Škoda Karoq

Automobilka ke svému novému SUV zveřejnila kompletní technické údaje, tajemství zatím zůstává cen. Ta ve srovnání s menším modelem Yeti samozřejmě vzroste, podle neoficiálních odhadů by se ale měla udržet v základním provedení pod půl milionem korun s daní. Karoq bude z počátku k dispozici s pěti výkonovými verzemi motorů. Mezi nejzajímavější patří bezesporu litrový tříválec 1.0 TSI/85 KW a 1.5 TSI/110 kW. Verze s pohonem všech kol bude k dispozici pro výkonnější motorizace.

Design je kompaktnější a dynamičtěji pojatou variací na větší Kodiaq, technika je zase identická se Seatem Ateca. Ten se ostatně vyrábí také v Kvasinách. Navzdory velmi podobným rozměrům (u karoqu 4382 x 1841 x 1605 mm, rozvor 2638 mm) a podobnému designu bočních partií ale nemají tato dvě SUV společný žádný vnější díl. A i když boční dveře na první pohled shodně vypadají, není tomu tak. Výraznou odlišnost modelů nyní umožňuje sdílená platforma MQB. Na druhou stranu není finančně únosné měnit i technické prvky a tak je logické, že v tom oba modely nalezly shodu. Zavěšení kol je tedy po vzoru Seatu Ateca k dispozici ve dvou variantách – pohon předních kol se pojí s vlečenou zadní nápravou, pro modely 4x4 je určeno víceprvkové zavěšení. Za příplatek se budou dodávat adaptivní tlumiče či jízdní režim Offroad.

 

Karoq je větší, než yeti

Je dobře známo, že model Yeti využíval podvozkové díly z druhé generace octavie. Karoq je od základu postavený jako SUV aniž by se musela dělat řada kompromisů. Nová platforma MQB si totiž už nevynucuje blízkou technickou příbuznost jednotlivých modelů. Respektive už není nutné vycházet ze stejných podlahových plošin. Zatímco yeti musel vystačit s rozvorem současné octavie, pro dvojčata Ateca a Karoq byl rozvor zvolen svobodně. I když je s hodnotou 2630 mm o 37 mm kratší než u současné octavie. Ta je ale v nižší střední třídě v tomto ohledu výjimečná. Oproti Škodě Yeti je karoq delší o znatelných 160 mmm. Je to dáno jednak delším rozvorem (+52mm) i větším zadním převisem (+110 mm). Karoq proto na zadních sedadlech nabízí více prostoru především v oblasti kolen. Znatelně také narostl zavazadlový prostor (+ 95 litrů).

Pokud karoq srovnáme se sesterským Seatem Atecou, zaznamenáme jen minimální rozdíly způsobené jiným tvarem předního a zadního nárazníku. Délka se tak liší o necelé 2 cm.

Za vyšší variabilitu bude potřeba připlatit

Specialitou Yetiho v rámci kategorie SUV byl systém VarioFlex – trojice samostatně nastavitelných, posuvných a vyjímatelných sedadel. Novinkou je, že karoqu bude tato možnost za příplatek. Škoda tedy nabídne výběr mezi velkoryseji tvarovanou pevnou lavicí a objemem zavazadelníku 521 litrů, nebo větší variabilitou spojenou s možností měnit objem kufru v rozsahu 479 až 588 litrů. VarioFlex také zvětšuje maximální využitelný objem zavazadlového prostoru, a to ze standardních 1630 na 1810 litrů.

V praxi ale většině zákazníků bude postačovat základní variabilita. Málo kdy se dostaneme do situace, kdy je nutné sedačky z vozu zcela vyjmout. Navíc pak nastává problém, kam s nimi, pokud nemáme volnou garáž.

Pod kapotou jen to nejmodernější

Základem je proto benzinový tříválec 1.0 TSI s parametry 85 kW a 200 Nm, nad ním stojí nový čtyřválec 1.5 TSI (110 kW, 250 Nm) s funkcí vypínání válců ACT. Tento motor Škoda dosud nenabízí, brzy se ale objeví také v nabídce pro Octavii. Diesely zastupuje přepracovaný 1.6 TDI (85 kW, 250 Nm), prezentovaný již v modernizované Octavii, a dvě varianty oblíbeného 2.0 TDI – 110 kW/340 Nm a 140 kW/400 Nm. U motorů do 110 kW včetně bude standardem pohon předních kol a šestistupňová manuální převodovka, na přání se bude dodávat sedmistupňové DSG a agregáty 1.5 TSI a 2.0 TDI budou volitelně dostupné také s pohonem všech kol. Pro nejsilnější diesel budou sedmistupňové DSG i 4x4 standardem.

 

Oficiálně v září

V oblasti konektivity a asistenčních systémů nabízí karoq stejné možnosti jako modely Kodiaq, Octavia a Superb. V příplatkové výbavě nechybí ani bezdotykové otevírání pátých dveří, tzv. Virtuální pedál, nebo Full-LED světlomety. Novinkou v rámci značky Škoda pak je Digital Instrument Panel, tedy nastavitelný virtuální přístrojový štít, který se dosud objevoval jen ve vozech Volkswagen a Audi.

Ceník Škody Karoq bude zveřejněn začátkem července, automobilka tedy začne přijímat objednávky ještě před zahájením výroby. Široké veřejnosti se karoq představí v září na autosalonu ve Frankfurtu a následně budou v Česku zahájeny dodávky vozů prvním zákazníkům.

 

 

Galerie