Volvo XC60

Volvo XC60 mělo premiéru v roce 2008, v polovině výrobního cyklu, tedy předloni, pak prošlo rozsáhlou modernizací. Jeho největší kouzlo spočívá v povedeném designu, příjemném ovládání a bohaté výbavě, za kterou si však musíte většinou připlácet. Švédské automobily vedle konkurence vynikají v několika zajímavých aspektech. Vedle dokola stále omílané bezpečnosti je to uživatelský komfort, jedinečný skandinávský design a špičková ergonomie. V posledních letech se Volvo naučilo dělat i solidní podvozky.

Dříve nebylo obvyklé, aby prémiové SUV mělo poháněnou pouze jednu nápravu. To se pomalu mění a u Volva to souvisí jak s preferovanou ekologií, tak s obměnou motorového programu. Starší pětiválce 2,4 litru pomalu nahrazuje řada moderních přeplňovaných čtyřválců Drive-e 2,0 litru, což platí jak u zážehových, tak vznětových pohonných jednotek. Všechny mají stejné vrtání (88 mm) a zdvih (93,2 mm), což ve výsledku dává zdvihový objem 1969 cm3.

Ve verzi D4 dává motor největší výkon 133 kW a točivý moment 400 Nm, což je o něco méně, než nabízel původní pětiválec 2,4 litru. Motor je od interiéru velmi dobře odhlučněn, takže hrubší běh čtyřválce dovnitř příliš nepronikne a s ohledem na pohotovostní hmotnost je jeho síla více než důstojná. Díky dvěma turbodmychadlům je motor navíc příjemně pružný a nárůst výkonu zcela plynulý bez jakýchkoliv „kopanců“ či turboefektů. Základem nabídky je vedle osmistupňové samočinné převodovky klasický šestistupňový „manuál“, kterým disponovala i testovaná verze. Jeho odstupňování samozřejmě preferuje spotřebu zvláště u pátého a velmi dlouhého šestého rychlostního stupně.

VOLVO XC60 D4 Drive-E 2.0 FWD Man
TECHNICKÉ ÚDAJE

Motor, převodovka Vpředu napříč uložený vznětový dvojitě přeplňovaný čtyřválec pohání přední kola. Zdvihový objem 1969 cm3, výkon 140 kW při 4000 1/min, točivý moment 400 Nm při 1750-2500 1/min. Šestistupňová, ručně řazená převodovka.
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4644/1891/1713 mm, rozvor 2774 mm. Zavazadlový prostor 0,495 m3.
Hmotnosti Pohotovostní/užitečná hmotnost 1785/672 kg, hmotnost brzděného přívěsu 1600 kg.
Výkony Největší rychlost 210 km/h, zrychlení 0-100 km/h za 8,1 s, kombinovaná spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) 4,5 l/100 km.
CENA 1 011 900 Kč s DPH

Ve městě nový čtyřválec spotřebuje lehce přes 7 l/100 km, mimo město a při dodržování rychlostních limitů se však můžete dostat i pod hranici 5,5 litrů. Celkový průměr v testu byl rovných 7 l/100 km, což je o téměř 1 l/100 km méně, než u předešlého pětiválce.

NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA PALIVA V RÁMCI TESTU (L/100 km)

Město Mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h
7,5 5,5 5,2/7,4

Bezpečné jízdní vlastnosti

Díky plynulému nástupu točivého momentu nemá XC60 problém s přenosem točivého momentu na poháněná přední kola a jeho jízdní vlastnosti jsou zcela bezpečné a nezáludné. Na druhou stranu však za volantem nečekejte žádné sportovní zážitky. V případě ostřejší jízdy je cítit vysoká pohotovostní hmotnost a řízení s elektrickým posilovačem je sice celkem přesné, ale trochu odtažité.

Dlouhé trasy se solidním jízdním průměrem a přiměřenou spotřebou zvládá na jedničku. Pokud však hodláte tahat těžké přívěsy, máte smůlu, protože nejvyšší povolená hmotnost 1600 kg u brzděného přívěsu patří v této třídě k podprůměrným. Jen nejvýkonnější verze s pohonem všech kol zvládnou 1800 kg, ale i to je oproti konkurenci málo.

 

Vznětový motor je nákladnější na servis

Volvo XC60 má příjemně dlouhé servisní intervaly (30 000 km) a po 210 000 km zaplatí majitel 59 900 Kč, což je v prémiovém segmentu solidní cena. Jedna servisní prohlídka tak vyjde v průměru na 8560 Kč, což je mimochodem o 1700 Kč více, než u stejně objemného zážehového čtyřválce. Do cen nejsou samozřejmě zakalkulovány další náklady spojené s přirozeným opotřebením vozidla (brzdové segmenty, kotouče, tlumiče apod.). Příjemné je, že rozvodový řemen a kladky se mění až po ujetí 240 000 km.

Srovnáme-li ceny náhradních dílů, tak jsou v prémiovém segmentu kompaktních SUV jedny z nejlevnějších. Ve srovnání s německou konkurencí jsou přibližně o 20 % nižší. Toto tvrzení však nelze zcela paušalizovat. Najdou se i díly, které si Volvo nechává slušně zaplatit. Jako příklad bychom mohli uvést přední halogenový světlomet, jehož cena je téměř 25 000 Kč. Náš testovací automobil se ale spokojil s běžným halogenovým světlometem, který vyjde na méně než polovinu. Rozhodně levné není ani čelní sklo (18 151 Kč), přední kompletní nárazník, přední světlomet, poměrně drahé jsou i přední brzdové kotouče (8070 Kč).

CENY VYBRANÝCH NÁHRADNÍCH DÍLŮ

Náhradní díl Cena v Kč s DPH
Přední brzdové kotouče 8070
Brzdové desky – přední (sada) 3300
Čelní sklo 18 151
Přední levý světlomet – kompletní, halogenový 12 100
Zadní skupinová svítilna – kompletní 7500
Stírací lišty předního skla (sada) 1660
Levé zpětné zrcátko, sklopné – kompletní 6680
Levý přední blatník 8700

VOLVO XC60 D4 Drive-E 2.0 FWD Man
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAXGLASS´S

Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota
30 000 km 3 roky 48,00 %
90 000 km 3 roky 44,00 %
150 000 km 3 roky 39,00 %
210 000 km 3 roky 34,50 %

VNITŘNÍ ROZMĚRY V MM

Šířka interiéru v úrovni loktů/ramen/skel          vpředu 1520/1470/1610
vzadu 1500/1420/1570
Prostor pro nohy vpředu/vzadu (tzv. míra komfortu) 1000/990
D/š/h ložné plochy bez sklopených a se sklopenými opěradly 1000/1130/460 a 1640/1130/460
Prostor nad předním/zadním sedákem 1000/990
Výška předního/zadního sedáku nad zemí 310/400

CELKOVÉ HODNOCENÍ

KLADY ZÁPORY
Komfort jízdy Cena vyšších výbav 
Funkčnost elektronických systémů Absence pohonu 4x4 u testované motorizace D4
Spotřeba motoru Nízká hmotnost brzděných přívěsů

 

Galerie