Lepší výbavy, vyšší výkon, ale i vyšší ceny

S rozšířením standardní výbavy se samozřejmě zvyšují ceny. Nárůst ceny oproti provedení před faceliftem je ale vždy nižší, než dříve bývala cena příplatků, které jsou nyní standardem. Na domácím trhu se také společně s modernizací mění strukturana bídky, české zastoupení vyřadilo dva nejslabší motory. Základní benzinový 1.2 TSI/63 kW pro minimální zájem zákazníků, dieselový 1.6 TDI/66 kW pak proto, že jeho prodeje byly ve srovnání se silnější variantou vždy nižší. Nejlevnější variantou se tak stává loni v květnu uvedený benzinový tříválec 1.0 TSI/85 kW s cenou od 407 900 Kč, nejdostupnější alternativou k němu jsou již zmíněný dieselový 1.6 TDI/85 kW (471 900 Kč) a 1.4 TSI G-TEC/81 kW (460 900 Kč) spalující benzin a CNG.

S výjimkou posílení naftové šestnáctistovky, facelift žádnou změnu u motorů nepřináší. Výrobní program se sice rozšiřuje o kombinaci agregátu 2.0 TDI/110 kW s pohonem všech kol a novou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG typu DQ381, ale tato varianta se na českém trhu nabízet nebude. Zatímco v některých jiných zemích nižší emise CO2 u této verze přinášejí zajímavou finanční úsporu, v Česku by novinka byla jen o několik tisíc korun levnější než stávající, velmi oblíbené provedení 2.0 TDI/135 kW 4x4 se šestistupňovou převodovkou DSG. V květnu pak v rámci změn spojených s modelovým rokem 2018 nabídku rozšíří nový benzinový motor 1.5 TSI/110 kW, který se bude zhruba jeden rok nabízet souběžně se stávajícím 1.4 TSI/110 kW. Na straně naftových motorů se u třetí generace octavie, která vydrží v prodeji do roku 2019, žádné změny nechystají. V tichosti se však společně s faceliftem vytratily dvě spíše okrajové verze dieselové šestnáctistovky – úsporně laděná GreenLine a základ mezi čtyřkolkami v podobě 1.6 TDI 4x4.

 

Teplota oleje již tolik nekolísá

První jízdy s modernizovanou octavií uspořádala Škoda ještě před zahájením dodávek vozů zákazníkům. Při této příležitosti jsme vyzkoušeli provedení 1.6 TDI, které je na českém trhu dlouhodobě nejprodávanější a zároveň jako jediný motor přináší výraznější technické změny. Kromě zvýšení výkonu se menší z naftových čtyřválců dočkal úprav zaměřených na snížení spotřeby – snížilo se vnitřní tření uvnitř pohonné jednotky, která za tím účelem dostala písty s novým typem povrchu a lehkoběžný motorový olej. Vedle toho prošel přepracováním chladicí systém, který zajistí rychlejší ohřev motoru po startu a následně přesnější regulaci teploty. První test tento záměr konstruktérů potvrdil, inovovaná 1.6 TDI i při jízdě na dálnici udržuje dle palubního počítače teplotu oleje okolo 100 °C – starší provedení mělo při zátěži, například při stoupání, teplotu oleje výrazně vyšší.

V kombinaci s příplatkovou (+50 000 Kč) sedmistupňovou převodovkou, dvouspojkovou DSG, můžeme také potvrdit snížení spotřeby, které se však pohybuje okolo jedné až dvou desetin litru na 100 kilometrů. Hlavní výhoda spočívá především v tom, že se mírně snížila závislost spotřeby na jízdním stylu. Naopak rozdíl v dynamice je navzdory zvýšení výkonu o 4 kW zcela zanedbatelný, byť výrobce udává zlepšení akcelerace z 0 na 100 km/h o půl sekundy a posun maximální rychlosti těsně nad dvoustovku.

 

Facelift přinesl řadu konstrukčních změn

Facelift ale přináší i řadu dalších technických změn, z nichž jedna má značný vliv na vzhled i jízdní vlastnosti octavie. Rozchod zadních kol se rozšířil u verzí s vlečenou nápravou o 20 a o 30 mm u těch s víceprvkovým zavěšením (všechny varianty s pohonem všech kol, motor 1.8 TSI i s pohonem předních kol a plynová Octavia G-TEC). Těch doslova pár centimetrů navíc u jednodušší verze zavěšení stačí k tomu, aby zmizely dva hlavní nedostatky stávajícího provedení octavie. Zadní kola už nejsou podivně zastrčená v podbězích, naopak s lemy zadních blatníků zařezávají tak, že auto má konečně vyvážený a přiměřeně sebevědomý postoj. Navíc se znatelným způsobem zlepšil její jízdní projev.

Rozdělení světlometů do dvou částí je nejvýraznějším a také nejkontroverznějším rysem faceliftu

Rozdělení světlometů do dvou částí je nejvýraznějším a také nejkontroverznějším rysem faceliftu

Na pohled jednoduchá změna v podobě rozšíření nápravy znamená úpravu jejího uložení, což s sebou přináší nutnost přepracovat spoustu dalších částí zavěšení. Konstruktéři k této výzvě přistoupili komplexně a rovnou zvolili i jiné naladění pružin a tlumičů. Výsledek je působivý, podvozek je komfortnější, přitom díky širšímu rozchodu s měkčím naladěním nepřišel o stabilitu v zatáčkách. Navíc zmizelo „bubnování“, dosud nepřekonatelně doprovázející jízdu v octavii – zejména v provedení liftback, které má méně tuhou zadní část karoserie. Zajímavé je to i v té souvislosti, že tajemstvím úspěchu je opravdu jen jiná geometrie a nové naladění podvozku. Octavia nemá po faceliftu vyztuženou karoserii ani přidané odhlučňovací materiály.

Výše uvedené poznatky z praxe platí i pro verzi Laurin&Klement, kterou jsme pro srovnání vyzkoušeli ve specifikaci liftback 1.8 TSI 4x4 DSG. Právě karoserie liftback si dosud ani u verzí s víceprvkovou zadní nápravou příliš nerozuměla s 18palcovými koly, která jsou pro nejvyšší výbavu standardem. Jízda bývala tvrdá a na rozbité silnici nedůstojně hlučná. To už teď naštěstí neplatí, po faceliftu podvozek nemlátí a zlepšil se i komfort pérování.

 

Více asistenčních systémů

Kromě nového naladění podvozku se spolu s faceliftem také výrazně rozšířila nabídka asistenčních systémů. Octavia sice nepřináší žádné revoluční novinky, přidává ale pět nových funkcí, kterými na poli aktivní bezpečnosti srovnává krok s nejnovějšími modely ve své třídě.

K asistentu pro jízdu v pruzích se tak nově přidává ještě užitečnější pomocník – sledování mrtvých úhlů Blind Spot Detect. Stejné senzory v zadním nárazníku využívá také nová funkce Rear Traffic Alert, tedy upozornění na projíždějící auta při vycouvání z kolmého stání. Ta nejprve spustí varovný signál, pokud však řidič nereaguje a srážka je neodvratná, aktivuje se funkce Manoeuvre Assist, která sama vozidlo zastaví, aby nedošlo k nehodě. Do pětice novinek také patří Trailer Assist, tedy asistent couvání s přívěsem, který sám ovládá řízení podle pokynů řidiče – stačí ovladačem nastavení zrcátek regulovat požadovaný směr jízdy. Jinými slovy, možnosti dovybavení octavie se na poli asistenčních systému srovnaly s novějšími modely Superb a Kodiaq.

 

Více Simply Clever

Ve stejném duchu se nese i rozšiřování nabídky tzv. Simply Clever řešení. V nabídce se tak objevuje vyhřívaný volant, personalizovaný klíč nebo sklopné stolky na zadní straně předních sedadel. Držák na lahve na středovém tunelu má nově tvarované dno takovým způsobem, aby v něm bylo možné jednou rukou otevřít pití – stejně jako v kodiaqu. A Octavia Combi má v zavazadlovém prostoru ze superbu dobře známou vyjímatelnou LED svítilnu, která se za jízdy dobíjí a v případě nutnosti ji lze díky magnetu připevnit zvenku ke karoserii. K nijak zásadním, ale sympatickým novinkám patří dvojice USB konektorů pro zadní sedadla a nové materiály čalounění sedadel, které v létě lépe odvádějí pot. Vzhledem k tomu, že octavia na rozdíl od superbu a kodiaqu i nadále nenabízí odvětrávaná sedadla, přijde tento detail v létě vhod.

Uvnitř se zabydlela nová generace infotainmentu s lesklým krycím sklem a čistě dotykovým ovládáním

Uvnitř se zabydlela nová generace infotainmentu s lesklým krycím sklem a čistě dotykovým ovládáním

Samostatnou kapitolou, v níž Škoda v poslední době patří k průkopníkům, je infotainment. Do octavie nastupuje nová generace multimediálních systémů představených teprve nedávno v kodiaqu, a to s dalším vylepšením – vrcholné zařízení Columbus má úhlopříčku 9,2 palce. Standardem v nižších výbavách je 6,5palcové rádio Swing, větší Bolero má navíc Bluetooth a 8palcový displej, který je také součástí výstroje levnější navigace Amundsen. Navigace Amundsen a Columbus mají bezplatné aktualizace mapových podkladů a také předplacené služby Infotainment Online na jeden rok. Multimediální systém do svých aplikací stahuje data například o dopravním provozu, cenách na čerpacích stanicích, volných parkovacích místech nebo o počasí. Standardem je u nich Wi-Fi hotspot, za příplatek je dostupné také rozhraní Media Command pro ovládání infotainmentu prostřednictvím tabletu. Na přání se ke všem zařízením s výjimkou základního Swing dodává také rozhraní SmartLink (zahrnuje Apple CarPlay, Android Auto a MirrorLink) a rozšířený balíček online služeb Škoda Connect se vzdáleným přístupem k funkcím auta přes mobilní telefon.

 

 

Galerie