Trh s novými automobily stagnuje, naproti tomu silná ekonomika umožňuje fleetovým zákazníkům sáhnout po kvalitních užitkových vozech VW. Jejich modernizace jim navíc pomohla nabídnout ještě více.

Divizi užitkových automobilů Volkswagen se daří. I přes stagnaci trhu zažívá nový Crafter nebývalý úspěch. Transporter je zase zárukou stabilních prodejů, které by se navíc měly oživit příchodem výrazně modernizované verze označené T6.1. Nejen o budoucnosti jsme se bavili s Jakubem Šebestou, ředitelem divize Volkswagen Užitkové vozy.

Jakub Šebesta, ředitel divize Volkswagen Užitkové vozy

Jakub Šebesta, ředitel divize Volkswagen Užitkové vozy

Prodeje v segmentu užitkových automobilů stagnují nebo vykazují pouze mírné nárůsty. Vám se ale daří především díky úspěchu Crafteru. Proč se předchozí generaci nedařilo?

Byla to řada důležitých technických záležitostí, kvůli kterým nebylo možné nabídnou auto přímo na míru zákazníkům. Jako jednu z hlavních příčin vidím to, že jsme s ohledem na spolupráci s Mercedesem byli odkázáni pouze na zadní pohon. Taková dodávka skvěle vyhoví těm, kteří vozí těžký náklad. Ne každý ale auto zatěžuje na samé hranici nosnosti. Pro takové zákazníky je pak ideální přední pohon, který si lépe poradí v zimě na kluzkých vozovkách a je také u něj možné maximálně snížit ložnou plochu nad vozovku a tím získat více prostoru pro náklad. Chyběla nám samozřejmě také verze 4Motion. Jen pro ilustraci, současný Crafter se ze 76 % prodává s předním pohonem. Zadní pohon využívají zákazníci jen z necelých 11 %. I po znatelně dražší verzi 4Motion je větší poptávka. Rozhoduje se pro ni přes 13 % zákazníků. Je tedy patrné, jak moc nám tehdy chyběly verze s předním pohonem.

Je pravda, že dřívější spolupráce s Mercedesem vám v těchto aspektech velmi svazovala ruce. Vývoj zcela nového auta ve vaši režii se tedy vyplatil?

Určitě ano. Stálo to nemalé investice, nyní jsme ale schopni nabídnout auto, které dokáže rozdílným zákazníkům ve všech aspektech vyhovět. Vždyť jen v oblasti pohonu nabízíme všechny varianty, včetně verze 4Motion nebo čistě elektrický pohon. Na výběr jsou manuální nebo automatické převodovky. O rozměrových kombinacích skříně či podvozku ani nemluvě.

Velmi silní jste ale také na poli přestaveb. Jaké jsou z pohledu vozových parků nejžádanější?

U značky Volkswagen Užitkové vozy celých 20 % přestaveb tvoří dílenské a servisní vozy. S 15 % následují sanitky a stejný počet tvoří také policejní a hasičské vozy. Deset procent přestaveb pak tvoří chladicí vozy a auta pro převoz osob, nejčastěji se jedná o úpravy pro tělesně postižené.

Jaké novinky považujete v rámci našeho trhu za nejdůležitější?

Jednoznačně nová kempovací hvězda Grand California a výrazně modernizovaný Transporter označovaný jako T6.1, který dorazí na přelomu roku. Mimochodem řada Transporter oslaví příští rok kulatých 70 let. Za tu dobu se ho prodalo úctyhodných 12 milionů. Transporter je skutečná ikona, je to pro nás nejdůležitější model s vynikající historií a se stabilními prodeji.

V modernizovaném Transporteru 6.1 bude představena celá řada důležitých novinek. Zmínil bych například elektromechanický posilovač, který umožňuje aktivně ovládat řízení, tedy využívat celou řadu asistenčních systémů včetně udržování jízdy v pruhu. Multivan 6.1 také přijde s novou nabídkou inovativně propojených asistenčních, informačních a zábavních systémů, nové internetové služby a nepřetržitým připojením pomocí integrované karty eSIM. Zcela nová je luxusní palubní deska s možností digitálního přístrojového panelu. Nejvýkonnější varianta dvoulitrového dieselu bude disponovat 146 kW. Transporter 6.1 bude samozřejmě k dispozici také s pohonem 4Motion.

Jak se daří elektrickému Crafteru a kdy dorazí verze s dvojnásobným dojezdem?

Dotace na podporu elektromobility nabízejí aktuálně ministerstva průmyslu a obchodu a životního prostředí. Nákup elektromobilů se tak dostává do zcela nových dimenzí a je pro některé subjekty atraktivnější než doposud. O e-Crafter je tak stále větší zájem. Velmi dobré reference máme od kurýrních společností, proto věříme, že bychom mohli uspět i zde.

E-Crafter se vyrábí s akumulátory o kapacitě 36 kWh. V praxi tak lze bez problémů ujet kolem 150 km, s nákladem pak samozřejmě méně. Verze s dvojnásobným dojezdem zatím není na pořadu dne. Auta již testovala řada přepravních společností. Například u DHL s nákladem v mrazivém počasí ujeli v průměru 110 km. Dojezd tak plně vyhovuje, protože auta v městském provozu neujedou denně více jak 80 km.

Kdy a v jakých modelech se objeví plug-iny?

V budoucnosti by se měly objevit ve všech našich modelech.

Ze strany vozových parků je stále finančně nejatraktivnějším alternativním pohonem zemí plyn. Ten je ale zatím k dispozici pouze v modelu Caddy. Volkswagen má nyní čtyřválec 1.4. Audi má zase čtyřválcový dvoulitr, který by slušel Transporteru…

Jako importéři užitkových automobilů o CNG pohon velmi stojíme. Nicméně uzpůsobit sériovou výrobu pro více modelů je velmi nákladné, a tak Volkswagen zatím čeká na poptávku trhů v rámci celé EU. Ne všude je totiž tak dobrá CNG infrastruktura jako v ČR. My bychom rozhodně stáli nejen o CNG pro Transportera, ale také pro Craftera.

Volkswagen začíná na vývoji užitkových automobilů spolupracovat s Fordem. Kdy se objeví první automobily, který z této spolupráce vzejdou?

Možný výsledek spolupráce by mohl být viditelný nejdříve za několik let. Do té doby se vše může mnohokrát změnit, proto bych nerad nyní možnosti spolupráci blíže komentoval.

Nově nabízíte až pětiletou tovární záruku. Na které modely se vztahuje a kolik stojí?

Na všechny naše modely nabízíme standardní záruku výrobce 2+2 roky nebo 200 000 km. Nyní je pro všechny modely značky Volkswagen Užitkové vozypřipravena volitelná prodloužená záruka výrobce na 2+3 roky. V případě modelu Caddy je prodloužená pětiletá záruka nabízena za akční cenu 5000 korun, pro modely T6, Crafter a Amarok vyjde na 10 000 korun.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit