Jaguar XF

Jaguar XF je designově jednoduché a krásné auto vyšší střední třídy, jehož cena startuje na sympatických 1 137 158 Kč s DPH.

Jaguar je prestižní značkou a velký sedan XF s téměř třímetrovým rozvorem (2960 mm) a pětimetrovou délkou (4954 mm) ji skvěle reprezentuje. Cena navíc startuje na částce 1 137 158 Kč, což není za takový kus auta vůbec špatné. V této souvislosti není bez zajímavosti pohled na provozní náklady a ceny nejčastěji poptávaných a opotřebitelných dílů. V tomto kontextu se mi jako jakýsi protipól Jaguaru vybavuje značka Volvo, která si za své současné modely nechává zaplatit možná až příliš, a podobné je to i s náhradními díly a servisem.

VNITŘNÍ ROZMĚRY V MM

Šířka interiéru v úrovni loktů/ramen/skel          vpředu 1540/1440/1590
vzadu 1480/140/156
Prostor pro nohy vpředu/vzadu (tzv. míra komfortu) 1120/680
D/š/h ložné plochy bez sklopených a se sklopenými opěradly 1190/1040/450 a 1850/1040/450
Prostor nad předním/zadním sedákem 980/880
Výška předního/zadního sedáku nad zemí 210/370

 

Benzinové motory jsou slušivější

Jakkoli je XF dokonalé auto z pohledu jízdních vlastností, základní vznětové motory rozhodně potenciál podvozku nevyužijí. Zákazník může volit dvoulitrový čtyřválec s výkonem 120 nebo 132 kW. V praxi není mezi oběma motory zásadní rozdíl. Vznětový třílitrový šestiválec (220 kW) je už ale o něčem jiném. Nabízí se ale za podstatně vyšší cenu (1 683 231 Kč s DPH), stále to však oproti zážehovým motorům není ono.

Když pak přesednete do „benzinových“ verzí, zjistíte, že jsou o větším prožitku. Přitom nemusíte hned řídit třílitrový šestiválec se 340 koňmi. Postačí klidně základní přeplňovaný dvoulitr (176 kW, cena 1 328 459 Kč s DPH). Převodovka v něm pracuje s jinak nastaveným software a tak řadí intuitivněji, méně často a s větším efektem.

Jaguar XF 2.0D
TECHNICKÉ ÚDAJE

Motor, převodovka Vpředu podélně uložený vznětový vidlicový šestiválec pohání zadní kola. Zdvihový objem 1999 cm3, výkon 132 kW při 4000 1/min, točivý moment 430 Nm při 1750-2500 1/min. Samočinná, osmistupňová převodovka.
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4954/1987/1457 mm, rozvor 2960 mm. Zavazadlový prostor 0,540 m3.
Hmotnosti Provozní/užitečná hmotnost 1595/655 kg,
hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 2000/750 kg.
Výkony Největší rychlost 229 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,1 s, spotřeba paliva 5,1/3,8/4,3 l/100 km. 
CENA 1 236 136 Kč

 

Cx, hmotnost a diesel = nízká spotřeba

Ale vraťme se zpět k testovanému dvoulitrovému dieselu, u něhož je hlavní devízou spotřeba. Té pomáhá špičková aerodynamika a nápadně nízká pohotovostní hmotnost. V těchto ohledech Jaguar konkurenci deklasuje. Součinitel čelního odporu 0,26 je mezi sériově vyráběnými automobily naprosto mimořádný. To se projevuje i na nízké aerodynamické hlučnosti, naopak odhlučnění vznětových motorů lze označit jen za průměrné.

Dalším důležitým aspektem je nízká hmotnost. Testovaná vznětová verze vážila jen 1595 kg, což je v této třídě velkých sedanů nejméně. Není divu, přes 70 % karoserie je vyrobeno z hliníku, přitom nárazové testy EuroNCAP zvládlo nové XF s plným ohodnocením. Díky tomu je možné dosáhnout nízké spotřeby i se samočinnou převodovkou.

NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA PALIVA V RÁMCI TESTU (L/100 km)

Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
6,6/4,8 4,5/6,4 6,4

 

Lehkost ovládání

Hned po rozjetí je patrná lehkost, s jakou se model XF ovládá. Elektrický posilovač má vyvážený účinek a do volantu přenáší velmi dobře zpětnou vazbu od kol. Převod řízení je příjemně strmý a tvarování věnce volantu skvěle sedí v ruce.

Přestože se jaguar netají sportovními ambicemi, odpružení funguje na jedničku a poskytuje překvapivě vysoký komfort i na nízkoprofilových pneumatikách. Podvozek velmi dobře tlumí všechny druhy nerovností, bez toho, aniž by do interiéru přenášel nepříjemné rázy. Při tom všem v zatáčkách na nerovnostech neuskakuje a funkce přibrzďování vnitřních kol zajišťuje téměř nepochopitelnou míru neutrality. Komfort jízdy tak připomíná spíš Mercedes-Benz E než BMW 5, ke kterému má nejblíže jízdně.

 

Neprémiové ceny v prémiovém segmentu!

Jak už jsme naznačili v úvodu, ceny nových automobilů této prestižní značky jsou sympatické a rozčarování nepřichází ani u cen za servis a díly.

Servisní intervaly jsou nastaveny velkoryse a interval 26 000 km (po přepočtu z mil) patří v současné době k nejvyšším. Dalším benefitem je skutečnost, že první tři servisní prohlídky v celkové hodnotě 32 200 Kč má každý zákazník zdarma. Pokud bychom i tyto servisní prohlídky započítali do celkové kalkulace servisních nákladů, tak po ujetí 210 000 km zákazník za servis zaplatí jen 89 150 Kč (v cenách nejsou kalkulovány běžné opotřebitelné díly, jako například brzdové kotouče, třecí segmenty, tlumiče atd.). Jedna servisní prohlídka tak vyjde v průměru na 11 144 Kč, což je v prémiovém segmentu jedna z nejnižších cen. Vůbec nejdráž u jaguáru vyjde servisní prohlídka po deseti letech nebo po ujetí 234 000 km, kdy by se měl vyměnit olej v samočinné převodovce (18 700 Kč).

CENY VYBRANÝCH NÁHRADNÍCH DÍLŮ

Náhradní díl Cena v Kč s DPH
Přední brzdové kotouče (sada - 2 ks) 8102
Brzdové desky – přední (sada) 4620
Čelní sklo 15 435
Přední levý světlomet kompletní - halogenový 21 752
Zadní skupinová svítilna – kompletní 9400
Přední nárazník - kompletní  22 394
Zadní nárazník - kompletní 15 833
Levé zpětné zrcátko, sklopné – kompletní 24 045
Levý přední blatník 11 600

CELKOVÉ HODNOCENÍ

KLADY ZÁPORY
Jízdní vlastnosti, radost z jízdy Sladění vznětových dvoulitrů se samočinnou převodovkou 
Vitalita zážehových motorů, úsporné diesely  
Pořizovací cena, vysoké zůstatkové hodnoty, provozní náklady  
Extrémně nízký součinitel Cx 0,26  

Jaguar XF 2.0D
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAXGLASS´S

Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota
30 000 km 3 roky 54,20 %
90 000 km 3 roky 49,60 %
150 000 km 3 roky 44,40 %
210 000 km 3 roky 39,10 %

 

Galerie