Ateca patří jízdními vlastnostmi a vnitřním prostorem k nejpovedenějším SUV

V Čechách je navíc ateca vnímána velmi intenzivně. Nejenže se vyrábí u nás v Kvasinách, ale za rok na stejném základu vyjede také nová Škoda Yeti. SEAT tak má konečně automobil, díky kterému už nebudou muset zákazníci utíkat především ke korejské konkurenci. Prozatím bylo s pohonem všech kol zákazníkům k dispozici pouze zvýšené „poloterénní“ kombi Leon X-Perience.

Rozumné ceny dílů i servisu

Nováček v segmentu SUV to nikterak nepřehání s cenami dílů a ani s náklady za servis - po 210 000 km zákazník zaplatí jen 44 581 Kč s DPH. Nízká cena je dána především dlouhými servisními intervaly (30 000 km nebo 2 roky). Jedna servisní prohlídka tak vyjde v průměru na 6370 Kč s DPH. V této ceně samozřejmě nejsou započítány náklady na opotřebitelné díly, jako například brzdové destičky, tlumiče, kulové čepy atd. Počítána je jen průměrná hodinová sazba za servisní práci, díly a náplně potřebné k pravidelnému servisu (oleje, filtry, brzdová kapalina). Ani náklady na výměnu rozvodového řemene nejsou nesmyslné (3000 Kč bez DPH). Výměna se navíc provádí až po ujetí 210 000 km nebo po 10 letech provozu.
To, co platí o servisu, platí i pro náhradní díly. Nadprůměrnou hranici 10 000 Kč překračuje v této třídě pouze zadní skupinová svítilna.

CENY VYBRANÝCH NÁHRADNÍCH DÍLŮ

Náhradní díl Cena v Kč s DPH
Přední brzdové kotouče (sada - 2 ks) 5033
Brzdové desky – přední (sada) 2687
Čelní sklo od 6842
Přední levý světlomet LED – kompletní 7362
Zadní skupinová svítilna – kompletní 11 628
Přední nárazník - kompletní  9853
Zadní nárazník - kompletní 9683
Levé zpětné zrcátko, sklopné – kompletní 5334
Levý přední blatník 5266

Překvapivě prostorná

Mezi příjemná překvapení patří vnitřní prostor. Ateca je téměř stejně velká jako například Subaru Forester, které patří v dané kategorii středně velkých SUV k největším.

Šířka v úrovni loktů a ramen je na centimetr shodná (1510/1460 mm). V prostoru pro nohy je na zadních sedadlech ateca o nepatrné 2 cm menší. Podobné je to i se zavazadlovým prostorem. Základní objem u verze s pohonem všech kol činí 485 litrů (verze 4x2 má 510 l), Subaru Forester se chlubí 505 litry. Po sklopení zadních sedadel vznikne ložná plocha délky 146 cm. Subaru nabízí 150 cm. Zvenku byste přitom atece tak štědré vnitřní rozměry nehádali. Kompaktní linie skutečnou velikost spolehlivě maskují.

Nakládání a vykládání zavazadel ulehčuje poměrně nízký práh zavazadlového prostoru a možnost otevřít víko až do výšky 190 centimetrů. Za příplatek 13 200 Kč je možné pořídit bezdotykové ovládání pátých dveří. Stačí jen pod pravou stranou nárazníku pohnout nohou.

VNITŘNÍ ROZMĚRY V MM

Šířka interiéru v úrovni loktů/ramen/skel          vpředu 1510/1460/1560
vzadu 1480/1420/1530
Prostor pro nohy vpředu/vzadu (tzv. míra komfortu) 1100/630
D/š/h ložné plochy bez sklopených a se sklopenými opěradly 830/101/540 a 1450/1010/540
Prostor nad předním/zadním sedákem 1060/1030
Výška předního/zadního sedáku nad zemí 340/370

Přístrojová deska už není tak strohá jako u seatu v minulosti

Verze 4x4 je jízdně vyváženější!

SEAT Ateca je k dispozici s pohonem jak předních, tak všech čtyř kol. Verze 4x4 se liší o 13 mm vyšší světlou výškou (189 mm), jiným naladěním podvozku a větším zdvihem pérování. Další podstatnou změnou je rozdílná konstrukce zadní nápravy. Zatímco verze s pohonem předních kol mají jen vlečnou zadní nápravu se zkrutnou příčkou, čtyřkolky jsou vybaveny víceprvkovými závěsy, které zaručují jistější jízdní vlastnosti. Jak jsme si ale mohli vyzkoušet, rozdíly jsou znatelné až v extrémních situacích, kdy jsou verze 4x4 velmi klidné a zadní náprava nemá tendenci na nerovnostech odskakovat. V praxi je ale složité určit, zda se na kultivovanějších jízdních vlastnostech více podílí rozdílný pohon všech kol, nebo systém zavěšení. Tak jako tak, i s předním pohonem patří ateca ve svém segmentu k nejlepším.

 

Verze 2.0 TDI 4x4 jezdí za 6,4 l/100 km

Ateca je zákazníkům k dispozici se zážehovými a vznětovými motory o výkonu 85 až 140 kW, ve verzích s pohonem předních nebo všech kol a s ručně řazenou nebo samočinnou dvouspojkovou převodovkou DSG.

Pokud bude zákazník volit verzi s pohonem 4x4, jistě sáhne po verzi 2.0 TDI/110 kW. I zde jsme se dočkali příjemného překvapení. Průměrná spotřeba vychází na 6,4 l/100 km (palubní počítač proměřoval o 0,3 l/100 km). To je opět velmi slušný výsledek. Navíc se lze při úspornějším jízdním stylu dostat i k 6 l/100 km. Při ustálené rychlosti 90 km/h je spotřeba rovných 5 l/100 km, při dálniční rychlosti 130 km/h je to 6,9 l/100 km.

NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA PALIVA V RÁMCI TESTU (L/100 km)

Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
6,6/5,2 5,0/6,9 6,4

Ceny startují od 523 900 Kč

Nejlevnější verzi pohání zážehový přeplňovaný tříválec 1.0 TSI (523 900 Kč). Výkon 85 kW je přenášen výhradně na přední kola. Nejlevnější vznětová verze 1.6 TDI/85 kW vyjde na 568 900 Kč. Motory 1.4 TSI/110 kW a 2.0 TDI (110 nebo 140 kW) jsou za příplatek 47 000 Kč k dispozici i s pohonem všech kol.

SEAT Ateca 2.0 TDI 4x4
TECHNICKÉ ÚDAJE

Motor, převodovka Vpředu napříč uložený vznětový čtyřválec pohání všechna kola. Zdvihový objem 1968 cm3, největší výkon 110 kW při 4000 1/min, největší točivý moment 340 Nm při 1750-3000 1/min. Ručně řazená, šestistupňová převodovka. 
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4363/1841/1601 mm, rozvor 2638 mm.
Objem zavazadlového prostoru 0,485 m3.
Hmotnosti Pohotovostní/užitečná hmotnost 1548/552 kg,
hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 2000/750 kg.
Výkony Největší rychlost 196 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,0 s,
kombinovaná spotřeba paliva 5,0 l/100 km. 
CENA 665 900 Kč s DPH

CELKOVÉ HODNOCENÍ

KLADY ZÁPORY
Vnitřní prostor Ceny lépe vybavených verzí
Jízdní vlastnosti  
Odholučnění, komfort  

ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAXGLASS´S

Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota
30 000 km 3 roky 54,40 %
90 000 km 3 roky 49,50 %
150 000 km 3 roky 43,80 %
210 000 km 3 roky 38,20 %

Galerie