Audi Q5 je po modernizaci. Vzhledem se nyní podobá většímu modelu Q7.

Audi Q5 je po modernizaci. Vzhledem se nyní podobá většímu modelu Q7.

Novinka se na českém trhu prodává od února a je k dispozici výhradně se čtyřválcovými dvoulitry. Zanedlouho ale dorazí i povedený, downsizingu odolný šestiválec 3.0 TDI.

Audi Q5 se poprvé představilo počátkem roku 2008 jako reakce na kompaktní SUV od BMW, Mercedesu a Volva. Odpověď Audi na zdařilou konkurenci tehdy přišla včas. Q5 se rázem vyhouplo mezi nejprodávanější prémiová SUV na světě, když se vyrobilo přes 1,6 milionu exemplářů.

Výrazně lehčí

Audi Q5 staví na modulární platformě MLB Evo pro vozy s podélnou zástavbou motorů a rozměry karoserie se ve srovnání s minulou generací změnily jenom minimálně. Došlo však ke znatelnému snížení hmotnosti, a to až o 90 kilogramů, což je výsledek rozsáhlejšího využívání vysokopevnostních ocelí a hliníku. Hmotnost snižuje také lehčí systém pohonu všech kol nazvaný quattro ultra pracující na principu spojky Haldex. Ten je k dispozici pro všechny čtyřválcové motory. Šestiválec je spojen s trvalým pohonem všech kol, který je robustnější a těžší, ale nabízí skvělou efektivitu v extrémních situacích. Upřímně řečeno, do nich se ale většina řidičů nedostane.

Výtečná ergonomie, kvalitní materiály, skvělé odhlučnění

Zajímavě přepracované quattro

Systém pohonu všech kol quattro doznal zajímavých změn. Zatímco vidlicový šestiválec 3.0 TDI je věrný klasice – je tedy spojen výhradně s trvalým pohonem quattro využívajícím mezinápravový diferenciál Torsen s výchozím rozdělením hnacích sil v poměru 40:60 ve prospěch zadní nápravy, čtyřválce pracují zásadně pouze s vylepšeným systémem Haldex nazvaným quattro ultra. Pracuje se dvěma spojkami a podle potřeby přiřazuje zadní pohon. Quattro ultra se objevil už u poslední generace sedanu a kombi A4 a ve srovnání se systémem využívajícím diferenciál Torsen šetří asi 0,3 l/100 kilometrů.

Ale vraťme se k testovanému modelu Quattro 2.0 TDI/140 kW, který představuje nejvýkonnější verzi vznětového čtyřválce. Systém Quattro ultra tedy přenáší hnací síly na zadní kola především po prokluzu těch předních. Pohon všech kol je ale prediktivní, je schopen se „učit“ z řidičova jízdního stylu. Systém je elektronicky propojen s ostatními systémy vozidla a v intervalu deseti milisekund zpracovává a vyhodnocuje data, mezi něž patří úhel natočení volantu, příčné a podélné zrychlení a točivý moment motoru. Při každém rozjezdu jsou hnaná všechna čtyři kola, protože řídicí jednotka nezná aktuální povrch a snaží se zajistit co nejlepší trakci, ve stovkách milisekund pak zhodnotí celkem patnáct parametrů a rozhodne, jestli je vhodné zadní diferenciál odpojit, či nikoliv. U této předvídavé aktivace vychází řídicí jednotka z dat síťově propojených systémů. Na jejich základě vypočte například při rychlém průjezdu zatáčkou okamžik, v němž vnitřní přední kolo dosáhne hranice adheze, a to v asi půlsekundovém předstihu. Jakmile dosáhne kolo definovaného limitu, dojde k aktivaci pohonu všech kol.

Naopak, pokud pohon všech kol není potřeba tak systém pohonu rozpojí všechny unášené části což má výrazný vliv na spotřebu. Na rozdíl od konkurence je k dispozici koncept uspořádání dvou spojek. Pokud systém přechází na pohon předních kol, odpojuje přední lamelová spojka na výstupu z převodovky spojovací hřídel. V rozvodovce zadní nápravy se zároveň otevře integrovaná odpojovací spojka. Tím dojde k zastavení pohybu komponentů, které způsobují největší ztráty v důsledku třecích a unášecích sil, například velkého talířového kola. Navzdory novým dílům je systém quattro s technikou ultra o téměř čtyři kilogramy lehčí než dosavadní systém.

V praxi tak při našem běžném jízdním stylu po suché silnici ujede Q5 na přední pohon přes 70 % vzdálenosti. Na mokru je to 50 až 60 %.

Audi Q5 quattro 2.0 TDI S tronic
TECHNICKÉ ÚDAJE

Motor, převodovka Vpředu podélně uložený, přeplňovaný vznětový čtyřválec pohání všechna kola. Zdvihový objem 1968 cm3, výkon 140 kW při 3800-4200 1/min, točivý moment 400 Nm při 1750-3000 1/min. Sedmistupňová, samočinná převodovka S tronic.
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4663/1893/1659 mm, rozvor 2819 mm.
Zavazadlový prostor 0,550/1,550 m3.
Hmotnosti Pohotovostní/užitečná hmotnost 1845/595 kg,
hmotnost brzděného přívěsu 2400/750 kg. 
Výkony Nejvyšší rychlost 218 km/h, zrychlení 0-100 km/h za 7,9 s, spotřeba paliva město/mimo město/kombinace 5,5/5,0/5,2 l/100 km.
CENA 1 254 900 Kč s DPH

Parádní jízda, ale jen průměrný vnitřní prostor

Přestože je Audi klasickým představitelem kategorie SUV, za volantem je zábavné. Jízdní vlastnosti jsou výtečné, jsou snadno předvídatelné i u přiřaditelného pohonu zadních kol díky nové koncepci quattro ultra.

Určitým zklamáním může být vnitřní prostor. Na zadních sedadlech se dočkáme jen průměrného prostorou v oblasti kolen. Stejné je to i s objemem zavazadlového prostoru. Je chvályhodné, že zadní sedadla lze posouvat v dostatečném rozsahu (160 mm), bohužel nelze měnit úhel sklonu opěradel.

VNITŘNÍ ROZMĚRY V MM

Šířka interiéru v úrovni loktů/ramen/skel          vpředu 1570/1470/160/
vzadu 1540/1460/1570
Prostor pro nohy vpředu/vzadu (tzv. míra komfortu) 1110/590
D/š/h ložné plochy bez sklopených a se sklopenými opěradly 950/1050/520 a 1600/1050/520
Prostor nad předním/zadním sedákem 1000/1000
Výška předního/zadního sedáku nad zemí 300/360

Spotřeba 6,7 l/100 km

Motor na zařazený sedmý převodový stupeň točí při rychlosti 100 km/h jen 1500 1/min. Díky tomu nápadně klesá spotřeba při jízdě po dálnici. V dlouhodobém průměru se spotřeba pohybuje kolem 6,7 l/100 km. Audi Q5 je možné pořídit také se zážehovým přeplňovaným čtyřválcem 2.0 TFSI/185 kW quattro (1 396 900 Kč s DPH). Za temperament zaplatíte navíc nejméně dvěma litry na 100 km.

NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA PALIVA V RÁMCI TESTU (L/100 km)

Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
6,9/5,5 4,9/7,1 6,7

Prémiový segment, prémiové ceny?

Není to tak zlé. Audi Q5 patří v prémiovém segmentu třídy SUV v nákladech za servis a cenami náhradních dílů k těm levnějším. Podobně je na tom i Mercedes-Benz. Na opačném poli pak stojí Volvo.

Servisní intervaly jsou po příjemných 30 000 km, přičemž po ujetí 210 000 km zaplatí zákazník za servis celkem 66 850 Kč s DPH. Jedna servisní prohlídka tak vyjde v průměru na 9550 Kč s DPH. V této ceně ale samozřejmě nejsou zakalkulovány ceny opotřebitelných dílů, jako jsou tlumiče, kotouče brzd, třecí segmenty atd. Rozvodový řemen se u motoru 2.0 TDI mění po ujetí 210 000 km. Cena včetně práce a materiálu vyjde na 5100 Kč.

CENY VYBRANÝCH NÁHRADNÍCH DÍLŮ

Náhradní díl Cena v Kč s DPH
Přední brzdové kotouče 9203
Brzdové desky – přední (sada) 4534
Čelní sklo 10 360
Přední levý světlomet LED – kompletní 10 393
Zadní skupinová svítilna – kompletní 4636
Přední nárazník - kompletní 12 796
Zadní nárazník - kompletní 8414
Levé zpětné zrcátko, sklopné – kompletní 9386
Levý přední blatník 7287

Audi Q5 quattro 2.0 TDI S tronic
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAX

Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota
30 000 km 3 roky 49,26 %
90 000 km 3 roky 44,54 %
150 000 km 3 roky 39,16 %
210 000 km 3 roky 34,00 %

CELKOVÉ HODNOCENÍ

KLADY ZÁPORY
Jízdní vlastnosti Cena za příplatkovou výbavu
Cestovní komfort Jen průměrný prostor v oblasti kolen
Pružnost a spotřeba motoru Zadní opěradla nelze polohovat

 

Galerie