Audi Q7

Audi Q7 se u této značky stalo prvním automobilem třídy SUV. První generace se začala vyrábět v roce 2005 a ve výrobě se udržela dlouhých deset let. Současný nástupce se může pochlubit špičkovou technikou, oproti předchůdci je znatelně úspornější a nabízí jistější jízdní vlastnosti. Zlepšila se také obestavěnost interiéru, který se nyní svou prostorností může směle srovnávat s těmi největšími.

Nárůst vnitřních rozměrů je zvláště patrný ve třetí řadě sedadel. Ta je k dispozici za příplatek a sedmimístná verze nabízí slušný prostor i ve třetí řadě sedadel, do které se relativně pohodlně usadí i dospělí s výškou do 175 cm. Sedadla jsou navíc o něco výš nad podlahou. Ke třetí řadě sedadel se standardně dodává její elektrické ovládání, a tak je rozložení či složení rychlé a velice komfortní.

Objem zavazadlového prostoru je v sedmimístném uspořádání 295 l a v pětimístném 890 l (770 l u sedmimístné verze). Po sklopení zadních sedadel vznikne rovná plocha délky 178 cm a objem vzroste až na 2075 litrů (u pětimístné verze). Elektricky ovládané zadní dveře jsou standardem. V porovnání s předchůdcem je práh zavazadlového prostoru o téměř pět centimetrů níž nad zemí.

VNITŘNÍ ROZMĚRY V MM

Šířka interiéru v úrovni loktů/ramen/skel          vpředu 1580/1520/1660
vzadu 1560/1490/1640
Prostor pro nohy vpředu/vzadu (tzv. míra komfortu) 1000/770
D/š/h ložné plochy bez sklopených a se sklopenými opěradly 1120/1150/490 a 1770/1150/490
Prostor nad předním/zadním sedákem 1000/990/890
Výška předního/zadního sedáku nad zemí 340/380/250

Na silnici překvapivě agilní!

Přestože model Q7 nabízí tolik asistenčních systémů, že mu nemůže nikdo jiný v této třídě konkurovat, a že staví nová měřítka také v oblasti informačních a zábavních systémů a konektivity, nás zaujal především jízdními vlastnostmi. Navíc s příplatkovou řiditelnou zadní nápravou je automobil překvapivě agilní. Zvláště při rychlých změnách směru je audi překvapivě stabilní. Podvozek tak dává zapomenout na to, že i po razantním snížení hmotnosti stále řídíte dvoutunového obra.

Příplatková řiditelná zadní náprava vyjde na 33 000 korun a na špičkových jízdních vlastnostech se podílí významně. Zadní kola se díky elektrickému vřetenovému pohonu mohou natáčet až o 5°. V nízkých rychlostech (do 15 km/h) se zadní kola otáčejí opačným směrem k těm předním, což zlepšuje rejd a zkracuje poloměr otáčení až o 1 metr, při vyšších rychlostech vylepšují jízdní vlastnosti tím, že se natáčejí paralelně s předními koly.

Ale i bez řiditelné zadní nápravy se automobil chová výtečně, což je dáno přepracovanou konstrukcí podvozku. Při skvělých jízdních vlastnostech je podvozek navíc nadprůměrně komfortní.

 

Quattro má vyšší svornost. Na kolo přenese až 70 % výkonu

Všechny modely Q7 jsou vybaveny stálým pohonem všech kol quattro. Pokud pojedete se šestiválcem 3.0 TDI/200 kW plynule a nebudete na okresní silnici přesahovat rychlost 90 km/h, lze se dočkat překvapivě nízké spotřeby 5,5 l/100 km. Při dálniční rychlosti 130 km/h jsme naměřili jen 7,7 l/100 km. To jsou s ohledem na velký objem vznětového motoru a robustní konstrukci vozu výtečné hodnoty, které korunuje také výtečná dynamika. Díky znatelně lehčí konstrukci nabízí výtečné zrychlení (z 0 na 100 km/h za 6,3 s) a díky skvělé aerodynamice (Cx 0,31) na velké SUV i nezvykle vysokou nejvyšší rychlost (235 km/h). Benzinový třílitr (3.0 TFSI/245 kW) dokonce mohutné audi rozhýbe na 250 km/h a 100 km/h pokoří za rovných 6 s. Na výtečné dynamice a stabilitě se významně podílí i pozměněná převodovka a přepracovaný trvalý pohon všech kol. Celý systém pohonu je nyní o 20 kilogramů lehčí a nový mezinápravový diferenciál quattro nahrazuje dosavadní rozdělovací převodovku a je integrován do samočinné osmistupňové převodovky tiptronic s kapalinovým měničem momentu.

Systém pohonu za běžných provozních podmínek přenáší mezinápravový diferenciál s planetovým soukolím hnací sílu na přední a zadní nápravu v poměru 40:60 %. Pokud ztratí přilnavost kola jedné nápravy, může být bez jakékoli prodlevy přeneseno až 70 procent hnací síly na přední kola nebo až 85 procent hnací síly na zadní kola. Tyto hodnoty svornosti jsou vyšší než u předchůdce, což umožňuje ještě precizněji přerozdělovat hnací síly na kola s lepší adhezí. Pohonu quattro navíc pomáhá systém rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola brzdnými zásahy. Je-li v zatáčce příliš odlehčeno vnitřní poháněné kolo, vydá řídicí jednotka pokyn k jeho cílenému přibrzdění. Díky tomu zůstává chování vozu po delší dobu neutrální.

 

Šestiválec starý osmiválec trumfne

Nová generace modelů Q7 prozatím přichází s omezenou nabídkou motorů, kterou tvoří dvě výkonové varianty třílitrového vznětového šestiválce TDI (160 a 200 kW) a jedna zážehová přeplňovaná verze 3.0 TSI V6/245 kW (cena od 1 769 900 Kč). Slabší verze vznětového šestiválce je zatím nejlevnější verzí řady Q7 (cena od 1 579 900 Kč) a sází více na ekonomiku provozu a má ještě nižší spotřebu, než námi testovaná verze 3.0 TDI quattro/200 kW, která vyjde na 1 699 900 Kč.

Není bez zajímavosti, že novinka se šestiválcem 3.0 TDI/200 kW zrychluje z 0 na 100 km/h za 6,3 s, což je nepatrně lepší hodnota, než tomu bylo u předchozí generace, kterou poháněl o 50 kW výkonnější a znatelně žíznivější osmiválec TDI (250 kW, 800 Nm, z 0 na 100 km/h za 6,4 s). Zajímavý mezigenerační rozdíl je dán znatelně nižší pohotovostní hmotností, která v závislosti na výbavě klesla až o 325 kg, a rychlejším řazením s širším rozsahem převodových stupňů.

Audi Q7 3.0 TDI quattro
TECHNICKÉ ÚDAJE

Motor, převodovka Vpředu podélně uložený vznětový přeplňovaný vidlicový šestiválec pohání všechna kola. Zdvihový objem 2967 cm3, největší výkon 200 kW při 3250-4250 1/min, největší točivý moment 600 Nm při 1500-3000 1/min.
Osmistupňová, samočinná převodovka tiptronic.
Rozměry Vnější rozměry 5052/2212/1741 mm, rozvor 2994 mm.
Zavazadlový prostor 0,770/2,075 m3.
Hmotnosti Pohotovostní/užitečná hmotnost 2070/695 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 2700/750 kg.
Výkony Největší rychlost 234 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,3 s,
spotřeba paliva 6,2/5,4/5,7 l/100 km.
CENA 1 699 900 Kč

Zapřáhnout lze přívěsy o hmotnosti až 3,5 t

Nová Q7 nezklame milovníky karavaninku. Všechny motorizace si poradí s brzděnými přívěsy o hmotnosti až 2,7 t (při 12% stoupání). S adaptivním vzduchovým odpružením adaptive air suspension to může být dokonce až 3,5 tuny. Tažné zařízení je dodáváno s elektrickým ovládáním. Stačí tak přidržet příslušný spínač a během 15 sekund se vysune a zajistí. Součástí této výbavy je systém stabilizace soupravy a asistent pro manévrování s přívěsem.

 

Náklady šetří spotřeba i přijatelné ceny servisu

Na rozdíl od první generace novinka znatelně méně zatíží firemní rozpočet. Především v oblasti TCO přináší největší úsporu značně nižší spotřeba paliva. V praxi lze s novým modelem jezdit v průměru o 1,5 l/100 km úsporněji, přičemž není problém udržet dlouhodobou průměrnou spotřebu kolem 7 l/100 km. Při ustálené rychlosti 90 km/h počítejte s 5,5 l/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h si pak šestiválec řekne o 7,7 l/100 km. To jsou s ohledem na velký objem vznětového motoru, robustní konstrukci vozu a trvalý pohon 4x4 výtečné hodnoty.

NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA PALIVA V RÁMCI TESTU (L/100 km)

Město Mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h
7,2 5,8 5,5/7,7

Náklady dále šetří dostatečně dlouhé servisní intervaly. Nastaveny jsou po 30 000 km nebo dvou letech. Rozvody jsou poháněny bezúdržbovým řetězem, a tak odpadají další povinné náklady. Po ujetí 210 000 km zákazník zaplatí celkem 81 185 Kč s DPH. Jedna servisní prohlídka tak vyjde v průměru na 11 600 Kč s DPH. To je samozřejmě částka, do které nejsou započítány další náklady spojené s přirozeným opotřebením vozidla, jako například brzdové segmenty, kotouče, tlumiče atd.

S vyspělou technikou o něco stouply náklady na pořízení některých náhradních dílů.

CENY VYBRANÝCH NÁHRADNÍCH DÍLŮ

Náhradní díl Cena v Kč s DPH
Přední brzdové kotouče 19 862
Brzdové desky – přední (sada) 6266
Čelní sklo 10 107
Přední levý světlomet xenonový – kompletní 27 521
Zadní skupinová svítilna – kompletní 10 612
Stírací lišty předního skla (sada) 1415
Levé zpětné zrcátko, sklopné – kompletní 12 208
Levý přední blatník 11 721
Přední nárazník – kompletní 12 836
Zadní nárazník – kompletní 13 895

CELKOVÉ HODNOCENÍ

KLADY ZÁPORY
Spotřeba nafty Vyšší cena příplatkových výbav
Komfort, jízdní vlastnosti Nutnost tankovat AD Blue
Prostor ve 3. řadě sedadel Ceny některých náhradních dílů

Audi Q7 3.0 TDI
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAXGLASS´S

Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota
30 000 km 3 roky 54,50 %
90 000 km 3 roky 50,00 %
150 000 km 3 roky 45,10 %
210 000 km 3 roky 40,30 %

 

Galerie