Přestože měl Renault dlouhodobě pověst výrobce levných aut s drahým servisem a díly, posledních pět let se tato značka snaží o opak. A daří se jí to jak u osobních, tak užitkových aut. Ruku v ruce s tím také začaly stoupat zůstatkové hodnoty, což je od roku 2014 patrné i u modelu Master, který v té době prošel výraznou modernizací. Zásadní změny na technice s sebou přinesly i zlevnění nákladů za pravidelný servis i některé díly. Master ale také vévodí žebříčkům spolehlivosti. Například podle německé Dekry se stal loni nejspolehlivější dodávkou.

Atraktivní TCO

Nutno přiznat, že celkové náklady na pořízení a provoz masteru nás příjemně překvapily. Už letmý pohled do ceníku naznačuje velmi dobrou cenovou konkurenceschopnost. Renault navíc dokáže nabídnout i zajímavé fleetové slevy.

Výhodné jsou i náklady za pravidelný servis a díly. Za nízkými servisními náklady hledejme delší servisní intervaly (40 000 km, nebo 2 roky). Po ujetí 90 000 km v průběhu 3 let zákazník za servis zaplatí 14 100 Kč, při nájezdu 150 000 km je to pak 22 200 Kč. Uvedené náklady jsou souhrnem tří skupin nákladů: za práci mechanika, díly a kapaliny. Všechny údaje předepsaného pravidelného servisu odpovídají pokynům a doporučení výrobce.

CELÝ TEST NAJDETE V TIŠTĚNÉ VERZI MAGAZÍNU BC č. 2/2018

Překvapivě nízké jsou i náklady za opotřebitelné díly. Za 3 roky provozu po ujetí 90 000 km zákazník zaplatí 26 700 Kč, při poznatelně větším nájezdu 150 000 km náklady vzrostou jen minimálně (32 200 Kč). Více stoupat začnou po ujetí 200 000 km. Kalkulace nákladů na opotřebení (náklady na výměny opotřebených dílů podle doporučení a pokynů výrobce vozidla) je součtem nákladů za práci mechanika a použité náhradní díly. Do kalkulace společnost Tec Alliance automaticky zahrnuje výměny opotřebitelných dílů v intervalech stanovených výrobcem vozidla. Kalkulace nákladů na opotřebení nezahrnuje náklady na pneuservis a výměny pneumatik ani jejich sezonní výměny.

Kalkulace oprav je prováděna podle normohodin stanovených výrobcem vozidla pro všechny servisní úkony a pracovní pozice. Cena hodiny práce mechanika je stejná jako u kalkulace pravidelného servisu. Ceny dílů vycházejí z aktualizovaných OE ceníků jednotlivých značek.

Suma sumárum, v kategorii dodávek do 3,5 tuny jsou náklady za servis i opotřebení jedny z nejnižších.

Spolehlivý, úsporný

Základem testovaného vozidla je podvozek Renault MASTER s předním pohonem a osvědčenou motorizací 2.3 dCi 170. Dopravci vždy ocení spolehlivost a tu prokazuje Renault Master mimo jiné i svým předním umístěním ve studiích spolehlivosti vozidel německé společnosti DEKRA (dle posledního žebříčku z roku 2017 je vítězem své kategorie).

Valník s plachtou pojme až 10 palet a 1100 kg

Master je k dispozici ve více než 350 verzích. Dodávka nabízí čtyři délky a tři výšky plechové skříně. Novými přírůstky v nabídce skříňových verzí jsou největší verze L4H2 a L4H3, u nichž je možné si místo dvoumontáže objednat zadní nápravy s jednoduchými koly. Menší podběhy tak v nákladovém prostoru umožní uložit europaletu i na délku.

Renault Master 2.3 DCI 170 - valník s plachtou
TECHNICKÉ ÚDAJE

Motor, převodovka Vpředu napříč uložený vznětový čtyřválec pohání přední kola. Zdvihový objem 2298 cm3, výkon 125 kW při 3500 1/min, točivý moment 380 Nm při 1500-2750 1/min. Šestistupňová, ručně řazená převodovka.
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 7400/2270/3260 mm, rozvor 2646 mm. Ložná plocha pojme 8 Europalet.
Hmotnosti Pohotovostní/užitečná hmotnost 2190/1100 kg, 
Výkony Největší rychlost 141 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 15,5 s,kombinovaná  spotřeba paliva 9,5 l/100 km.
CENA 859 100 Kč (včetně DPH)

Velmi poptávané jsou však také valníky nebo podvozky připravené pro montáže nástaveb. Valník s plachtou s celkovou hmotností do 3,5 t dokáže pojmout až 10 europalet a díky užitečné hmotnosti 1100 kg nabízí tento typ vozidla ideální poměr výkon/cena. Tento typ je hojně používaný jak pro vnitrostátní, tak pro mezinárodní dopravu. Důvodem je fakt, že tato kategorie vozidel (N1) platí zpravidla v celé Evropě nižší nebo žádné mýtné a řidiči postačí řidičský průkaz skupiny B.

Měnitelná výška nástavby šetří palivo i mýtné

Na podvozku testovaného vozidla byla postavena standardní valníková nástavba s ložnou plochou schopnou pojmout 8 europalet. Rozměry (d/š/v) 4200/2200/2300 mm však nejsou maximem, v nabídce jsou různé varianty s kapacitou až 10 palet o vnitřních rozměrech 4840/2450/2500mm. Na přání je montována konstrukce plachty s proměnlivou výškou. Snížení výšky nepřináší jenom úsporu paliva díky menšímu odporu vzduchu, ale při průjezdech Francii či Itálii také úsporu na mýtném na dálnicích či tunelech (mýto dle výšky vozidla). Nástavbu lze přirozeně doplnit úpravou pro nakládku bokem, stropem. Zadní nápravu je možno vybavit pneumatickými měchy pro lepší jízdní vlastnosti plně naloženého vozidla.

Cena valníkové nástavby s plachtou pro 8 europalet s měnitelnou výškou se například u brněnské společnosti Auto Pokorný pohybuje od 135 000 Kč bez DPH včetně montáže.

Extrémně komfortní spací kabina

Nejzajímavější částí tohoto vozu je bezesporu spací vestavba TwinCab. Ta není umístěna na střeše kabiny, ale díky prodloužené kabině za sedadly řidiče a spolujezdce. Přístup na lůžko o rozměrech 212 x 64cm je tak velmi komfortní. Prostor určený pro spánek lze navíc změnit v obdobu jídelního koutu, který poskytne dostatek místa pro odpočinek řidiče i závozníka.

Samozřejmým doplňkem pro dlouhé cesty je potom lednice pod lůžkem, nezávislé topení Webasto či úsporná televize s LED. Prostor ve spojleru nad kabinou je u tohoto provedení využit jako prostor pro zavazadla. Lze však objednat i variantu se spací nástavbou pro druhou osobu, která má díky oddělenému prostoru zajištěnu maximální míru soukromí.

Cena spací vestavby TwinCab se pohybuje od 61 250 Kč bez DPH.

Poláci patří v přestavbách ke špičce

Přestavba vozidla byla realizována firmou Motowektor z Polska. Trh našich severních sousedů je díky své velikosti a vysoké konkurenci dále než trh tuzemský. Zmíněný výrobce s více než 25letou tradicí a roční produkcí cca 1500 vozidel se specializuje výhradně na přestavby vozidel kategorie do 3,5 t. Zmíněný objem výroby přináší možnosti cenové optimalizace a úzké zaměření na segment podnítilo  vlastní vývoj, a to od drobných komponentů až po např. vlastní spací nástavbu.

Valníková nástavba MASTER TwinCabje nyní k vidění u dealerů Renault PRO+. V těchto specializovaných centrech probíhá do konce června akce Business days, v jejímž rámci jsou expozice užitkových vozů rozšířeny o různé druhy přestaveb, se kterými se tak mohou návštěvníci těchto dealerství podrobně seznámit.

Spotřeba 10,8 l/100 km s nástavbou vysokou 3,3 m

O pohon mastera se stará čtyřválec objemu 2,3 litru s různým stupněm přeplňování. Testovanou verzi poháněla nejsilnější verze dCi170 Euro 6b se dvěma turbodmychadly o výkonu 125 kW spojená s ručně řazenou převodovkou a předním pohonem. Tento motor je velmi spolehlivý i díky tomu, že turbodmychadla pracují s pevnou geometrií lopatek.

NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA PALIVA V RÁMCI TESTU (L/100 km)

Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
9,1/8,8 9,7/17,2 10,8

Spotřebu jsme museli měřit na našem testovacím okruhu vícekrát. Díky vysoké nástavbě stačila totiž i nízká rychlost větru, která výsledky zkreslila o více jak 1 l/100 km. Při středně silném větru jsme dokonce při jízdě po nebo proti větru naměřili rozdíl 4,4 l/100 km. S ohledem na šířku a výšku nástavby (2,27/3,26 m) považujeme dlouhodobý průměr 10,8 l/100 km za vynikající. Nejvíce paliva se dá ušetřit na dálnici, kde při ustálené rychlosti 90 km/h je skutečná spotřeba 9,7 l/100 km, zatímco při 130 km/h je to díky vysoké nástavbě už 17,2 l/100 km.

Při jízdě s nákladem 500 kg pak spotřeba stoupla o 0,6 l/100 km s nákladem 1000 kg pak o 1,6 l/100 km. Podrobné informace naleznete v příslušné tabulce. Uvedená spotřeba je skutečná. Je tedy upravena o odchylku palubního počítače, která byla 0,2 l/100 km.

Pokrokové asistenční systémy

Zajímavé jsou nové asistenční systémy. Ve standardní výbavě nalezneme například systém ESC poslední generace s adaptivní kontrolou zatížení, který může být doplněn o asistenta rozjezdu do kopce a systém ExtendedGrip (systém pro zachování maximální trakce kol na kluzkém povrchu).

Za zmínku také stojí nový systém stabilizace přívěsu, který zabraňuje rozkmitání soupravy nezávislým brzděním až tří kol současně a snížením výkonu motoru. Další novinkou je zrcátko WideView integrované do sluneční clony, které eliminuje nebezpečné „mrtvé úhly“. Z praktických pomocníků jistě přijde vhod i systém kontroly tlaku vzduchu v pneumatikách.

Renault Master 2.3 DCI 170 - valník s plachtou
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI AUTOVISTA CZECH

Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota
30 000 km 3 roky 59,00 %
90 000 km 3 roky 49,01 %
150 000 km 3 roky 43,97 %
210 000 km 3 roky 42,42 %

NÁKLADY NA PROVOZ

Orientační provozní náklady při tříletém bezporuchovém provozu
Celkové náklady ovlivňuje především spotřeba paliva, tedy jízdní styl řidiče. Rozdílná nabídka pojištění, která se může značně lišit podle velikosti vozového parku a podle nabídky konkrétní pojišťovny a náklady na pneuservis, který je ovlivněn především cenou zvolené značky pneumatiky, celkové náklady ovlivňuje v menší míře.
Počet km za 3 roky provozu (km) 30 000 90 000 150 000 210 000
Pořizovací cena vozu (Kč) 859 100 859 100 859 100 859 100
 

JEDNOTLIVÉ POLOŽKY NÁKLADŮ ZA 3 ROKY

Dálniční známka (Kč) 4500 4500 4500 4500
Zákonné pojištění1) (Kč) 26 900 26 900 26 900 26 900
Havarijní pojištění2) (Kč) 77 320 77 320 77 320 77 320
Servisní prohlídky3) (Kč) 6800 14 089 22 219 30 550
Pneuservis4) (Kč) 19 800 19 800 35 400 48 200
Pohonné hmoty5) (Kč) 99 000 297 000 495 000 693 000
Ztráta hodnoty 6) (Kč) 352 230 438 140 481 955 494 670

NÁKLADY CELKEM 

Celkové náklady za 3 roky (Kč) 586 550 877 749 1 143 294 1 375 140
Náklady na 1 km (Kč/km) 19,55 9,75 7,62 6,55
1) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven.
2) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven při spoluúčasti 5 % (podle rozsahu spoluúčasti a rizika odcizení se roční sazba pojištění pohybuje v rozmezí 2,5 až 3,5 % z ceny automobilu).
3) Náklady na servisní prohlídky vycházejí z předepsaného intervalu výměny spotřebního materiálu. Do cen nejsou zakalkulovány další náklady spojené s přirozeným opotřebením vozidla (brzdové segmenty, kotouče, tlumiče apod.).
4) Náklady na pneuservis zahrnují průměrnou cenu za výměnu kol, zpočátku jednu sadu zimních pneumatik zn. Nokian včetně ocelových disků kol. Od 90 000 km je započtena vždy další sada (letních/zimních) pneumatik.
5) Náklady na PHM vycházejí ze skutečné spotřeby paliva změřené v rámci testu (10,8) l/100 km) a aktuální ceny benzinu (31,60 Kč/l) či nafty (30,60 Kč/).
6) Prognosticky stanovená hodnota společnosti Autovista Czech odpovídá průměru současného vývoje automobilového trhu.

CELKOVÉ HODNOCENÍ

KLADY ZÁPORY
Pružnost a zátah motoru v nízkých otáčkách Náchylnost na boční vítr
Prostorná kabina s mimořádně velkým počtem úložných míst Spotřeba při rychlostech nad 100 km/h
Celkové náklady na provoz  (TCO)