Příbuznost citanu s Renaultem Kangoo je zřejmá. Od A-sloupku až po záď je citan s kangoo až na detaily identický. Příbuzenskou vazbu s Renaultem odhaluje také interiér. Palubní desku si Mercedes-Benz dodává vlastní, ostatní čalounění včetně výplně dveří je pro obě značky identické.

CELÝ TEST NAJDETE V TIŠTĚNÉ VERZI MAGAZÍNU BC č. 3/2013

 

Náklady na servis i díly překvapivě nízké!
Provozní náklady jsou díky úsporným motorům a dlouhým servisním intervalům (40 000 km) překvapivě nízké. Za 200 000 ujetých kilometrů majitel auta za servisní prohlídky zaplatí jen 31 200 Kč s DPH. To je překvapivě málo. Další potěšující zpráva je, že se rozvodový řemen mění až při 240 000 km. Za výměnu si značkový servis řekne 6750 Kč. 

Zákazník se nemusí obávat ani cen náhradních dílů. U dodávkových automobilů bývají poměrně drahá například čelní skla, kotouče brzd nebo třecí segmenty. Ani v této disciplíně citan nezklame a ceny drží na uzdě.

Ceny servisních prohlídek Mercedes-Benz Citan 

Servisní interval (km)
Náklady za servisní prohlídku (Kč)
40 000
3683
80 000
9884
120 000
3816
160 000
10 103
200 000
3683

 

Praktická stránka věci
Užitkové automobily s tuhou zadní nápravou nejsou primárně stavěny na komfort, ale na co největší užitečné zatížení. Citan není výjimkou. I tak ale patří mezi komfortnější dodávky. Mercedes ale stačí nepatrně zatížit (100 a více kilogramy) a odpružení příjemně změkne a nabídne více komfortu. Odhlučnění motoru je poměrně dobré, odhlučnění podvozku ale jen průměrné. 

Po praktické stránce věci citanu vytýkáme vesměs maličkosti. Příliš malé jsou například ovladače rádia, ne zcela po ruce je odkládací prostor středového panelu. Nákladový prostor je velmi dobře přístupný, příjemně objemný, ale nepatrně užší, než bývá v této třídě zvykem.

Protože řidiči dodávek tráví za volantem hodně času, je potěšující, že sedadla nabízejí nadprůměrný komfort i dobré boční vedení, a to v nejlevnějších výbavách.

 

Překvapivě agilní a úsporný
Velice příjemně nás překvapila vznětová patnáctistovka od Renaultu, a to jak po stránce spotřeby, tak výkonem v nízkých otáčkách. Vyzkoušet jsme mohli jak slabší, tak výkonnější variantu a právě v pásmu nízkých a středních otáček obě verze na plné čáře válcují konkurenci. Průběh výkonu oceníte především s naloženým automobilem, kdy je zátah skutečně ukázkový. Maloobjemový čtyřválec tak působí znatelně výkonnějším dojmem. Řazení je příjemně přesné a snadné.

Dalším kladem je spotřeba nafty, která je u obou výkonových variant víceméně stejná. V městském provozu je možné jezdit bez problému do 6,0 l/100 km, s plně naloženým automobilem ale spotřeba stoupá o 1 l/100 km. Při jízdě po okresní silnici jsme dosáhli spotřeby 4,9 l/100 km, při plně naloženém automobilu na stejné trase pak 5,5 l/100 km. Při ustálené rychlosti 90 km/h jsme naměřili 4,4 l/100 km (s plně naloženým automobilem pak 4,9 l/100 km), při rychlosti 130 km/h je spotřeba 6,7 l/100 km (resp. 7,4 l/100 km).

Paket Blue Efficiency, jehož součástí je i systém Start/Stop, je pro vznětové motory na přání, k zážehovému čtyřválci 1.2/84 kW se dodává standardně.

 

Bohatý výběr
Zákazníci mohou volit mezi čistě nákladní verzí, provedením umožňujícím převoz pěti osob i nákladu nebo čistě osobní verzí. 

U užitkových verzí je možné volit ze tří celkových délek. Nejkratší verze má 3937 mm (rozvor 2313 mm), střední je dlouhá 4321 mm (rozvor 2697 mm) a nejdelší má 4705 mm (rozvor 3081 mm). Maximální objem ložné plochy bude od 2,4 m3 přes 3,1 m3 po 3,8 m3 a nosnost je podle verze od 490 kg do 810 kg.

Z pohonných jednotek je možné volit jednu za tří výkonových verzí motoru 1.5 CDI (55kW/66 kW/81 kW). Zážehové motory zastupuje verze 1.2 16V/84 kW. 
Nejlevnější verze skříňové dodávky 1.5 CDI (55 kW) stojí 404 140 Kč s DPH, nejdražší je verze 1.5 CDI/81 kW (506 385 Kč s DPH). Ceny zážehové verze startují na 429 550 Kč.

 

TECHNICKÉ ÚDAJE MERCEDES-BENZ CITAN 1.5CDI

MOTOR, PŘEVODOVKA:
Vpředu napříč uložený vznětový čtyřválec pohání přední kola. Zdvihový objem 1461 cm3, výkon 55 kW při 4000 1/min, točivý moment 180 Nm při 1750-2500 1/min.
Pětistupňová, ručně řazená převodovka.
ROZMĚRY:
Vnější rozměry délka 4321 mm, rozvor 2697 mm. Nákladový prostor 2,8 m3.
HMOTNOSTI:
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1290/490-760 kg, hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1050/675 kg.
VÝKONY:
Největší rychlost 160 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 16,3 s, spotřeba paliva město/mimo město/kombinace 5,2/4,2/4,6 l/100 km.
CENA:
426 525 Kč s DPH

NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA PALIVA V RÁMCI TESTU (L/100 KM)
(údaj za pomlčkou platí pro plně zatížený vůz)

Město
Mimo město
Při ustálené rychlosti 90/130 km/h
6,0 až 7,0
4,9-5,5
4,4-4,9/6,7-7,4

CENY VYBRANÝCH NÁHRADNÍCH DÍLŮ VČETNĚ DPH

Náhradní díl
Cena v Kč s DPH
Olejový filtr
370
Vzduchový filtr
565
Přední brzdové kotouče
6640
Brzdové desky – přední
2340
Čelní sklo
7740
Přední levý světlomet – kompletní
3870
Zadní skupinová svítilna – kompletní
1210
Stírací lišty předního skla
1630
Levé zpětné zrcátko, sklopné – kompletní
5500
Levý přední blatník
2400

 

Galerie