Rozšíření rozchodu zadních kol o 30 mm a přepracovaná geometrie nápravy octavii výrazně pomohla

Rozšíření rozchodu zadních kol o 30 mm a přepracovaná geometrie nápravy octavii výrazně pomohla

Octavia RS, to je nejrychlejší a jeden z nejdražších modelů v současné nabídce Škody. Přesto, ale do značné míry i právě proto, je také velmi žádaný. Jestliže si první generace na domácím trhu našla v letech 2000 až 2005 na 800 majitelů, ta druhá si během následujících osmi let, mimo jiné díky rozšíření nabídky o diesel, získala 2700 zákazníků.

 

Verze se 180 kW nabídne diferenciál VAQ

Co do pohonné jednotky je tak „obyčejná“ benzinová Octavia RS nyní ekvivalentem dosavadní Octavie RS 230. Dostala proto přemapovanou řídicí jednotku a upravený výfuk, který má sportovnější zvuk a u verze s převodovkou DSG si při přeřazení umí „odfrknout“. Díky 169kW výkonu tak nejlevnější provedení Octavie RS nyní dosáhne na maximum 250 km/h. Zároveň ale chybí aktivní samosvorný diferenciál VAQ, ten si Škoda schovává pro nové vrcholné provedení RS 245. Jak název napovídá, můžeme se u něj těšit na výkon 180 kW, tedy 245 koní. U českých dealerů lze již objednat i tuto verzi, první kusy ale fyzicky dorazí až zkraje léta.

 

Zadní náprava nyní funguje senzačně

A čím to, že si automobilka dovolila u 169kW verze odstranit aktivní diferenciál, když jej dříve prezentovala téměř jako nezbytnost? Důvody jsou hned tři: přeladěný systém XDS+, který přibrzďováním kol simuluje funkci samosvorného diferenciálu, rozšíření rozchodu zadních kol o 30 mm a s tím související přepracovaná geometrie zadní nápravy. Ve výsledku tak Octavia RS pevněji drží zvolený směr a při odlehčení zádě sama utahuje stopu. K tomu stačí v zatáčce povolit plynový pedál nebo přejet přes horizont. Celé to funguje tak plynule a harmonicky, jako by za tím vším žádná elektronika nestála.

Z popsaného efektu ale přitom, zcela pochopitelně, ještě více těží naftová verze, která má více hmoty nad přední nápravou. U ní se motor nezměnil, a to je jedině dobře. Zatímco superb a kodiaq mají silné TDI v provedení se 140 kW, které trpí na turboefekt a potřebuje AdBlue, Octavia RS zůstává věrná svým 135 kW. I tato verze 2.0 TDI působí v pásmu těsně nad volnoběžnými otáčkami poněkud tupě. Cesta k dosažení maxima 380 Nm je ale plynulejší a svižnější. Navíc je tento diesel velmi točivý, do otáček doslova letí a dech mu dochází až nad pěti tisíci otáčkami.

Nově má každá octavia RS 8´´ plně dotykový displej. Standardem je infotainment Bolero zahrnující hands-free a balíček konektivity SmartLink+.

Diesel už není těžkopádný

Když sečteme na poměry turbodieselů nečekaně charakterní projev motoru a hravý, příjemně sportovně naladěný podvozek, není těžké uhodnout, že právě naftová Octavia RS je tím autem, kterým Škoda přetahuje zákazníky prémiových značek. Urozenější modely střední třídy totiž stojí více peněz a ve svých čtyřválcových iteracích působí vedle „ereska“ nemastně neslaně. Snad s čestnou výjimkou Jaguaru XE, který však neexistuje jako kombi a proti octavii nabízí podstatně méně místa v kabině.

 

… o 37 000 Kč dražší

Proti všem vylepšením jde navýšení cen – u benzinové verze o 37 000 na 696 900 Kč a u dieselové o 31 000 na 707 900 Kč. To je ale vynahrazeno rozšířením standardní výbavy. Vedle eCallu a lepšího infotainmentu je nově samozřejmostí též bezklíčový systém Kessy a parkovací senzory vzadu i vpředu. Tato výbava měla dosud v ceníkových položkách hodnotu 32 700 Kč. Příplatek za verzi kombi, která je standardně vybavena elektrickým otevíráním pátých dveří, činí i nadále 35 000 Kč.

 

Galerie