V Mladé Boleslavi začíná nová „esúvečková“ éra. I když byl úplně prvním zástupcem této kategorie v roce 2009 kompaktní Yeti, teprve v souvislosti s Kodiaqem se ve Škodovce hovoří o ofenzívě v segmentu SUV. Do roku 2019 bychom se totiž měli dočkat ještě nové generace modelu Yeti, SUV kupé na bázi Kodiaqa pro Čínu a také dalšího malého SUV. Následně se největší český výrobce automobilů výrazněji zaměří na elektrickou energii, přesněji řečeno na hybridy a elektromobily.

Kodiaq působí mohutně. Je přitom jen o 4 cm delší než octavia.

Kodiaq působí mohutně. Je přitom jen o 4 cm delší než octavia.

O 4 cm delší než Octavia

Škoda Kodiaq byla odhalena krátce poté, co se začali prodávat jeho koncernoví sourozenci SEAT Ateca a Volkswagen Tiguan druhé generace. S nimi má samozřejmě mladoboleslavská novinka mnoho společného, zároveň je z nich jednoznačně největší. Na první pohled působí Kodiaq jako docela široký automobil, při pohledu z boku se zase zdá až neskutečně dlouhý, takže byste neuvěřili, že je pouze o 4 cm delší než Octavie. Délka vozu je mimochodem 4697 mm, výška (i s ližinami) 1676 mm, šířka 1880 mm a rozvor 2791 mm. Vůz je postaven na modulární platformě koncernu Volkswagen s příčně uloženými motory (MQB), kde hraje velkou roli odlehčená konstrukce s rozsáhlým využitím vysokopevnostní oceli. S tím souvisí i žádaná redukce hmotnosti, takže se základním motorem TSI a pohonem předních kol váží Kodiaq pouze 1452 kg, s motorem 1.4 TSI s pohonem všech kol je pohotovostní hmotnost 1540 kg.

Interiér může být sedmimístný

Největší zavazadelník ve třídě

Škoda opět válcuje konkurenci zavazadlovým prostorem. 720 litrů podle metodiky VDA nenabízí nikdo, 2065 litrů po sklopení sedadel druhé řady se pak blíží hodnotám užitkových automobilů. Jako první model české automobilky bude Kodiaq vybaven na přání i třetí řadou sedadel. Díky možnostem sklápění, podélnému posunu druhé řady sedadel a nastavení sklonu opěradel se může interiér auta přizpůsobit jak specifickému počtu osob, tak i množství jejich zavazadel.

Kodiaq samozřejmě slibuje mnoho “simply clever“ detailů, konkrétně rovných třicet. Mezi ty nejzajímavější patří ochrana hran dveří, elektricky ovládaná dětská pojistka v zadních dveřích nebo opěrky hlavy poskytující oporu při spaní. Za příplatek bude k mání (u Škody poprvé) vyhřívaný volant.

Kvalitní materiály a prý i skvělé odhlučnění

Pět osvědčených motorů, tři převodovky

Zpočátku bude v nabídce pět příčně uložených přeplňovaných čtyřválců. Základem nabídky bude motor 1.4 TSI ve dvou výkonových verzích (92 a 110 kW). Silnější disponuje systém vypínání druhého a třetího válce při nízkém zatížení (ACT). Pro náročnější bude určen dvoulitr 2.0 TSI o výkonu 132 kW. Dvě dieselové alternativy se zkratkou TDI mají zdvihový objem 2,0 litru a výkony 110 a 140 kW.

V závislosti na konkrétní motorizaci může být vůz vybaven šestistupňovou ručně řazenou anebo samočinnou převodovkou DSG se šesti nebo sedmi stupni. Nová sedmistupňová dvouspojková převodovka má u Škody premiéru. Jedná se o variantu určenou pro silné pohonné jednotky s točivým momentem do 600 Nm. Dostanou ji ve standardu stejně jako pohon všech kol oba nejvýkonnější motory 2.0 TSI (132 kW) a 2.0 TDI (140 kW).

 

Nejen mimo silnice s Haldexem páté generace

U většiny modelů najdete pohon všech kol, jehož srdcem je elektronicky řízená lamelová spojka Haldex páté generace. Také podvozek Kodiaqu není konstrukční revolucí. Některé díly přední nápravy typu MacPherson jsou z hliníku, víceprvková zadní náprava je naopak ocelová. Posilovač řízení využívá elektromechanický posilovač, což umožňuje spolupráci s některými asistenčními systémy.

U verzí 4×4 bude navíc i režim Snow, který je určen pro jízdu po silnici a nemá žádné rychlostní omezení. Ještě náročnější zákazníci si mohou připlatit za adaptivní podvozek DCC, který se přizpůsobí řidičově stylu jízdy v režimech Comfort, Normal nebo Sport. Pro jízdu mimo silnice je připraven režim Offroad.

Design zádě je jasně škodovácký

Utáhne přívěsy o hmotnosti až 2,5 tuny

Kodiaq by měl uspokojit i ty, kteří potřebují tahat těžké přívěsy - největší přípustná hmotnost toho brzděného totiž může být až 2,5 tuny. K tomu navíc Kodiaq disponuje asistenčním systémem s názvem Tow Assist, který převezme při pomalém couvání řízení, pokud má Kodiaq připojen přívěs.