Amaroka jsme vyzkoušeli mnohokrát a to jak při +10 °C při měření spotřeby v rámci testovacího okruhu, tak i v třeskutých mrazech

Amarok byl kompletně modernizován. Kromě motoru doznal největších změn podvozek a jeho odpružení, což znatelně zvýšilo komfort a zklidnilo chování při jízdě po nerovnostech.

Výhody downsizingu mizí

Amarok dal sbohem čtyřválcům, které nahradil třílitrovým šestiválcem z Audi. Verze 2.0 TDI tak není v nabídce ani pro nejlevnější verzi se zadním pohonem. Změna zajímavého a v této třídě zcela nového přístupu má logiku i s ohledem na stále přísnější emisní limity. Podle nové metodiky měření emisí totiž není downsizing charakteristický vysokým stupněm přeplňování samospasný. Malé motory nebudou tak čisté jako doposud a u těžších automobilů budou emisně lépe vycházet motory s vyšším objemem válců. Zvláště u vznětových motorů se ukazuje, že downsizing má minimální vliv na pokles oxidů dusíku. Daleko větší prostor pro jejich skutečné snižování nabízejí objemnější motory. Amarok tak s novým šestiválcem ztělesňuje i nové myšlení. A ve finále na tom vydělá jak příroda, tak zákazník.

Amaroku chybí redukční převodovka. U šestiválce ale není až tak zapotřebí.

Amaroku chybí redukční převodovka. U šestiválce ale není až tak zapotřebí. 

3.0 TDI oproti 2.0 TDI úspornější

Porovnáme-li nový šestiválec 3.0 TDI 150 kW s původním nejvýkonnějším čtyřválcem 2.0 BiTDI/132 kW, zjistíme, že i navzdory znatelně většímu objemu a výkonu jezdí v reálném provozu za méně. Respektive při vyloženě defenzivní jízdě bez zátěže je čtyřválec v kombinovaném režimu o něco úspornější. Čím více pick-up zatížíme, čím větší bude foukat protivítr, zkrátka čím více budeme šlapat na pedál plynu, tím více se začne projevovat rozdíl mezi oběma motory. Při běžné jízdě je šestiválec nepatrně úspornější o (0,3 l/100 km), s nákladem 500 kg je ale rozdíl téměř 1 l/100 km ve prospěch většího motoru!

Pokud bychom verzi 3.0 TDI srovnávali se slabší verzí 2.0 TDI/103 kW, zjistíme, že šestiválec bude ve všech naměřených hodnotách nepatrně horší. Ovšem při jízdě bez zátěže. S nákladem nad 500 kg se situace opět obrací ve prospěch objemnějšího šestiválce.

Se šestiválcem se dá jezdit i pod 10 l/100 km. Musíte ale jezdit opravdu výrazně defenzivně. Při běžném ježdění a po absolvování přesně stanovených úseků ve městě, na dálnici a okresních silnicích se spotřeba ustálila na 10,4 l/100 km. Palubní počítač ukazoval o 0,2 l/100 km optimističtější hodnoty.

NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA PALIVA V RÁMCI TESTU (L/100 km)

Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
9,8/8,5 7,9/11,2 10,4

Nadprůměrné zůstatkové hodnoty, levný servis i díly

Amarok má ze všech testovaných pick-upů suverénně nejvyšší zůstatkové hodnoty. Podle společnosti TecAlliance má amarok ale i vysoké náklady na opotřebitelné díly. Naopak náklady na pravidelný servis jsou díky nezvykle dlouhým servisním intervalům (40 000 km) nízké. Po ujetí 210 000 km majitel zaplatí necelých 50 000 korun. Jedna servisní prohlídka vyjde v průměru na 9355 Kč. Servisní interval pro výměnu rozvodového řemene není výrobcem předepsán.

Ceny nejpoužívanějších náhradních dílů nejsou nikterak závratné. Většina japonské konkurence u vybraných dílů celkem často překračuje hranici 10 000 Kč. Amaroku se to podařilo jen se zadním nárazníkem.

Volkswagen Amarok 3.0 TDI
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAX

Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota
30 000 km 3 roky 54,61 %
90 000 km 3 roky 42,74 %
150 000 km 3 roky 38,77 %
210 000 km 3 roky 34,65 %

Volkswagen Amarok Double Cab 4MOT 150 kW
KALKULACE SERVISNÍCH NÁKLADŮ TEC ALLIANCE

Servisní náklady za 3 roky provozu (Kč) Náklady na opotřebitelné díly za 3 roky provozu – práce+díly (Kč)
90 000 km 150 000 km 90 000 km 150 000 km
27 498 37 330 19 231 75 554

CENY VYBRANÝCH NÁHRADNÍCH DÍLŮ

Náhradní díl Cena v Kč s DPH
Přední brzdové kotouče (sada – 2 ks) 5120
Brzdové desky – přední (sada) 3951
Čelní sklo 7903
Přední levý světlomet halogenový – kompletní 6733
Zadní skupinová svítilna – kompletní 4946
Přední nárazník – kompletní  8732
Zadní nárazník – kompletní 15 629
Levé zpětné zrcátko, sklopné – kompletní 6221
Levý přední blatník 8834

K dispozici až 550 Nm a 165 kW!

Vidlicový šestiválec 3.0 TDI si amarok vypůjčil od Audi. K dispozici je ve třech výkonových verzích (120 kW/450 Nm, 150 kW/500 Nm, 165 kW/550 Nm). V prodeji prozatím chybí nejslabší varianta.

Vznětový třílitr se šesti válci díky mohutnému točivému momentu v extrémně nízkých otáčkách padne jako ulitý. Řidič má navíc uklidňující pocit stálé výkonové rezervy. Koneckonců, udávané zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,9 s a největší rychlost 193 km/h hovoří za vše. Verze se 150 kW na tom není o moc hůře (0-100 km/h za 9,0 s, 186 km/h). Výkon má s rostoucími otáčkami příjemně lineární nástup a jemně pracující samočinná převodovka s klasickým hydrodynamickým měničem si s ním skvěle rozumí. Důkladná protihluková izolace i fakt, že velký motor je opravdu málokdy nucen pracovat na maximum, zajišťuje v pětimístné kabině příjemný klid a pohodu.

Volkswagen Amarok V6 3.0 TDI Double Cab 4Mot
TECHNICKÉ ÚDAJE

Motor, převodovka Vpředu podélně uložený vznětový vidlicový šestiválec pohání všechna kola. Zdvihový objem 2967 cm3, největší výkon 150 kW při 3000-4500 1/min, největší točivý moment 500 Nm při 1250-2750 1/min. Samočinná, osmistupňová převodovka.
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 5321/1954/1834 mm, rozvor 3097 mm. Rozměry ložné plochy (d/š/v) 1555/1620 (1222 mezi podběhy)/508 mm.
Hmotnosti Pohotovostní/užitečná hmotnost 2128/792 kg,
hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 3500/750 kg.
Výkony Nejvyšší rychlost 186 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,0 s,
spotřeba paliva 8,6/7,3/7,8 l/100 km.
CENA 1 015 645 Kč s DPH
 

Překvapivě kultivovaný

Znatelných změn doznal také podvozek, respektive jeho pérování. Amarok se najednou v nezatíženém stavu výrazně zklidnil. Jeho chování se dá nyní přirovnat k běžným osobním automobilům. Ve třídě pick-upů patří suverénně mezi nejkomfortnější. To samé platí o jízdních vlastnostech na silnici i v terénu. Díky pohonu všech kol, solidní světlé výšce (192 mm) a uzávěrce zadního diferenciálu se i zde amarok pohyboval s naprostou suverenitou a prokázal, že výrobcem udávaná až stoprocentní stoupavost (tedy výjezd do úhlu až 45 stupňů) rozhodně není jen nějakou reklamní proklamací. Za zmínku jistě stojí i výborný přední nájezdový úhel 29°, zadní má hodnotu 18°. Velmi cenná je v náročném terénu také velká zkřižitelnost zadní nápravy i samotná rámová koncepce podvozku, díky které nemusíte mít strach o karoserii ani v opravdu náročných podmínkách. Co se týče užitných vlastností, má amarok s testovanou delší kabinou korbu 1,55 m dlouhou a 1,62 m širokou, takže na ní lze naložit i příčně umístěnou europaletu, což v segmentu pick-upů nebývá zvykem. Užitná hmotnost přitom překračuje tunovou hranici a za autem lze dle zvolené verze pohonné jednotky táhnout brzděný přívěs o hmotnosti až 3,5 tuny.

Modernizovaný amarok samozřejmě přináší i další příjemné změny, jakými je například přepracovaná maska chladiče, světlomety s denním svícením, nový infotainment a také rozšířená bezpečnostní výbava. Posádku chrání šestice airbagů a za příplatek lze získat i couvací kameru a bixenonové světlomety. V závěrečném shrnutí, nijak nepřeháníme, když modernizovaný Volkswagen Amarok zařadíme na vrchol současného segmetu pick-upů běžně nabízených na českém trhu. Nevýhodou je samozřejmě vyšší cena. Vidlicový šestiválec je dražší, a tak je nutné oproti 2.0 BiTDI/132 kW v obdobné výbavě počítat s asi stotisícovým rozdílem.

Interiér svou ergonomií i odhlučněním patří ve své třídě k tomu nejlepšímu

Nevýhody zvolené koncepce

Amarok to má oproti konkurenci velice těžké v oblasti levných pracovních automobilů. Pokud firmy potřebují levné auto do terénu, amarok cenou i výbavou nevyhovuje. Konkurence je mezi nejlevnějšími pick-upy velká. Amarok se tak de facto přeorientoval do prémiového segmentu, kde mezi pick-upy exceluje a nabízí možnosti, které konkurence nenabízí. V nákladech na provoz na tom ale není amarok špatně a celkem úspěšně dokáže konkurovat automobilům s menšími dvoulitrovými čtyřválci. Vynikající jsou zůstatkové hodnoty, naopak handicapem může být chybějící uzávěrka diferenciálu, absence ručně řazené převodovky a již zmiňované levnější pracovní verze.

CELKOVÉ HODNOCENÍ

KLADY ZÁPORY
Dynamika, pružné zrychlení Vyšší cena
Komfort cestování Chybí levnější, čistě pracovní auto
Odhlučnění interiéru Ceny příplatkových výbav