Renault Espace

Seznámili jsme se s novinkou prostřednictvím nejvyšší verze Initiale Paris poháněné dvojitě přeplňovaným turbodieselem 1,6 litru.

Nový espace bez nostalgie opouští kategorii velkých vanů a posunuje se mezi tzv. crossovery, které kombinují styl MPV a SUV. Do první kategorie jej řadí absence přední kapoty, do druhé vyšší stavba. Nový espace, který je dnes určitě nejluxusnějším modelem francouzské automobilky, má v novém výrobním programu Renaultu zdatnou konkurenci v modelu Kadjar, který představuje typické SUV, a na rozdíl od espace nabídne i pohon všech kol. Právě absence verze 4x4 může být pro nový espace slabinou, protože mezi automobily, jejichž cena osciluje na hranici milionu korun, může být tato technická vymoženost mnohdy důležitá při rozhodování případného zájemce. I tak se zdá být nový espace vhodným manažerským automobilem současnosti, který může na jednu stranu díky svému pojetí solidně reprezentovat firmu a zároveň sloužit jako perfektní dopravní prostředek pro rodinu.

Pokud se zaměříme na samotný design, stylisté od Renaultu měli šťastnou ruku. Proporčně působí nový espace harmonicky, jeho linie jsou na první pohled komplikované, ale výsledek je zajímavý a vlastně i líbivý ze všech stran. Design to navíc není prvoplánový. Renault s ním určitě nezapadne do davu nejen jako novinka, ale věřím tomu, že to samé bude platit i za rok. Své rozměry, zejména celkovou délku (4857 mm) maskuje obrovskými koly, přitom je o pouhé 4 mm kratší než předchozí generace Grand Espace. V nabídce jsou 17 – 20palcové ráfky, a přitom třeba „devatenáctky“, které byly mimochodem obuty na testované verzi, ještě nelze s profilem 55 označit za nízkoprofilové. Ladné a dynamické proporce pak navozuje také razantní snížení výšky o 6,3 cm (celková je 1677 mm) a zvýšení světlé výšky na 160 mm a rozšíření modelu o 2,8 cm (celkem 1888 mm). Maska s velkým logem uprostřed vychází ze současných modelů Clio nebo Mégane, v případě nového espace, který má vzbuzovat dojem prémiového vozu, však byla vylepšena chromovanými vodorovnými lamelami, které rozšiřují svítící linky diod v předních světlometech. Ty jsou mimochodem osazeny u všech verzí diodami i pro potkávací či dálkové světlomety.

 

Prémiový interiér s prvky hi-tech

Futuristicky se snaží tvářit i interiér, klasické mechanické kontrolní přístroje v novém espace nenajdete, analogové zobrazení otáčkoměru i rychloměru však ano, ale ne najednou. Kontrolní štít automobilu totiž tvoří LCD displej, na němž si můžete navolit vedle ukazatele stavu paliva a teploměru podle potřeby buď otáčkoměr, energoměr nebo rychloměr, který může ovšem být i digitální. Na první pohled však v interiéru vozidla každého zaujme středový panel, který odděluje prostor řidiče a spolujezdce, s vertikálně usazeným dotykovým 8,7palcovým displejem, voličem převodovky a otočným ovladačem multimediálního systému. A zbylo i místo na odkládací prostor. Na první pohled jsem byl za volantem trochu dezorientován, rychle však lze najít ke všem funkcím vozidla cestu, a ani ergonomie není vůbec zlá.
U Renaultu si také dali v případě tohoto modelu záležet na materiálech. Nouze není o měkčené plasty, kůži, hliník ani dřevěné výplně. Prémiový dojem umocňují skutečně velkoryse navržená přední sedadla, která by se vyjímala i v sedanech jistých německých značek.

 

Všechno je jinak

Je potěšitelné, že je z nového espace dobrý výhled, což u automobilů s dvojitým předním sloupkem nebývá samozřejmostí. Zpočátku jsem trochu tápal u netradičního voliče převodovky, respektive u jeho „jiné“ kulisy řazení se ale dá na to zvyknout. Naopak na virtuální kontrolní přístroje jsem se adaptoval ihned, na rozdíl od „tabletu“ na středovém panelu. Nevadí, že je na výšku, ale orientace v obrovském množství funkcí chvíli trvá. Potěšitelné je, že odezva systému je dostatečně rychlá, což je hlavní předpoklad k bezpečnému ovládání dotykového displeje na palubě vozidla. K dispozici je i head-up displej, přičemž zobrazované údaje se stejně jako v Peugeotech promítají na malý štítek, který se vysouvá z kapličky přístrojů, kde vám zůstanou k dispozici alespoň piktogramy navádění.

 

Zadní sedačky mají své limity

Na rozdíl od předních „křesel“ tři samostatná posuvná a sklopná sedadla druhé řady nabízejí méně komfortu. Díky dostatečné šířce interiéru ani nejsou rozměrově stísněná, nejsou ani anatomicky špatná, a dokonce ani prostor mezi sedadly a dveřmi nelze označit za stísněný, jako je tomu u jiných, obdobně řešených automobilů. Jsou však umístěné níž nad podlahou (330 mm) a ani nad hlavou není prostoru na rozdávání. Tento prostor navíc ještě více zmenšuje příplatková panoramatická střecha s elektricky posuvnou roletou, a tak mezi sedákem a stropem zbyde jen 900 mm, což postačí cestujícím s výškou do 175 cm.

Za třetí řadu sedadel je třeba si připlatit, jejich komfort je samozřejmě pro dospělé omezený a je zamýšlen spíš pro děti. Jinak si Renault zaslouží pochvalu za dálkové ovládání sklápění druhé řady sedadel z rozhraní R-Link, a to buď jednotlivě, nebo všech najednou. Jde to i ze zavazadlového prostoru, kde najdete na straně panel s tlačítky. O zbytek se postarají pružiny a gravitace. Do původní polohy je však už musíte uvést ručně. Jak je u Renaultu zvykem, v automobilu je i dostatek odkládacích prostor. Nejoriginálnější je výsuvná zásuvka Easy Life před spolujezdcem, který najdete i v modelu Capture.

 

Chvála downsizingu

Revoluce se uskutečnila i pod kapotou. Espace zasáhl přímo do srdce a plnou silou downsizing. Čtyřválce sice zůstaly, ale zdvihový objem se snížil na 1,6 litru, přičemž požadované parametry jeden zážehový a dva vznětové motory dohánějí přeplňováním. Motory plní emisní normu Euro 6, aniž by bylo třeba doplňovat kapalinu AdBlue, což umožňuje použití dvou okruhů EGR a zásobníkového katalyzátoru oxidů dusíku. To provoz samozřejmě trochu zlevní, stejně jako použití rozvodového řetězu namísto řemene, kterými disponují čtyřválce 1,5 dCi. Pod kapotou testovaného modelu byl silnější z dvojice turbodieselů. Dvěma různě velkými turbodmychadly přeplňovaný motor dosahuje největšího výkonu 118 kW a točivého momentu 380 Nm.

Novinka spolupracuje výhradně se samočinnou šestistupňovou dvojspojkovou převodovkou DCT od firmy Getrac, a tato verze je ve srovnání s původním šestiválcovým espacem svižnější i díky výrazně lepší aerodynamice (cx má hodnotu 0,30) a obrovské redukci hmotnosti. Použití hliníku a moderních plastů totiž ušetřilo takřka čtvrt tuny, takže základní model má pohotovostní hmotnost pouze 1659 kg.
Velmi plynulý zátah bez turboefektu na straně jedné a kopanců na straně druhé začíná již kolem otáček 1500 1/min a nepolevuje do přibližně 3500 1/min. Převodovka řadí velmi hladce a neznatelně bez výraznější ztráty otáček. Možná je škoda, že u tak luxusního modelů chybí možnost řazení pádly nebo tlačítky na volantu. Futuristicky tvarovaný volič na středovém panelu je sice v dosahu, ale tvarem není příliš nakloněn sekvenčnímu řazení. Odstupňování převodovky je jinak podřízeno minimální spotřebě. Na šestý převodový stupeň motor točí při rychlosti 100 km/h pouze 1750 otáček za minutu a spotřeba je přitom necelých 8,0 l/100 km. Není však velký problém dosáhnout celkového průměru do 6,5 litru. Zcela shodných spotřeb lze dosáhnout i se slabší vznětovou šestnáctistovkou.

NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA PALIVA V RÁMCI TESTU (L/100 km)

Město Mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h
6,8 5,5 5,3/7,6

 

Několik tváří díky Multi-Sense

Z hlediska jízdy je espace automobilem několika tváří. Příčinou je systém nastavení jízdních režimů Multi-Sense, který zejména v kombinaci s adaptivními tlumiči a řízením obou náprav 4 Control, který je u testované verze v základu, dokáže výrazně změnit jízdní vlastnosti i výkony. K dispozici jsou přednastavené režimy Eco, Normal, Sport a Comfort, které mají podle určitých algoritmů nastavený podvozek, řízení a pohonné ústrojí, přičemž navenek to dávají na odiv barevným schématem podsvícení přístrojů, středového displeje, ale i ambivalentním osvětlením celého vozidla. Lze snadno předpokládat, co od kterého režimu můžeme očekávat, nicméně s odpružením v režimu Comfort šel Renault až do extrému a takhle plavnou jízdu jen tak nezažijete. Tomu odpovídají i větší boční náklony. Výhodou je, že má systém Multi-Sense i režim Perso, v němž si lze všechny komponenty naprogramovat individuálně. Podvozek se zdá být optimálně naladěný v módu Normal, řízení je zase nejlepší nechat v módu Sport, neboť teprve v tomto případě se naplno projeví výhody řízení obou náprav 4 Control.
 

Nechybí armáda asistentů

Zatímco v módu Comfort se zadní kola vychylují jen do 1,5°, v režimu Sport až o 3,5°, což umožňuje lepší ovladatelnost jak při rychlosti, tak při manévrování s vozidlem při parkování. Při rozvoru 2884 mm se to ostatně hodí a byl jsem mile překvapen, jak se espace dokáže doslova otočit na pětníku. V tomto modelu ostatně u Renaultu poprvé funguje parkovací asistent jak pro podélné, tak i pro příčné a dokonce i šikmé parkování. Když už jsme u elektronických pomocníků, je třeba ještě dodat, že espace může mít i autonomní brzdění do 30 km/h, varování před opuštěním jízdního proudu, varování před kolizí, automatické přepínání dálkového režimu světel či čtení dopravních značek. Nechybí ani adaptivní tempomat, ale za ten si musíte připlatit i v nejvyšší úrovni vybavení Initiale Paris.

RENAULT ESPACE 1.6 DCI/118 kW

TECHNICKÉ ÚDAJE

Motor, převodovka Vpředu napříč uložený vznětový dvakrát přeplňovaný čtyřválec pohání přední kola. Zdvihový objem 1598 cm3, výkon 118 kW při 4000 1/min, točivý moment 380 Nm při 1750 1/min. Šestistupňová samočinná dvojspojková převodovka.
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4857/1888/1677 mm, rozvor 2884 mm. Zavazadlový prostor 0,660-2101 m3
Hmotnosti Pohotovostní/užitečná hmotnost 1584/812 kg, hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 2000/750 kg.
Výkony Největší rychlost 202 km/h, zrychlení 0-100 km/ za 9,9 s, spotřeba paliva (město/mimo město/kombinovaná) 5,1/4,4/4,7 l/100 km.
CENA Nejlevnější verze 769 000 Kč, testovaná verze 919 900 Kč s DPH.

CELKOVÉ HODNOCENÍ

KLADY ZÁPORY
Vysoký jízdní komfort Zadní sedadla umístěná níž nad podlahou
Základní výbava Stísněný prostor nad hlavou u verze se střešním oknem
Design, dílenské zpracování Cena vyšších výbav
Výkon a spotřeba motoru 1.6 dCi  

 

Galerie