Škoda Superb

Superb byl ve výrobním programu Škody vždy tak trochu navíc, při jeho vývoji se využívalo hlavně osvědčených technologií a vždy to byl model složený z komponentů, které byly v regálech koncernu Volkswagen k dispozici. Nyní je tato modelová řada konečně svébytná a stává se tak důstojnou vlajkovou lodí mladoboleslavské značky, která by měla hrát první housle mezi manažerskými automobily nejen na českém trhu. Dalo by se říci, že největší model automobilky konečně dostál českému překladu svého jména (skvostný, nádherný).

Díky modulární platformě MQB má třetí generace oproti svému předchůdci lepší rozložení hmotnosti na nápravy a jiné proporce. Celková délka narostla o 28 mm na 4861 mm, rozvor se však zvětšil o 80 mm na 2841 mm, ale současně se zkrátil přední převis o 61 mm.

 

Prostor: Bez omezení

K nejsilnějším stránkám modelu Superb vždy patřila bohatá nabídka vnitřního prostoru i úroveň komfortu. Třetí generace však jde ještě dál a pomoci jí k tomu má i kvalita zpracování a použití prvotřídních materiálů. Řidič a spolujezdec si užívají o 39 mm větší šířku ve výšce loktů a více místa nad hlavou. Opět nadstandardní je nabídka prostoru na zadních sedadlech. Prostor před koleny vzadu (157 mm) a nad hlavou (980 mm) je výrazně větší než u kteréhokoli jiného modelu konkurence. Šířka ve výšce loktů na zadních sedadlech vzrostla o 69 mm. Nejlepší hodnotu v segmentu nabízí i zavazadlový prostor, který má v pětimístném uspořádání objem 625 litrů, což je o 30 litrů více než u druhé generace. Sklopením opěradel druhé řady sedadel pomocí páček zabudovaných v bocích zavazadlového prostoru lze tuto hodnotu zvětšit až na 1760 l. Víko zavazadelníku je tentokrát jednoduché, ale lze jej otevírat za příplatek elektricky samočinně pohybem nohy pod zadním nárazníkem.

Škoda Superb 2.0 TDI/110 kW
TECHNICKÉ ÚDAJE

Motor, převodovka Vpředu napříč uložený vznětový přeplňovaný čtyřválec pohání přední kola. Zdvihový objem 1968 cm3, výkon 110 kW při 3500 – 4000 1/min, točivý moment 340 Nm při 150-3000 1/min. Šestistupňová, ručně převodovka,
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4861/1864/1468 mm, rozvor 2841 mm. Zavazadlový prostor 0,625 m3
Hmotnosti Pohotovostní/užitečná hmotnost 1485/620 kg, hmotnost brzděného přívěsu 2000 kg. 
Výkony Největší rychlost 220 km/h, zrychlení 0-100 km/ za 8,8 s, spotřeba paliva (město/mimo město/kombinovaná) 4,8/3,7/4,0 l/100 km.
CENA 640 900 Kč s DPH

Výbava: Luxus i hi-tech zároveň

Větší kompromisy jsme neobjevili ani ve výbavě. Materiály i jejich zpracování snesou opravdu přísné hodnocení, výbava rovněž. Na vrcholu nabídky systémů ventilace je dokonce tří zónová samočinná klimatizace, která zajišťuje za všech okolností optimální kvalitu a teplotu vzduchu v interiéru. I v parném počasí lze systém nastavit tak, že o něm skoro nevíte, a přitom se v interiéru udržuje příjemné klima.

Inovace se dočkal i praktický prvek výbavy v podobě deštníku ve dveřích. Vedle obvyklého umístění v levých zadních dveřích jej nyní najdete i v těch pravých. Novinkou v modelové řadě Superb je zadní parkovací kamera i elektrická parkovací brzda, která se sama aktivuje při vypnutí motoru a při rozjezdu se zase sama odjistí. Dominantou palubní desky je velký dotykový displej, který umožňuje propojení s mobilním telefonem pomocí trojice rozhraní MirrorLink, Apple CarPlay a Android Auto. Díky tomu je možné řadu aplikací chytrého telefonu využívat i na palubě automobilu. Vrcholná verze Columbus má integrované vysokorychlostní internetové připojení na bázi standardu LTE (za příplatek) a s aplikací Škoda Media Command mohou i cestující pomocí tabletu obsluhovat třeba audiosystém ze zadních sedadel. Ten nejlepší je značky Canton s 12 reproduktory o výkonu 610 W.

 

Bezpečnost: Až na prvním místě

Mladoboleslavská novinka je standardně vybavena systémem elektronické kontroly stability ESC včetně multikolizní brzdy, pro země Evropské unie pak také systémem Front Assist s funkcí nouzové brzdy City, elektronickou kontrolou tlaku vzduchu v pneumatikách, sedmi airbagy, pěti tříbodovými bezpečnostními pásy se signalizací zapnutí a bezpečnostními hlavovými opěrkami. Za příplatek si pak můžete objednat zadní boční airbagy a řadu asistenčních systémů. Asi nejatraktivnější bude adaptivní tempomat Adaptive Cruise Control (ACC), který u verzí s ručně řazenou převodovkou funguje od 30 do 160 km/h. Rozšířená funkce Crew Protect Assist „připraví“ vůz a jeho posádku na hrozící nehodu, s udržením vozu v jízdním pruhu pomáhá systém Lane Assist, Blind Spot Detect zase umožňuje řidiči bezpečnější přejíždění z pruhu do pruhu díky varování před vozidly, která se nacházejí v mrtvém úhlu zpětného zrcátka. Systém Traffic Jam Assist zvyšuje bezpečnost při jízdě v koloně a dopravních zácpách. Není-li řidič náhle schopen jízdy, systém Emergency Assist zase vůz automaticky zabrzdí až do úplného zastavení. Jeho součástí je i funkce Rear Traffic Alert pro vyjíždění z příčného parkovacího místa. Driver Alert sleduje bdělost řidiče, varuje před hrozící únavou a snaží se jí předejít navržením přestávky při řízení. Systém Travel Assist s rozpoznáváním dopravních značek pro změnu řidiče průběžně informuje o aktuálním dopravním značení.

 

Motory: Úspornější a výkonnější

Pojďme se však raději podívat, co čeká řidiče za volantem. Na začátek je třeba říci, že superb má i nově vyvinutý podvozek s přední nápravou typu MacPherson a zadní víceprvkovou nápravou. Podle výrobce pak mají použité pohonné jednotky přibližně o 20 procent vyšší výkon, ale přitom o 30 procent nižší spotřebu. Vedle nových technologií k tomu přispěla i redukce hmotnosti až o 75 kg a vylepšená aerodynamika (testovaný model má součinitel odporu vzduchu cx 0,276). Superb využívá výhradně přeplňované čtyřválce s přímým vstřikováním paliva řad EA211 (zážehové 1,4–2,0 litru TSI) a EA888 (vznětové 1,6–2,0 litru TDI). Všechny samozřejmě plní emisní normu Euro 6 a jsou standardně vybaveny systémem Start/Stop a rekuperací brzdné energie. Vznětové motory ke splnění limitů emisního předpisu EU 6 využívají systém SCR (Selective Catalytic Reduction), který prostřednictvím dodatečného vstřikování AdBlue snižuje emise oxidů dusíku. Tuto kapalinu je pak samozřejmě potřeba při pravidelných servisních prohlídkách doplňovat.

 

Kalkulace: Diesel se začne vyplácet po 90 000 km

Pro vozové parky bude velmi žádaný model se vznětovým čtyřválcem 2.0 TDI/110 kW (640 900 Kč), který ideálně kombinuje výkon, cenu a nízkou spotřebu. Tato vznětová verze je ve srovnání se zcela nejlevnějším modelem 1.4 TSI/110 kW (599 900 Kč) jen o 41 000 Kč dražší, ale v praxi je téměř o 1,5 l/100 km úspornější, a tak se investice začne vyplácet po ujetí 90 000 km. Zatímco se zážehovým motorem jsme jezdili při defenzivním jízdním stylu za 6,4 l/100 km, se vznětovou variantou to bylo za rovných 5 l/100 km.

Superb je k dispozici i s motorem 1.6 TDI/88 kW (600 900 Kč), v praxi jsme ale paradoxně jezdili s nepatrně vyšší spotřebou, než s dvoulitrovým agregátem, protože výkonový handicap je nutné často dohánět vyššími otáčkami. Dynamické schopnosti jistě neurazí, ale po zatížení automobilu razantně ubude sil.

NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA PALIVA V RÁMCI TESTU (L/100 km)

Město Mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h
5,8 4,1 3,9/5,9

Jízda: Komfortní i řidičské auto

Z hlediska jízdního komfortu lze konstatovat, že v rámci značky Škoda jde o nejlépe odhlučněný interiér všech dob. Motor v podstatě neslyšíte, nejhlučnější položkou tak bude aerodynamický hluk, a také ten je maximálně potlačen. Komfort podvozku lze nastavit pomocí systému Driving Mode Select, přičemž v režimu „Comfort“ pojedete po českých silnicích jako na vlnách, zatímco v režimu „Sport“ podvozek přiměřeně ztvrdne, ale stále nebude nekomfortní. Přejezd příčných nerovností zvládá mladoboleslavská novinka poměrně slušně, víceprvková zadní náprava vás pak suverénně přenese třeba i přes „oblíbené“ kočičí hlavy. Dlouhý rozvor a vyšší hmotnost neumožňují superbu velké sportování, přesto se za volantem nudit nemusíte. Řízení s elektrickým posilovačem je vzorně přesné, přiměřeně přímé a s poměrně rychlou odezvou. Při svižné jízdě tak superb komunikuje s řidičem jak se sluší a patří a do zatáček se i díky standardně montovanému systému XDS+, který rozděluje dle potřeby točivý moment mezi obě přední poháněná kola a optimalizuje přenos točivého momentu na přední kola, vrhá superb celkem ochotně.

 

Ceny: Díly, servis a doprovodné služby

Servisní prohlídky jsou nastaveny po 30 000 km nebo jednom roce. Celková cena servisních prohlídek u motoru 2.0 TDI po ujeti 210 000 km vyjde na 40 570 Kč s DPH, což je ve střední třídě automobilů jedna z nejnižších hodnot. Průměrná cena jedné servisní prohlídky tak vyjde na 5796 Kč s DPH. V uvedených cenách samozřejmě nejsou zakalkulovány další náklady spojené s přirozeným opotřebením vozidla. Rozvodový řemen se mění až po ujetí 210 000 km, což danou servisní prohlídku prodraží přibližně o 4000 Kč. Celková cena této prohlídky vyjde na 9380 Kč s DPH.

Ceny náhradních dílů příjemně potěší.

CENY VYBRANÝCH NÁHRADNÍCH DÍLŮ

Náhradní díl Cena v Kč s DPH
Přední brzdové kotouče 2517
Brzdové desky – přední (sada) 2607
Čelní sklo 5096
Přední levý světlomet LED – kompletní 6011
Zadní skupinová svítilna – vnější/vnitřní na víku 3887 + 2721
Zadní nárazník kompletní 11 663
Stírací lišty předního skla (sada) 1097
Levé zpětné zrcátko, sklopné – kompletní 10 206
Levý přední blatník 6109

Záruky: 5 let za 990 Kč

Pro firemní klientelu může být zajímavý paket Mobilita PLUS za 990 Kč, který obsahuje prodlouženou záruku na 5 let nebo 100 000 km a Záruku mobility PLUS (rozšířené služby ŠKODA Assistance vč. zapůjčení náhradního vozu, vyřešení zabouchnutých klíčků, nedostatku paliva na cestě, defektu a dalších zajímavých služeb).

Při využití značkového financování se ŠKODA Finance od ŠkoFINu získává klient Předplacený servis ve variantě Standard na 5let/100 000 km zdarma. Pokud se rozhodne pro některou z vyšších variant služby Předplacený servis, cena nabídky zdarma se odečítá od ceníkové ceny vybrané varianty.

 

Škoda Superb 2.0 TDI/110 kW
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAXGLASS´S

Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota
30 000 km 3 roky 60,20 %
90 000 km 3 roky 55,90 %
150 000 km 3 roky 50,20 %
210 000 km 3 roky 44,60 %

CELKOVÉ HODNOCENÍ

KLADY ZÁPORY
Jízdní komfort, radost z jízdy Hmotnost přívěsů u nejslabších motorizací (1500 kg)
Elektronická výbava Ceny vznětových verzí 4x4 (od 770 900 Kč)
Nízká hmotnost i spotřeba   
Cena zážehové verze 1.4TSI 4x4 (664 900 Kč)  
Vysoké zůstatkové hodnoty  

 

Galerie