Módní SUV kupé se mercedesu povedlo. Je nezvykle elegantní především zezadu

Nová modelová řada stuttgartské automobilky vychází z platformy, na které je postavena i třída C. Designově nezapře podobnost s větším GLE Coupé, ale rozměrově je o číslo menší. Pokud si odmyslíte vyšší stavbu a velká kola, vypadá GLC Coupé díky krátké zádi s výraznou odtokovou hranou jako sedan, lépe řečeno liftback, a je mimochodem téměř stejně praktický s tím rozdílem, že je do zavazadlového prostoru kvůli vyšší nakládací hraně komplikovanější přístup.

Oproti normálnímu GLC narostla novinka do délky o 7,5 cm na 4732 mm, zároveň je o necelé 4 cm nižší (1602 mm). Šířka (1639 mm) a rozvor (2873 mm) zůstaly stejné. Úhel otevření dveří a výška prahů, respektive komfort nastupování, zůstal také stejný jako u GLC. Horší je to s místem pro hlavu lidí cestujících zvláště na zadních sedadlech.

Oproti GLC se také zmenšil zavazadlový prostor z 550 na 491 litrů. Ani to není málo, ale tato hodnota představuje zřejmě součet prostoru nad i pod podlahou, kde v základu chybí rezervní kolo, protože zavazadelník nad podlahou je poměrně mělký, a přes své solidní rozměry na šířku a délku určitě nevzbuzuje dojem bezmála 500 litrů.

Tichý společník

Nižší střecha a splývající záď má ovšem také své klady především díky obtékání vzduchu a aerodynamickému hluku. Odhlučnění je z pohledu cestujících vůbec špičkové – do útulného interiéru neproniká ani aerodynamický hluk, ale ani zvuky od motoru, podvozku a převodovky. Díky tomu však chybí přímý kontakt s realitou, takže vnímaná rychlost je objektivně nižší než ta skutečná.

Interiér je samozřejmě plný špičkových materiálů (kůže, dřevo, chrom, nerez), zpracování skvělé a ergonomie tradičně téměř dokonalá, ale úplně mé postavě nevyhovoval komfort předních sedadel, která mi připadala užší a poměrně tvrdě polstrovaná. Na zadních sedadlech je dostatek místa pro nohy, ale málo pro hlavu, jak už bylo řečeno. To je ovšem problém většiny takhle koncipovaných modelů, třídy GLE Coupé a GLA nevyjímaje.

Ovládání automobilu je stejné jako u standardního GLC. Mercedes v této kategorii zatím sází na klasické analogové kontrolní přístroje. Nechybí však ani vestavěný „tablet“ nad středovým panelem, který nemá dotykový displej, ale ovládá se otočným ovladačem kombinovaným s touchpadem na pečlivě „uklizeném“ středovém tunelu, kde chybí volič samočinné převodovky, který se „skrývá“ v páčce vpravo pod volantem.

 

Tři podvozky

 

Stejně jako u třídy C můžete mít u GLC Coupé tři druhy podvozku: základní s vinutými pružinami, komfortní se vzduchovým odpružením (Air Body Control) a pak ještě sportovní s adaptivními tlumiči (Dynamic Body Control).

Na začátek prodejů jsou k dispozici zatím tři motorizace ze sedmi plánovaných: GLC 220d, GLC 250d a GLC 250. Ve všech případech se jedná o přeplňované čtyřválce. Slabší vznětový dává výkon až 125 kW, stejný motor s dvěma turbodmychadly nabídne 150 kW. Zatím jediná zážehová verze je GLC 250 má pod kapotou dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec o výkonu 155 kW. Do konce roku nabídku rozšíří ještě modely GLC 300, GLC 350d a GLC 350e.

Manažerské SUV s provozními náklady třídy C

Mercedes GLC Coupé není na první pohled zrovna typickým fleetovým modelem. Ale to je pouze kvůli předsudkům vůči modelům SUV, protože jízdní vlastnosti ani provozní náklady ve srovnání s třídou C nejsou o mnoho vyšší. Lišit se samozřejmě bude pořizovací cena, ale toto kritérium vychází z potřeb a možností budoucího uživatele. Ostatně za stejné peníze samozřejmě můžete mít standardní model třídy C s bohatou a luxusní výbavou nebo GLC Coupé vybavené pouze tím nejnutnějším. Z hlediska ekonomiky provozu se jeví nejlepší varianta GLC 250d, která díky dvěma turbodmychadlům, největšímu výkonu 150 kW a točivému momentu 500 Nm příkladně kombinuje solidní dynamiku, hospodárnost i relativně přiměřenou základní pořizovací cenu.

 

Úsporný a dynamický zároveň

GLC 250d má představovat levnější, ale stále ještě solidně výkonnou alternativu ke vznětovému šestiválci, který samozřejmě nadchne hlavně svým zvukovým projevem, i když je interiér v obou případech špičkově odhlučněn, takže na zvuk motoru lze těžko zákazníky GLC Coupé nalákat. I proto se zdá na první dojem čtyřválcový turbodiesel nevýrazný. Jenže vnímaná rychlost je výrazně nižší než reálná. Papírově se totiž jedná o velmi svižný automobil, který mimo jiné zvládne „stovku“ z klidu za 7,6 s a pokračovat může až do rychlosti 222 km/h. Přitom by se měl v kombinovaném cyklu vystačit s pěti litry na 100 km, což by byla opravdu špičková hodnota. V praxi to tak slavné není, průměrná spotřeba vyššího automobilu s pohonem všech kol a hmotností přes 1,5 tuny byla v dálničním režimu (130 km/h) okolo 7,5–8,0 litrů na 100 km, při plynulé jízdě „devadesátkou“ se lze dostat lehce pod 7 litrů na 100 km.

NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA PALIVA V RÁMCI TESTU (L/100 km)

Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
8,5/6,2 5,6/7,5 7,1

Překvapivě agilní

Co se týče jízdních vlastností, nestačil jsem se divit, jak dokáže tento automobil držet v ostře projížděných zatáčkách stopu i jak agilně lze naladit elektricky posilované řízení.

Zásluhu na skvělém jízdním komfortu mělo vzduchové odpružení (Air Body Control), které dokáže příkladně žehlit nejrůznější nerovnosti, systém zároveň udržuje nezávisle na zatížení vozidla karoserii v rovině. V případě potřeby lze o 5 cm zvětšit světlou výšku, ve vysokých rychlostech naopak dojde kvůli stabilitě i odporu vzduchu k mírnému snížení podvozku.

Ve výbavě nechybí systém Dynamic Select, který umožňuje měnit charakteristiku vozidla od komfortního přes sportovní až po „eko“ režim. Jednotlivé parametry si pak samozřejmě můžete nastavit také zcela individuálně v menu automobilu. Týká se to motoru, převodovky, podvozku a řízení.

V souvislosti s dynamickou jízdou nelze nezmínit perfektní práci devítistupňové převodovky, která řadí velmi nenápadně a plynule a prakticky vždy v ten pravý čas. Pokud bylo navíc třeba okamžité pomoci při brzdění motorem, pádly pod volantem šlo velmi rychle podřadit až o dva stupně dolů. Jízda v GLC Coupé se tak ukázala být překvapivě zábavná, pokud jsem o to stál, a přiměřeně komfortní, pokud jsem si za volantem na dlouhé testovací trase chtěl trochu odpočinout.

 

Mercedes–Benz GLC 250d Coupé
TECHNICKÉ ÚDAJE

Motor, převodovka Vpředu podélně uložený vznětový čtyřválec pohání všechna kola. Zdvihový objem 2143 cm3, největší výkon 150 kW při 3000 1/min, největší točivý moment 500 Nm při 1600-1800 1/min. Samočinná, devítistupňová převodovka. 
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4732/1890/1602 mm, rozvor 2873 mm.
Objem zavazadlového prostoru 0,500-1,400 m3.
Hmotnosti Pohotovostní/užitečná hmotnost 1845/675 kg,
hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 2200/750 kg.
Výkony Největší rychlost 210 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,3 s,
kombinovaná spotřeba paliva 5,4 l/100 km. 
CENA 1 355 200 Kč

CELKOVÉ HODNOCENÍ

KLADY ZÁPORY
Dobře naladěný podvozek Hůř využitelný zavazadlový prostor
Výkonný a úsporný motor Místo nad hlavou ve druhé řadě sedadel 
Odhlučnění, jízdní komfort Vysoká nakládací hrana zavazadelníku 

Mercedes-Benz GLC 250d Coupé
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAXGLASS´S

Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota
30 000 km 3 roky 57,70 %
90 000 km 3 roky 52,20 %
150 000 km 3 roky 46,10 %
210 000 km 3 roky 39,90 %

Galerie