Revoluce v segmentu

I proto první vlastní terénní pick-up v historii Volkswagenu po svém nástupu na trh před čtyřmi lety minimálně v Evropě v podstatě deklasoval zaběhnutou konkurenci v podobě japonských modelů Toyota Hilux, Nissan Navara, Mitsubishi L200 a Isuzu D-Max nebo Fordu Ranger. Postupně přicházejí na trh nové a nové varianty. Jako poslední se zatím objevila atraktivní výbavová verze Canyon, nejprodávanější evropský terénní pick-up pro vyznavače extrémních sportů.

CELÝ TEST NAJDETE V TIŠTĚNÉ VERZI MAGAZÍNU BC č. 2/2014

Široká nabídka verzí

Canyon stejně jako každý jiný amarok si můžete pořídit v provedení s trvalým pohonem všech kol prostřednictvím mezinápravového diferenciálu Torsen a osmistupňovou samočinnou převodovkou nebo variantu s přiřaditelným pohonem, terénní redukcí a ručně řazenou šestistupňovou převodovkou. Pod mohutnou přední kapotou můžete mít vznětový dvoulitr přeplňovaný jedním (103 kW) nebo dvěma (132 kW) turbodmychadly.

V nabídce najdete čistě užitkové verze Amarok DoubleCab s nelakovaným nárazníkem, zpětnými zrcátky, spartánsky vybaveným interiérem a pohonem zadních kol až po špičkové provedení Hihgline, které se výbavou i vlastnostmi spíše podobá luxusnímu SUV. V rámci potřeby si pak lze pořídit verzi se standardní zadní nápravou (dva listy) a celkovou hmotností 2,8 tuny nebo tzv. Heavy Duty se zesíleným odpružením zadní nápravy (tři listy) a celkovou hmotností 3,04 tuny. Pokud chcete s amarokem tahat těžké přívěsy, pak je dobré vědět, že základní modely s pohonem jedné nápravy zvládnou jen 2,8 tuny těžký brzděný přívěs, zatímco verze s přiřaditelným pohonem všech kol a terénní redukcí umí i 3 tuny a provedení s torsenem a osmistupňovým automatem dokonce 3,2 tuny.

To je i případ testovaného provedení, které si ovšem nedělá větší ambice v terénu a nezvládá ani plné pracovní nasazení ve srovnání s verzemi Heavy Duty. Dalo by se říci, že se spíše jedná o luxusní SUV s otevřenou ložnou plochou. Základ však má amarok pokaždé stejný. Jeho základem je pevný žebřinový rám s našroubovanou dvoukabinou, vpředu jsou nezávisle zavěšená kola odpružená vinutými pružinami, vzadu je tuhá náprava odpružená listovými pery, která zajišťují nadprůměrnou užitečnou hmotnost a specifické jízdní vlastnosti.

 

Nadčasový a účelový design

Design největšího evropského volkswagenu je zcela účelový a současně velmi nadčasový. Automobily této kategorie jsou ostatně vyvíjeny tak, aby jen s mírnými inovacemi, které se většinou netýkají designu, vydržely ve výrobě co nejdéle. Zadní část je u pick-upů dopředu dána, přední nese firemní identitu automobilky, která je u amaroku uzpůsobena jeho větším rozměrům a terénní způsobilosti (kvůli nájezdovým úhlům je přední převis velice krátký a přední nárazník má specifický tvar).

To samé platí také o interiéru, který s rezervou nabídne dostatek prostoru pěti cestujícím. Nadprůměrnou šířku prozradí velkorysý středový tunel, který důsledně odděluje řidiče a spolujezdce. Palubní deska má jinak mnoho společných znaků s ostatními automobily značky Volkswagen, šedošedá barevná kombinace podtrhuje stroze střízlivý design, plasty jsou tvrdé, ale působí hodnotným dojmem. Sedadla jsou možná trochu plochá a oproti např. touaregu úplně nekopírují tvar těla, ale jinak mají dostatečně dlouhý sedák i opěradlo. Také výbava není nijak ošizena. Nechybí například kožený volant, duální klimatizace či audiosystém s ovládáním na volantu, kabina je na poměry v segmentu také solidně odhlučněna.

Pick-up ve verzi DoubleCab představuje vždy kompromis ohledně prostoru pro cestující a prostoru pro náklad. V případě amaroku má ložný prostor délku 155 cm a šířku až 162 cm. Základní otevřený ložný prostor amaroku si lze samozřejmě vylepšit nejrůznějšími korbami, rámy, zamykatelnými kryty, úchyty či háky a další škálou doplňků včetně trubkových rámů podél prahů nebo ložného prostoru. Fantazii se meze nekladou a naproti tomu jde jak nabídka originálního příslušenství, tak i jiných firem.

 

Dva podvozky

Testované provedení disponovalo komfortním podvozkem se dvěma listy v odpružení zadní nápravy a užitečným zatížením 800 kg. Oproti provedení heavy-duty, které má tři listy a uveze přes tunu nákladu, se toto provedení může pochlubit výrazně lepším jízdním komfortem i jízdními vlastnostmi. Na všechna čtyři kola zde rozděluje točivý moment mezinápravový diferenciál Torsen, který v normálních podmínkách posílá na přední a zadní nápravu po 50 procentech. Díky důmyslné konstrukci tohoto diferenciálu se více točivého momentu dostane v případě potřeby na kola, která mohou nabídnout lepší trakci. Zde lze až 75 procent točivého momentu přenést v určitém okamžiku na přední nebo zadní nápravu.

Mezi ním a motorem se ještě nachází samočinná osmistupňová převodovka renomované německé firmy ZF, která řadí takřka neznatelně a v pravý čas, přičemž dokáže perfektně využít momentové a výkonové charakteristiky čtyřválce. Možná si řeknete, že je osm stupňů pro čtyři válce zbytečně moc, ale věřte, svůj smysl to má.

 

Dva litry na čtyři válce stačí

Oceňovaný automat, který používá také Audi, BMW nebo jej najdeme u zmiňovaného touaregu, u amaroku spolupracuje pouze s nejsilnější verzí podélně uloženého vznětového čtyřválce 2,0 litru, který s amarokem sdílí například dodávky a vany řady T5 (multivan, transporter, caravelle nebo california). Motor přeplňovaný dvěma turbodmychadly dosahuje výkonu až 132 kW a točivého momentu 420 Nm, takže s třítunovým pick-upem si poradí celkem bez problémů. Amarok potvrzuje, že také u terénního automobilu stačí na čtyři válce dva litry zdvihového objemu, neboť motor má díky dvojici turbodmychadel odpovídající zátah bez sebemenšího turboefektu a největší točivý moment je k dispozici již v otáčkách lehce nad 1500 1/min.

 

Na silnici a v terénu

Dynamika a maximální rychlost blížící se 180 km/h je na poměry v segmentu jednoznačně nad průměrem, spotřeba naplňuje rámcové představy, zvláště když si uvědomíte, jak velký a těžký amarok je. Celkový průměr pod 10 litrů je určitě uspokojivý, ale při úspornější jízdě se lze dostat i pod 9 litrů (při rychlosti 100 km/h motor točí na 8. rychlostní stupeň necelých 1800 otáček za minutu). V rychlostech nad 130 km/h spotřeba stoupá prakticky lineárně s narůstající rychlostí, což je dáno nejen vyšší hmotností, ale také poměrně komplikovanou aerodynamikou a velkou čelní plochou. Proto je třeba počítat s tím, že při dálničních přesunech rychlostí okolo 130 km/h se spotřeba určitě přehoupne přes 10 litrů na 100 km.

Amarok je dnes nejlépe ovladatelným automobilem na silnici i mimo ní ve svém segmentu. Pohodu za volantem zajišťuje i nepříliš přímé, ale zato solidně posílené a relativně přesné řízení. Jistý podvozek pak zajistí velmi dobré způsoby a odpovídající bezpečnost na cestách všeho druhu, i když je vám asi jasné, že tuhá zadní náprava má svůj specifický projev a například přejezd příčných nerovností (zpomalovací pásy) rozhodně nezvládá tak dobře jako multilink u passata. Komfort odpružení rovněž není tak dokonalý jako u současných SUV s nezávisle zavěšenými koly a vinutými pružinami nebo vzduchovými vaky, ale vysoká užitečná hmotnost je v tomto segmentu většinou důležitější než sebedokonalejší jízdní komfort, a tu zajistí pouze klasická listová pera.

Co se týče jízdy v terénu, určitě se můžete spolehnout na solidní světlou výšku (265 mm), velmi dobré nájezdové úhly (p/z 28,0°/23,6°) a také dostatečnou brodivost (500 mm), což umožní amaroku pohyb v místech, kde by běžná SUV dávno rezignovala. Opravdový teréňák však tenhle pick-up není, v mnoha situacích vám totiž bude citelně scházet terénní redukce, což je pro jízdu v opravdovém terénu zásadní nedostatek, který samozřejmě nenahradí ani příplatkový závěr zadního diferenciálu, nemluvě o jeho elektronické náhradě EDS. V terénu kraluje modelové řadě Amarok verze s přiřaditelným pohonem všech kol, kterou si lze objednat u varianty s ručně řazenou šestistupňovou převodovkou bez příplatku. Tu sice nelze jako čtyřkolku používat na silnici (chybí mezinápravový diferenciál), ale v terénu je jako doma, neboť v této verzi je součástí převodného ústrojí také poměrně účinná terénní redukce v poměru 1:2,63.

 

Závěr

Amarok Canyon představuje atraktivní kombinaci pracovního automobilu a komfortního SUV. Z každého segmentu si vybral své a všechny činnosti zvládá tak na 50 procent, což z něj dělá velmi schopného univerzála. Pokud firemní flotila potřebuje automobil, který vydrží bez větší újmy dlouhodobé nasazení mimo asfaltové silnice, potřebuje tahat těžké přívěsy, popřípadě převážet rozměrnější a těžší předměty na delší vzdálenosti, je Volkswagen Amarok velmi vhodným kandidátem. Cena se v základu blíží milionu korun, ale zcela odpovídá schopnostem takto koncipovaného automobilu. Testovaná verze samozřejmě patří na úplný vrchol celé modelové řady a přes milion se v tomto případě dostanete s celkem velkým přesahem, neboť za paket Canyon, jehož součástí jsou i zmíněná vpředu vyhřívaná kožená sedadla, zaplatíte 126 848 Kč navíc, k prostřední verzi Trendline (961 145 Kč). Atraktivní světelná rampa, která se aktivuje rozsvícením dálkových světel, ale zároveň komplikuje parkování v podzemních garážích, je k tomu navíc za 37 440 Kč, za praktickou zamykací stahovací žaluzii nad ložným prostorem pak dáte dalších 77 223 Kč.

 

Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI 4x4
TECHNICKÉ ÚDAJE

Motor, převodovka Vpředu podélně uložený vznětový přeplňovaný čtyřválec pohání všechna kola. Zdvihový objem 1968 cm3, výkon 132 kW při 4000 1/min, točivý moment 420 N.m při 1750 1/min. Osmistupňová samočinná převodovka.
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 5254/1944/1834 mm, rozvor 3095 mm. Ložný prostor 2,52 m2 (1555 x 1222-1620 x 508 mm), nájezdový úhel přední/zadní 28°/24°, přechodový úhel 23°, světlá  výška 230 mm, brodivost 500 mm.
Hmotnosti Pohotovostní/užitečná hmotnost 1975/845 kg, hmotnost brzděného přívěsu 3200 kg.
Výkony Největší rychlost 174 km/h, zrychlení 0-100 km/h za 11,3 s, spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) 10,1/7,6/8,5 l/100 km.
CENA 961 145 Kč s DPH (789 564 Kč za verzi se 6st. man. převodovkou)

CELKOVÉ HODNOCENÍ

KLADY ZÁPORY
Univerzální využití Cena vyšších výbav a doplňkového vybavení
Jízdní a užitkové vlastnosti  
Servisní intervaly 40 000 km  

ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAXGLASS´S

Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota
30 000 km 3 roky 58,00 %
90 000 km 3 roky 52,00 %
150 000 km 3 roky 47,00 %
210 000 km 3 roky 41,00 %

NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA
2.0 TDI/103 kW 6st. man (2.0 BiTDI 132 kW 8st. autom. 4x4)

Město Mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h
8,5 (10,0) 7,5 (7,8) 6,5/9,8 (7,5/11,0)

CENY VYBRANÝCH NÁHRADNÍCH DÍLŮ

Náhradní díl Cena v Kč s DPH
Přední brzdové kotouče 4600
Brzdové desky – přední (sada) 2800
Čelní sklo 8070
Přední levý světlomet LED – kompletní 6900
Zadní skupinová svítilna – kompletní 4400
Stírací lišty předního skla (sada) 1040
Levé zpětné zrcátko, sklopné – kompletní 5450
Levý přední blatník 7795

 

Galerie