Oproti předchozí generaci má být crafter v praxi úspornější přibližně o 1 l/100 km. Za znatelně nižší spotřebou je i redukce odporu vzduchu karoserie a hmotnosti.

Oproti předchozí generaci má být crafter v praxi úspornější přibližně o 1 l/100 km. Za znatelně nižší spotřebou je i redukce odporu vzduchu karoserie a hmotnosti.

Řada Crafter stojí na vrcholu nabídky užitkových Volkswagenů. Zatímco předchozí generace vznikala v úzké spolupráci s automobilkou Mercedes-Benz, v jehož závodě se i vyráběla, tentokrát se VW spolehl čistě na vlastní síly. Pro výrobu nového Crafteru proto postavil zbrusu nový výrobní závod u polského města Wrzesnia a také vývoj probíhal čistě v jeho režii.

 

Velmi široká nabídka

Karoserie nového Crafteru vyzařuje eleganci a robustnost – po designové stránce jasně navazuje na styl menšího brášky Transporteru. Z uživatelského hlediska je ovšem podstatnější velmi dobrá aerodynamika, charakterizovaná součinitelem odporu vzduchu Cx = 0,33, což je v této kategorii užitkových vozů špičková hodnota. K dispozici je samozřejmě nejen základní dodávkové provedení (furgon) nabízené v několika délkách i výškách, ale i kombinované provedení pro posádku a náklad, valník a také podvozek s krátkou či dlouhou kabinou připravený na montáž specializovaných nástaveb. Celkem je tak k dispozici 69 různých verzí! Základní provedení s pohonem předních kol ve skříňové verzi furgon nabízí nákladový prostor až do velikosti 18,4 m3 s vnitřní výškou až 2196 mm a délkou až 4855 mm. Přitom maximální nosnost tohoto vozu se pohybuje od tří do čtyř tun a vyniká také sníženou nákladovou plochou, která se vůči vozovce nachází ve výšce pouhých 570 mm. Nákladový prostor má v nejužším místě mezi zadními podběhy šířku 1380 mm a vykazuje délku 4855 mm, což jsou v této kategorii dodávkových automobilů rekordní hodnoty. Verze s pohonem zadních kol může být vybavena jejich jednoduchou montáží i dvoumontáží a její užitečné zatížení se pohybuje od 3,5 až do 5,5 t. V praxi to znamená, že středně dlouhá verze s jednoduchou montáží zadních kol je schopná převážet až šest europalet. Nejdelší verze skříňového Crafteru je schopná pojmout až devět normalizovaných transportních vozíků.

Nový Volkswagen Crafter (skříňová verze)

Celková délka (mm) 5986 6836 7391
Rozvor (mm) 3640 4490 4490
Zadní převis (mm) 1346 1346 1901
Výška (mm) 2355 nebo 2590 2798
Objem nákladového prostoru (m3) od 9,9 do 18,3

Praktičtější i pro řidiče

Další praktický doplněk montovaný na přání představuje elektrická zásuvka s napětím 230V a výkonem až 300 W a také zesílená elektrická soustava s dvojicí akumulátorů. Speciální pozornost věnovali konstruktéři zdokonalení zámků, aby byla kabina i nákladový prostor v bezpečí před nenechavci. Zadní dvoukřídlé dveře se dodávají i v provedení, které lze otevřít až o 270 stupňů. Na pravém boku nebo obou bocích skříňové karoserie mohou být praktické posuvné dveře, které odkrývají 1311 mm dlouhý vstupní otvor. Nákladový prostor může být kromě běžných kotevních bodů vybaven i speciálními upevňovacími kolejnicemi, díky kterým lze náklad ukotvit ze všech stran. Podlahu nákladového prostoru pokrývají velmi odolné bukové desky a stěny mohou být dle přání zákazníka chráněny voděodolnou překližkou.

Interiér připomíná osobní automobil. Speciální ortopedickou sedačku řidiče lze dovybavit masážním systémem.

Interiér připomíná osobní automobil. Speciální ortopedickou sedačku řidiče lze dovybavit masážním systémem.

V polovině roku dorazí verze 4Motion

Nový Crafter pohání nové modulární přeplňované naftové čtyřválce TDI o objemu 1968 cm3, které plní nejpřísnější emisní normu Euro 6. Tyto robustní agregáty prodělaly řadu změn. Pracují se vstřikovacím systémem Common Rail, který pracuje s tlakem 2000 barů, vysokotlakou recirkulací výfukových plynů a vodou chlazeným mezichladičem stlačeného vzduchu. Všechny verze jsou vybaveny filtrem pevných částic, oxidačním katalyzátorem a vstřikováním močoviny. Podle výrobce jsou v běžném provozu o 1 l/100 km úspornější a jsou nyní ještě více dimenzované pro náročnější provoz. Verze s pohonem předních nebo všech kol mají motor uložený napříč před přední nápravou a skloněný vpřed pouze o 8 stupňů, což umožnilo zkrátit motorový prostor a ušetřené centimetry využít ve prospěch kabiny a nákladového prostoru. Pro vozy s poháněnou přední nápravou jsou k dispozici verze s výkony 75 a 103 kW, špičku pak tvoří dvojitě přeplňovaná verze dávající 130 kW. V polovině roku 2017 bude Crafter k dispozici i ve verzi s pohonem všech kol 4Motion (používá osvědčenou lamelovou spojku Haldex) a také verze s větším užitečným zatížením, které budou mít pohon zadních kol.

Nový Crafter je standardně vybaven šestistupňovou manuální převodovkou, na přání se dodávají osmistupňové automatické převodovky.

Volkswagen Crafter Van

Verze 2.0 TDI/75 kW 2.0 TDI/103 kW 2.0 BiTDI/130 kW
Zdvihový objem (cm3) 1968 1968 1968
Počet válců/ventilů 4/4 4/4 4/4
Největší výkon (kW/ot./min) 75/3250-3500 103/3500-3600 130/3600
Největší toč. moment (Nm/ot./min) 300/1400-2250 340/1600-2250 410/1500-2000
Poháněná kola přední přední přední
Převodovka 6 M 6 M/6 A 6 M/6 A
Největší rychlost (km/h) 141 158/155 165*/165*

*předběžná hodnota

K příjemné jízdě pomáhá řada asistentů

Kromě statické prezentace nového Crafteru v Německu jsme se zúčastnili i jeho praktických novinářských testů pořádaných ve Španělsku. Nový Crafter při nich nade vší pochybnost prokázal, že se jedná o špičkový vůz své kategorie. Skříňovou verzi poháněnou motorem 2.0 TDI/103 kW jsme vyzkoušeli jak s manuální převodovkou (s velmi přesným řazením), tak i s automatickou skříní DSG. I samočinné řazení fungovalo velmi dobře, vzhledem k častější práci motoru ve vyšších otáčkách je ale v tomto případě třeba počítat s o něco větší vnitřní hlučností. Řidič Crafteru ocení výbornou polohu za všestranně seřiditelným volantem. Pro převažující delší jízdy doporučujeme zvolit příplatkové odpružené sedadlo, které jízdu po méně kvalitních vozovkách výrazně zpříjemňuje a dále snižuje tělesnou únavu řidiče. Jízda s novým Crafterem je prostě velmi příjemná, k čemuž nemalou měrou přispívá nové řízení s elektromechanickým posilovačem, jehož účinnost se mění dle aktuální rychlosti. Mile nás překvapila také verze valník, která s dvoukabinou nabízí i ve druhé řadě nadprůměrný prostor.

Dvoukabina ve verzi valník překvapí nadprůměrnou prostorností

Dvoukabina ve verzi valník překvapí nadprůměrnou prostorností