Audi A4

Na přání je k dispozici zcela digitální panel sdružených přístrojů, prezentuje na 12,3“ displeji LCD s vysokým rozlišením

Čím je pro Škodovku octavie, to pro Audi představuje řada A4. Pokud by se v jejím případě něco nepovedlo, znamenalo by to ohrožení samotné existence čtyř kruhů na automobilovém trhu. Odbyt tohoto modelu je v podstatě konstantní celou kariéru té které generace, a tak výrobce při vývoji nové nechce příliš riskovat a sází hlavně na jistotu. Taková filozofie se v prémiovém segmentu vyplácí, a tak i nová generace A4 nepřináší žádnou revoluci. Jde spíš o výraznou evoluci.

Ve své době (1982) bylo Audi 100 rekordmanem z hlediska součinitele odporu vzduchu (cx), který u tohoto sedanu vyšší střední třídy dosahoval hodnoty 0,30. Nové audi ve verzi sedan přichází s hodnotou 0,23. Kromě toho, že vzduchem sviští jako nůž rozměklým máslem, prošla nové „áčtyřka“ díky platformě MLB také doslova redukční dietou. Zhubly oba modely ale více (až o 120 kg) varianta kombi. Například základní sedan s motorem 1.4 TFSI má pohotovostní hmotnost 1320 kg, což je o 110 kg méně, než vážil jeho stejně výkonný předchůdce s motorem 1.8 TFSI. Způsobilo to zejména rozsáhlé využití hliníku (např. celá střecha) a vysokopevnostní oceli.

 

Nárůst vnějších rozměrů se nekoná!

Uvnitř však ano!

Přestože se celkové rozměry změnily jen minimálně (délka narostla o 2,5 cm, šířka o 1,6 cm a výška zůstala stejná), v interiéru je více místa na nohy (+40 mm) a postavy do výšky 185 cm se v sedanu celkem pohodlně usadí i na zadním sedadle. Zde se výška stropu zvýšila o znatelných 35 mm. Ještě lépe je na tom pochopitelně avant. Ten nyní nabízí objem zavazadlového prostoru v pětimístném uspořádání 505 litrů a po sklopení sedadel až 1510 litrů. To je třeba na passata nebo octavii málo, jenže v prémiovém segmentu se na kubíky moc nehraje a v rámci současné konkurence se stále jedná o nadprůměrnou hodnotu.

VNITŘNÍ ROZMĚRY V MM

Šířka interiéru v úrovni loktů/ramen/skel          vpředu  1500/1430/1550
vzadu 1470/1400/1500
Prostor pro nohy vpředu/vzadu (tzv. míra komfortu) 1000/700
D/š/h ložné plochy bez sklopených a se sklopenými opěradly 1040/1000/440 a 1690/1000/440
Prostor nad předním/zadním sedákem 1020/960
Výška předního/zadního sedáku nad zemí 240/360

Opravdu ušetří 21 % paliva?

Není to tak, jak uvádí výrobce. Alespoň ne u testované verze 2.0 TDI/110 kW se šestistupňovou, ručně řazenou převodovkou. Samozřejmě, že redukce hmotnosti, lepší aerodynamika a nové motory by měly spotřebu novinky mezigeneračně snížit. U vznětového čtyřválce jsme ale dosáhli poloviční úspory. I tak je 10 % patrných. Přesné údaje jsou uvedeny v příslušné tabulce. V rámci stále shodného testovacího okruhu, který zahrnuje 50 % jízd po městě, 30 % po dálnici a 20 % po okresních silnicích jsme dosáhli průměrné spotřeby 5,5 l/100 km (předchozí verze 2.0 TDI to zvládla za 6,1 l/100 km). U nové A4 proměřoval palubní počítač o 0,1 l/100 km, u starší generace ukazoval o 0,2 l/100 km optimističtější hodnoty.

Mimo testovací okruh jsme pak s automobilem ujeli ještě 950 km v kombinovaném režimu s průměrnou spotřebou 5,2 l/100 km. Při pohonu 4x4 je dle našich měření nutné počítat s nárůstem spotřeby o 0,6 l/100 km.

NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA PALIVA V RÁMCI TESTU (L/100 km)

Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
5,8/4,4 4,1/6,2 5,5

V současné nabídce jsou tři zážehové (1.4 TFSI/110 kW, 2.0 TFSI/140 a 185 kW) a čtyři vznětové pohonné jednotky (2.0 TDI/110 a 140 kW, 3.0 TDI/160 a 200 kW). Všechny turbodiesely plní normu Euro 6, což znamená, že je u nich kromě nafty potřeba čas od času doplňovat i kapalinu AdBlue.

Audi naštěstí nejde radikální cestou downsizingu, a tak třílitrový diesel má stále šest válců ve vidlicovém uspořádání. Tento motor v modelu A4 pracuje výhradně s pohonem všech kol a samočinnou osmistupňovou převodovkou a dokáže zrychlit z klidu na 100 km/h za 5,3 s. Mezi zážehovými motory bohužel šestiválce nenajdete.

 

Prémiový segment, prémiové ceny?

Není to tak zlé. Audi A4 patří v prémiovém segmentu v nákladech za servis a cenami náhradních dílů k těm levnějším. Podobně je na tom i Mercedes-Benz. Na opačném poli pak stojí Volvo.

Servisní intervaly jsou po příjemných 30 000 km, přičemž po ujetí 210 000 km zákazník za servis zaplatí celkem 64 350 Kč s DPH. Jedna servisní prohlídka tak vyjde v průměru na 9200 Kč s DPH. V této ceně ale samozřejmě nejsou zakalkulovány ceny opotřebitelných dílů, jako jsou tlumiče, kotouče brzd, třecí segmenty atd.

Rozvodový řemen se u motoru 2.0 TDI mění po ujeti 210 000 km. Cena včetně práce a materiálu vyjde na 5090 Kč

CENY VYBRANÝCH NÁHRADNÍCH DÍLŮ

Náhradní díl Cena v Kč s DPH
Přední brzdové kotouče 3367
Brzdové desky – přední (sada) 3704
Čelní sklo 14 520
Přední levý světlomet LED – kompletní 47 224
Zadní skupinová svítilna – kompletní 10 974
Zadní nárazník - kompletní 11 013
Levé zpětné zrcátko, sklopné – kompletní 13 030
Levý přední blatník 5442

Delší záruka v ceně vozu

Pro všechny modely Audi prodávané na českém trhu včetně vysokovýkonných a sportovních modelů S, RS a R8 začala platit prodloužená záruka na čtyři roky, resp. 120 000 km. Nový záruční program se skládá ze zákonné záruky výrobce na dva roky bez omezení ujetých kilometrů a prodloužené záruky výrobce na další dva roky, pokud není překročen limit 120 000 ujetých kilometrů. Rozsah plnění prodloužené záruky se přitom zcela shoduje se zákonnou zárukou.

Při následném prodeji ojetého vozu přechází prodloužená záruka v plném rozsahu na dalšího majitele. Kromě toho se na nové vozy Audi i nadále vztahuje tříletá záruka výrobce na vady laku a dvanáctiletá záruka výrobce na prorezavění karoserie.

Za prodlouženou záruku zákazník nyní nic nepřiplácí. Je v ceně každého vozu.

 

Jízda s pěti prvky!

Jízdně nelze této audi nic vytknout. Řízení je nyní znatelně strmější (pracuje s převodem 15,9:1) a přesnější. Má i lepší zpětnou vazbu od kol do volantu. Podvozek nabízí velice komfortní jízdu i ve sportovním režimu, tlumení je díky novým adaptivním tlumičům CDC s elektromagnetickými ventily regulujícími průtok hydraulické kapaliny zcela přirozené bez přenosu rázů i na výraznějších nerovnostech, což se o předchozí generaci říct nedalo. Zvláště u pohonu quattro se vám podvozek vyvést z míry jen tak nepodaří.

Za patrnými zlepšeními mimo jiné stojí znatelně pozměněné pětiprvkové zavěšení kol vpředu i vzadu, které díky lepší geometrii lépe reaguje na podélné i příčné nerovnosti a ještě více eliminuje náklony v zatáčkách i při rozjezdu a brzdění při zachování maximálního možného komfortu. Zadní náprava je navíc o 5 kg lehčí ve srovnání s předchůdcem, nicméně ultralehké pružiny z polymeru vyztuženého skelnými vlákny řada A4 na rozdíl od A6 nedostane.

Přenos hluku od motoru a kol je prakticky shodný s předchozí generací.

 

Audi A4 Avant 2.0 TDI
TECHNICKÉ ÚDAJE

Motor, převodovka Vpředu podélně uložený vznětový čtyřválec pohání přední kola. Zdvihový objem 1968 cm3, největší výkon 110 kW při 3250-4200 1/min, největší točivý moment 320 Nm při 1500-3250 1/min. Ručně řazená, šestistupňová převodovka. 
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4725/1842/1434 mm, rozvor 2820 mm. Objem zavazadlového prostoru 0,505 m3.
Hmotnosti Pohotovostní/užitečná hmotnost 1550/545 kg, hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1900/750 kg.
Výkony Největší rychlost 215 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,2 s, spotřeba paliva 4,8/3,6/4,0 l/100 km. 
CENA 950 900 Kč s DPH

CELKOVÉ HODNOCENÍ

KLADY ZÁPORY
Jízdní vlastnosti Vyšší příplatek za verzi kombi (51 000 Kč)
Jízdní komfort Omezená nabídka verzí quattro
Elektroničtí asistenti a její funkčnost  
Ekonomika provozu  

ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAXGLASS´S

Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota
30 000 km 3 roky 54,50 %
90 000 km 3 roky 49,00 %
150 000 km 3 roky 44,50 %
210 000 km 3 roky 40,00 %

 

Galerie