s rysy sportovně-užitkových automobilů. Stal se z něj crossover.

A jak Roman Kněžourek hodnotil nevšední a koncepčně zcela změněný espace?

„Vůz mě oslovil především elegantním designem, který je skutečně francouzsky šarmantní. Navíc je dobře patrné, že se jedná o auto prémiového segmentu. Podobně příjemné byly i pocity za volantem.

Espace se za jízdy chová tak, jak jsem od velkého, těžkého a relativně vysokého vozu očekával. To znamená, že podvozek sází na komfortní odpružení stejně tak jako interiér, který je výtečně odhlučněný a ve kterém velice příjemně ubíhají dlouhé vzdálenosti. Interiér navíc nabízí nadprůměrný prostor, sedačky mají dobré boční vedení a na dlouhé cesty mají vhodný anatomický tvar, a tak jsou velice pohodlné i při dlouhodobém sezení. Do třetí řady sedadel je poměrně dobrý přístup přes sklopenou sedačku druhé řady. Sklápění a vyklápění třetí řady sedadel z podlahy zavazadlového prostoru je jednoduché a snadné.

Příjemně mě překvapila také kvalita použitých materiálu v interiéru včetně měkčených plastů palubní desky a čalounění dveří. Středovému panelu vévodí dotykový displej velikosti tabletu, ale pro jeho plné využití je třeba si přečíst uživatelskou příručku. Ale i jiná ovládání nejsou zcela intuitivní. Je to zkrátka typický francouz.

Výtku mám k odkládacím prostorům pro nápoje, jsou pod středovým tunelem, a za jízdy si tam nic nedáte a ani nevyndáte.

Nevelký objem motoru mi u tak velkého auta připadal nesmyslný. Musím ale uznat, že mi při jízdě výkon vznětové šestnáctistovky připadal velice solidní. Automobil slušně zrychluje a lze s ním dosáhnout velmi nízké spotřeby. Samozřejmě nelze od tohoto vozu očekávat sportovní výkony, ale to ani není ambicí tohoto vozidla.

Vůz je svým zaměřením určen pro vyšší management firem, ale zároveň není pro každého, a to jak díky cenové hladině (cena od 769 000 Kč, ale výkonnější a lepe vybavený vůz překračuje 1 000 000 Kč), tak díky své extravaganci. Kamkoli jsem s espacem přijel, všude budil zaslouženou pozornost. I tato vlastnost ale nemusí být každému příjemná.“

Chcete se zúčastnit testování? Zaregistrujte se.
Z došlých registrací vybereme řidiče, kteří budou moci nejnovější modely týden testovat. V dohodnutém čase vám vůz dovezeme až do firmy a v pondělí zase odvezeme. K dispozici budete mít plnou nádrž paliva.
 

Renault Espace

Renaultu dramaticky zmizeli zákazníci velkoprostorových automobilů Ti, kteří chtěli více prostoru, raději za podobné peníze volili alternativu ve znatelně větší, osobní verzi modelu Trafic.

Novou koncepci espace Roman Kněžourek chválil. Vadilo mu jen, že některé funkce a ovladače nejsou intuitivní. Praktický není ani držák nápojů na středovém panelu.

Espace má velice zajímavou historii. V roce 1984 Renault doslova šokoval veřejnost představením první generace svého velkoprostorového vozu s příznačným názvem Espace. Spolu s o něco starším Chryslerem Voyagerem tak vlastně založil novou třídu automobilů, dnes známou pod zkratkou MPV (Multi Purpose Vehikle).

 

O čtvrt tuny lehčí

Použití hliníku a moderních plastů ušetřilo takřka čtvrt tuny, takže základní model má pohotovostní hmotnost pouze 1659 kg! To je u sedmimístného automobilu rekordně nízká hodnota. Renault Espace stojí na modulární platformě, má dveře z lehkého hliníku, přední blatníky i páté dveře z plastu. K nižší hmotnosti přispěly i menší motory se systémem Stop&Start a rekuperací brzdné energie.

 

Sedm míst za příplatek 30 000 Kč

S luxusnějším zaměřením nového espace korespondují pohodlné sedačky. Praktická stránka věci tím však tolik neutrpěla, v druhé řadě jsou tři stejná sedadla, samostatně sklopná i posuvná. Dva další menší pasažéři se mohou vejít na poslední dvě sedačky, které jsou nabízeny za příplatek 30 000 Kč. Všechna zadní sedadla lze sklopit do podlahy a utvořit tak rovnou plochu, plynule navazující na dno zavazadlového prostoru. Sedačky se sklápějí buď zvlášť, nebo všechny najednou, pomocí ovládacích tlačítek na levé straně zavazadlového prostoru, nebo dokonce virtuálními tlačítky na středovém dotykovém displeji.

V pětimístné verzi nabízí espace zavazadlový prostor objemu 680 litrů a po sklopení sedadel druhé řady až 2101 litrů. Tento údaj ukazuje, že celkový vnitřní prostor je u nového espace menší, než u jeho předchůdce. Víko zavazadlového prostoru se otevírá elektricky. Jinak zaslouží pochvalu dálkové ovládání sklápění druhé řady sedadel z rozhraní R-Link, a to buď jednotlivě, nebo všech najednou. Jde to i ze zavazadlového prostoru, kde najdete na straně panel s tlačítky.

 

Revoluce pod kapotou

Radikální snížení objemu se prosadilo i u mohutného espace. Čtyřválce sice zůstaly, ale jejich zdvihový objem se razantně snížil na 1,6 litru. Požadované parametry jeden zážehový a dva vznětové motory dohánějí přeplňováním. Motory plní emisní normu Euro 6 i bez kapaliny AdBlue, což umožňuje použití dvou okruhů EGR a katalyzátoru oxidů dusíku. To provoz zlevňuje stejně jako použití rozvodového řetězu namísto řemene.

Nový espace je ve srovnání s předchůdcem úspornější i díky výrazně lepší aerodynamice a již zmiňované redukci hmotnosti.

 

Zajímavosti o vozovém parku společnosti 3K BOHEMIA, s.r.o.

Společnost 3K Bohemia, respektive Kněžourek Business & VIP taxi vznikla v roce 2004 jako ryze česká a především rodinná dopravní společnost. Obchodní název 3K Bohemia je symbolem spojení tří zakladatelů společnosti, otce a dvou synů. „Základním mottem firmy jsou úcta k zákazníkovi, spolehlivost, diskrétnost a snaha co nejvíce vyhovět požadavkům našich klientů, toto považuji za tradiční hodnoty podnikání, kterých si velice vážíme“, říká Roman Kněžourek.

Firma dbá na dodržování vysokého standardu poskytovaných služeb a stálou obměnu vozového parku. Flotila společnosti se skládá především z vozidel střední třídy, které zastupují vozidla Škoda Superb II L&K a luxusních vozidel Audi A8. Dále je pro přepravu více lidí ve společnosti využíváno několik mikrobusů Mercedes-Benz Viano V6 plus, nyní nově vozy třídy V a vozy Opel Vivaro.

Všechna vozidla jsou pořizována jako nová a financována jsou formou leasingu či úvěru. Avšak vždy záleží na konkrétní a okamžité nabídce. Po splacení jsou vozy ještě jeden rok v provozu a poté se prodají zpět autosalonu formou protiúčtu.

 

Galerie