Není tříválec jako tříválec a zde to platí více než kdekoli jinde. Mezi jednotlivými výrobci těchto motorů jsou velké rozdíly, především v projevu, kultivovanosti chodu, vibracích, ale i spotřebě a průběhu točivého momentu. Ono známé - čím méně válců, tím více točivého momentu v nízkých otáčkách - skutečně ne vždy platí.
Volkswagenu se ale povedl. A i když tříválci někteří opovrhují, z tohoto motoru mít nikdo obavy nemusí. Hlavním argumentem je skutečnost, že ve všech výkonových parametrech starší dvanáctistovku předčí a v praxi skvěle funguje. Jde totiž o extrémně lehký, jen sedmdesát osm kilogramů vážící celohliníkový motor s nezvykle dobře vyváženými pohyblivými díly. Písty, ojnice, kliková hřídel, to vše se otáčí v naprosté harmonii, a tak odpadla potřeba vyvažovacího hřídele, který o něco snižuje účinnost motoru, ale především znatelně zpomaluje jeho reakce na přidání plynu. V tomto ohledu lze novinku považovat za jakýsi etalon tříválcové kultivovanosti. Motor je velmi kompaktní, a tak zbývá všude kolem něj pod kapotou nezvykle hodně místa, což usnadňuje přístup ke všem dalším částem.
Příjemně tichý a živý
V praxi nahrazuje nový tříválcový motor 1.0 TSI 85 kW výkonovou verzi čtyřválce 1.2 TSI 81 kW. Při znatelně nižším objemu je novinka o 4 kW výkonnější a chlubí se točivým momentem 200 Nm, což je o 25 Nm více. Zatímco nárůst kilowattů se v praxi nějak znatelně neprojevuje, vyšší točivý moment je patrnější. Motor jde v celém spektru otáček plynule, bez vibrací a velmi příjemně reaguje na i sebemenší přidání plynu. Zároveň je pod kapotou velmi dobře odhlučněn, a tak je akustická pohoda v interiéru velmi příjemná i při vyšší zátěži motoru.
Litrový tříválec octavii nezdražil!
Octavia nezdražila. Základem stále zůstává čtyřválec 1.2 TSI/63 kW spojený s pětistupňovou, ručně řazenou převodovkou za cenu 354 900 Kč v základní výbavě Active. Silnější verze dvanáctistovky však uvolnila místo novému přeplňovanému tříválci o výkonu 85 kW. Ten v základní výbavě pořídíte za 395 900 Kč, což je o 5000 Kč více, než stávala verze 1.2 TSI/81 kW. Omluvou pro vyšší cenu je nižší spotřeba. Ve srovnání s původním motorem by měl být litrový agregát úspornější o 0,4 l/100 km. Je tomu tak skutečně?
Škoda Octavia 1.0 TSI 85 kW
|
|
Motor, převodovka | Vpředu napříč uložený zážehový čtyřválec pohání přední kola. Zdvihový objem 999 cm3, výkon 85 kW při 5500 1/min, točivý moment 200 Nm při 2000-3500 1/min. Šestistupňová, ručně řazená převodovka. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4659/1814/1461 mm, rozvor 2686 mm. Zavazadlový prostor 0,590/1,580 m3. |
Hmotnosti | Pohotovostní/užitečná hmotnost 1225/625 kg, nebrzděný/brzděný přívěs 610/1300 kg. |
Výkony | Nejvyšší rychlost 202 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,9 s, spotřeba paliva 5,4/3,9/4,5 l/100 km. |
CENA | 395 900 Kč s DPH |
Testovací automobily porovnáváme za co možná nejshodnějších podmínek. Již čtvrtým rokem s nimi jezdí stejný řidič po stále stejném silničním okruhu.
Spotřebu při rychlosti 130 km/h měříme na rovinatém úseku dálnice D11 mezi Prahou a Poděbrady, spotřebu na okresce pak na silnici č. 12 mezi Prahou a Kolínem. Uvedené trasy jezdíme obousměrně. Městskou spotřebu měříme na okruhu v Praze 4 s řadou světelných křižovatek, na kterých není hustota provozu tolik závislá na dopravní špičce. Vždy se snažíme o maximální splynutí s provozem. Náš jízdní styl lze vyhodnotit jako mírně defensivní.
Obě verze motorů jsme měřili za téměř identických klimatických podmínek, se stejným rozměrem pneumatik a k překvapivým závěrům jsme nedošli.
Palubní počítač u verze 1.2 TSI proměřoval o 0,1 l/100 km, u verze 1.0 TSI pak o 0,2 l/100 km. Odchylky jsme od naměřených hodnot odečetli a zjistili, že s výjimkou městského provozu se podobají jako vejce vejci. Při ustálené rychlosti 90 km/h spotřebují oba motory 4,9 l/100 km, při dálniční rychlosti 130 km/h byl objemnější motor o 0,1 l/100 km žíznivější (7,1 l/100 km).
O něco větší rozdíly jsme naměřili v městském provozu. Čtyřválec 1.2 TSI/81 kW spotřeboval 6,9 l/100 km, zatímco nový tříválec 1.0 TSI/85 kW jen 6,6 l/100 km. Počet ujetých kilometrů byl tak trochu v neprospěch zážehového tříválce, a tak je jasné, že spotřeba po záběhu (po ujetí alespoň 30 000 km) ještě klesne přibližně o 0,3 l/100 km, v některých režimech může dojít k poklesu až o 0,5 l/100 km. Rozdíl mezi oběma testovanými motory ale nebyl markantní.
NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA PALIVA V RÁMCI TESTU (L/100 km) |
||
Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
6,6/5,1 | 4,9/7,0 | 6,1 |
U servisních nákladů se žádné skryté překvapení nekoná. Intervaly jsou nastaveny na 30 000 km. Pokud výrazně převažují jízdy po městě na krátké vzdálenosti, interval se o něco zkracuje. Po ujetí 210 000 km zaplatí zákazník za servisní prohlídky necelých 36 000 Kč s DPH. Jedna servisní prohlídka tak vyjde na 5100 Kč s DPH. V této ceně samozřejmě nejsou zaúčtovány opotřebitelné díly, jako například tlumiče, brzdové kotouče, třecí segmenty atd. Přehled nákladů na opotřebitelné díly je k dispozici na stranách 20 a 21.
Milým překvapením je interval pro doporučenou výměnu řemenového pohonu ventilových rozvodů, který je nastaven až na 240 000 km. V praxi se ale výměna doporučuje s ohledem na čerpadlo chladicí kapaliny motoru, které bývá vždy nejrizikovějším článkem všech spalovacích motorů, u nichž pohon obstarává rozvodový řemen. Čerpadlo je zároveň nejdražší položkou (4496 Kč s DPH). Následuje rozvodový řemen (2381 Kč), napínací kladka (1628 Kč) a převodní kladka (1050 Kč).
CENY VYBRANÝCH NÁHRADNÍCH DÍLŮ |
|
Náhradní díl | Cena v Kč s DPH |
Přední brzdové kotouče (sada - 2 ks) | 4243 |
Brzdové desky – přední (sada) | 2129 |
Čelní sklo | 3920 |
Přední levý světlomet halogenový – kompletní | 5298 |
Zadní skupinová svítilna – kompletní | 2714 |
Přední nárazník - kryt | 8984 |
Zadní nárazník - kryt | 7409 |
Levé zpětné zrcátko, sklopné – kompletní | 6023 |
Levý přední blatník | 4995 |
Adaptivní tlumiče nově i pro octavii
Další důležitou změnou modelového roku 2017 jsou adaptivní tlumiče DCC. Octavia na ně doteď čekala. Jestli to mělo vliv na prodejnost, nelze říci. Každopádně ji to opět posouvá výš a tím opět odskakuje od konkurence. Například nový Opel Astra se těchto tlumičů vzdal. Adaptivní tlumiče mají výhodu v tom, že je lze přizpůsobit stavu silnice. V případě větších nerovností nabízejí více komfortu. Oproti klasickým tlumičům mají také vyšší životnost a zpravidla vydrží i přes 200 000 km. Pak ale přijde finanční rána, protože jsou téměř třikrát dražší než klasické tlumiče. Adaptivní tlumiče jsou dostupné pro výkonnější motory.
Škoda Octavia 1.0 TSI 85 kW
|
||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota |
30 000 km | 3 roky | 59,20 % |
90 000 km | 3 roky | 54,90 % |
150 000 km | 3 roky | 49,20 % |
210 000 km | 3 roky | 43,60 % |
VNITŘNÍ ROZMĚRY V MM |
||
Šířka interiéru v úrovni loktů/ramen/skel | vpředu | 1490/1390/1560 |
vzadu | 1470/1370/1520 | |
Prostor pro nohy vpředu/vzadu (tzv. míra komfortu) | 1100/620 | |
D/š/h ložné plochy bez sklopených a se sklopenými opěradly | 1100/1010/540 a 1700/1010/540 | |
Prostor nad předním/zadním sedákem | 1030/900 | |
Výška předního/zadního sedáku nad zemí | 280/340 |