Řada 3 je pro BMW nosným modelem, už od roku 1975. Nejnovější, v pořadí sedmá generace se i v době přející SUV snaží toto postavení všemi myslitelnými prostředky potvrdit. Novinka je ráznou odpovědí na konkurenční Mercedes třídy C i Audi A4.

Nové BMW řady 3 dělá spoustu věcí tradičně, ale také se v mnoha ohledech důkladně změnilo. Design nemusí sednout každému, lehce kontroverzní vzhled je ale posledních 20 let u BMW tradicí. A faktem je, že štíhlé tvary zdárně maskují, o kolik novinka mezigeneračně vyrostla: délka se natáhla o 85 mm a rozvor o 41, na pohled se to ale pozná jen z boku. Vzhledu také výrazně prospělo rozšíření rozchodu náprav o čtyři centimetry při prakticky nezměněné šířce

Dominují čtyřválce, šestiválec ale zůstává

Většina nabízených motorů má čtyři válce a objem dva litry. Nic menšího BMW tentokrát nenabízí, naopak větší motory v nabídce zůstávají. Na rozdíl od Mercedesu třídy C uspokojí BMW i zájemce o naftový šestiválec, i když jde „jen“ o verzi 330d – vrcholné biturbo 335d zatím není v plánu. Oproti audi má BMW zase s mercedesem společnou výhodu benzinového šestiválce. Dorazí v létě pod názvem M340i xDrive s výkonem 275 kW.

Vedle toho jsou v záloze dva benzinové dvoulitry s turbem. Slabší 320i navazuje na předchozí generaci, silnější se maskuje za označení 330i, dříve náležející atmosférickým třílitrům. S výkonem 190 kW a maximální rychlostí 250 km/h je ale tento přeplňovaný motor víc než důstojnou náhradou legendárního motoru. Existovat bude také plug-in hybridní verze 330e s motorem z 320i doplněným o elektromotor.

Těžištěm prodejů budou nicméně turbodiesely 318d a 320d. Navzdory přiměřeným parametrům 110 kW/320 Nm, resp. 140 kW/400 Nm přichází s radikální novinkou: dvoustupňovým přeplňováním. Souhra malého vysokotlakého turbodmychadla a velkého nízkotlakého s variabilní geometrií lopatek zajišťuje rychlou odezvu při sešlápnutí plynového pedálu. Zajímavostí je použití principiálně jednodušších solenoidových vstřikovačů, přitom jejich maximální tlak je 2200 barů u 318d a dokonce 2500 barů u 320d.

Dvojice naftových čtyřválců jsou jedinou možností, jak pořídit novou generaci s manuální převodovkou. Prim ale hraje osmistupňový automat, který prošel řadou úprav. Nižší převody jsou kratší, převodovka má vyšší tepelnou účinnost a méně vibruje. V režimech Eco Pro a Comfort také umí vyřadit na neutrál a plachtěním z kopce ušetřit palivo.

Většina motorových variant bude dostupná i s pohonem všech kol, i když na úvod BMW nabídlo jedinou, testovanou 320d xDrive. V létě se ale začnou vyrábět i další varianty se 4×4, takže nakonec výhradně s pohonem zadních kol zůstanou jen základní diesel 318d a hybridní 330e

Skvělé diesely emisím navzdory

Tisícikilometrový test ukázal, že kompletně přepracovaný naftový dvoulitr funguje fantasticky. Společně s přechodem na přísnější emisní normu se zlepšil ve všech důležitých oblastech: má tišší a kultivovanější běh, reaguje hbitěji a má umírněnou spotřebu. Na dálnici si vystačí i ve spojení s pohonem všech kol se šesti litry, ve městě počítejte s obdobným apetitem. Spotřeba mimo město záleží na jízdním stylu – při klidné jízdě se drží na pěti, dvojice turbodmychadel ale umí rychle z motoru dostat maximum. Pak jede nová 320d velmi svižně, až by se chtělo říct jako někdejší 325d – až ve vysokých otáčkách táhne poněkud vlažněji.

Nové generaci také prospívá, že navzdory větším rozměrům zhubla 55 kg. Současně s tím se zvýšila tuhost karoserie a došlo k celé řadě změn: zvětšení odklonů kol, již zmíněnému rozšíření náprav, snížení těžiště a použití nově navržených progresivních tlumičů. Výsledkem je, že „trojka“ jezdí jako nikdy předtím – na silnici sedí pevně, i na 19palcových kolech téměř dokonale žehlí nerovnosti a příď se ochotně stáčí do zatáček. Vynikající obratnost v zatáčkách ale nedokáže přebít výrazný nárůst rozměrů. Novinka se po silnici pohybuje mnohem důstojněji, je lépe odhlučněná a hlavně její podvozek není tolik „našponovaný“. Nutným důsledkem je úbytek subjektivní sportovnosti, to ale také znamená vykročení směrem k širšímu okruhu zákazníků.

To samé platí pro interiér. Přední polovina kabiny je vzdušná a představuje příjemné prostředí pro cestování. Podobná atmosféra je poměrně nečekaně i v zadní řadě sedadel – vůbec poprvé může řada 3 posloužit jako vůz pro přepravu čtyř dospělých osob bez jakýchkoliv výhrad nebo kompromisů.

Příliš se ale nepovedlo aktuální provedení nové generace multimediálního systému. Ten nelze momentálně hlasově ovládat v češtině, což je proti konkurenci výrazný handicap. Navíc se automaticky páruje s digitálním přístrojovým štítem. Klasické, přehlednější a podle našeho názoru i estetičtější analogové ukazatele BMW dnes na českém trhu už pro řadu 3 bohužel nenabízí

Jezdí báječně. Bravo xDrive!

Řada 3 má od počátku pověst řidičského auta. Každá nová generace ale přináší určitý posun, daný jak technickými změnami, tak nárůstem rozměrů. V případě nejnovějšího vydání se obojí změnilo vydatně, a tak se i jízdní projev auta důkladně proměnil.

Nárůst rozměrů jak do délky, tak především rozšíření náprav – navíc spojené se snížením těžiště – dodalo jízdním vlastnostem na vyspělosti. Trojka sedí jistěji na silnici, nelze ale přehlédnout ani fakt, že na ní zabírá přece jen více místa. Tento subjektivní vjem ale víc než bohatě vyvažují strmé a velmi přesné řízení, snížená hmotnost auta a také o 50 % zvýšená tuhost skeletu.

Nové BMW se proto pohybuje po silnici velmi obratně a ochotně mění směr. A vyspělost pohonu všech kol xDrive dospěla do té fáze, že jeho přítomnost nezaznamenáte jinak než skrze výbornou trakci a neutrální chování na limitu. Především se však změnila jedna velmi důležitá věc: díky tužšímu skeletu a nově navrženému zavěšení je nová generace i na 19palcových kolech velmi komfortním autem. Na nerovnostech se nenatřásá, podvozek nemlátí a kola pevně drží zvolený směr. Tentam je i pocit zbytečné „našponovanosti“, kdy auto i v běžných situacích leckdy působilo zbytečně sportovně. V tomto BMW udělalo skok hned několika generací a smazalo svůj hlavní handicap a dokonce v oblasti jízdního komfortu předstihlo konkurenci.

Konfigurovat s rozmyslem

Dobrou zprávou je, že drobnosti, které bývaly dříve za příplatek, jsou nyní součástí standardní výbavy: dělená a sklopná zadní sedadla, sportovní kožený volant, alarm nebo velurové koberečky. Standardem je nově i tempomat, zatímco dosud BMW bez příplatku dodávalo jen omezovač rychlosti. Ďábel se ale skrývá v detailu a objednat řadu 3 bez jediného příplatku není rozumné – dvoulitrové diesely totiž mají sériově nádrž jen na 40 litrů nafty. Nádrž zvětšená na 59 l se dodává za příplatek. Stejně tak je potřeba připlatit si za tzv. sportovní automatickou převodovku, tedy možnost řazení na volantu. Parkovací senzory, třízónovou klimatizaci a pár dalších drobností přidává už základní rozšiřující balíček Advantage

Náklady za servis lze snížit balíčkem

Servisní náklady jsou v prémiovém segmentu samozřejmě vyšší než u běžných značek. Náklady na výměnu rozvodového řemene se u BMW 320d blíží 60 000 korunám. Po ujetí 210 000 km pak majitel za pravidelný servis zaplatí 157 500 Kč s DPH. Jedna servisní prohlídka tak vyjde v průměru na 22 500 korun. BMW ale nabízí zvýhodněné balíčky – předepsaná údržba na prvních 100 000 km se dá předplatit za 39 tisíc korun, servis včetně výměny opotřebených dílů za 77 tisíc korun. To proti průběžně placeným servisním prohlídkám představuje výraznou finanční úsporu. BMW navíc nabízí mnohé nadstandardní služby, například bezplatnou kontrolu stavu auta před koncem záruky či prodloužení záruky na 200 000 km za 7 tisíc korun.

Také některé ceny náhradních dílů překračují běžné zvyklosti. Jmenujme například přední světlomet (53 880 Kč), vnější zpětné zrcátko (33 050 Kč) nebo čelní sklo (25 780 Kč). Manažery ale ceny až tak trápit nemusí, protože předpokládáme, že případnou škodu uhradí havarijní pojištění.

Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení

TECHNICKÉ ÚDAJE(BMW320d xDrive)
Motor, převodovkaVpředu podélně uložený vznětový přeplňovaný čtyřválec pohání všechna kola. Zdvihový objem 1995 cm3, výkon 140 kW při 4000 1/min, točivý moment 400 Nm při 1750-2500 1/min. Samočinná osmistupňová  převodovka. 
RozměryVnější rozměry (délka/šířka/výška) 4709/1827/1442 mm, rozvor 2851 mm. Zavazadlový prostor 0,480 m3.
HmotnostiProvozní/užitečná hmotnost 1615/540 kg, hmotnost brzděného přívěsu 1800/750 kg.
VýkonyNejvětší rychlost 233 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,9 s, kombinovaná spotřeba 4,5 l/100 km. 
CENA1 114 100 Kč
NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA PALIVA V RÁMCI TESTU (L/100 km)
Město/mimo městoPři ustálené rychlosti 90/130 km/hKombinovaná
5,9/5,04,5/6,15,5
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAXGLASS´S(BMW320d xDrive)
Počet ujetých km StáříZůstatková hodnota
30 000 km3 roky47,60 %
90 000 km3 roky43,14 %
150 000 km3 roky38,05 %
210 000 km3 roky32,97 %
NÁKLADY NA PROVOZ
Orientační provozní náklady při tříletém bezporuchovém provozu
Celkové náklady ovlivňuje především spotřeba paliva, tedy jízdní styl řidiče. Rozdílná nabídka pojištění, která se může značně lišit podle velikosti vozového parku a podle nabídky konkrétní pojišťovny a náklady na pneuservis, který je ovlivněn především cenou zvolené značky pneumatiky, celkové náklady ovlivňuje v menší míře.
Počet km za 3 roky provozu (km)30 00090 000150 000210 000
Pořizovací cena vozu (Kč)1 114 1001 114 1001 114 1001 114 100
JEDNOTLIVÉ POLOŽKY NÁKLADŮ ZA 3 ROKY
Dálniční známka (Kč)4500450045004500
Zákonné pojištění1) (Kč)22 50022 50022 50022 500
Havarijní pojištění2) (Kč)100 269100 269100 269100 269
Servisní prohlídky3) (Kč)45 00067 500112 500157 500
Pneuservis4) (Kč)25 50025 50041 00077 000
Pohonné hmoty5) (Kč)54 450163 350272 250381 150
Ztráta hodnoty 6) (Kč)583 800633 500690 200746 800
NÁKLADY CELKEM 
Celkové náklady za 3 roky (Kč)836 0191 017 1191 243 2191 489 719
Náklady na 1 km (Kč/km)27,8711,308,297,09
1) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven.
2) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven při spoluúčasti 5 % (podle rozsahu spoluúčasti a rizika odcizení se roční sazba pojištění pohybuje v rozmezí 2,5 až 3,5 % z ceny automobilu).
3) Náklady na servisní prohlídky vycházejí z předepsaného intervalu výměny spotřebního materiálu. Do cen nejsou zakalkulovány další náklady spojené s přirozeným opotřebením vozidla (brzdové segmenty, kotouče, tlumiče apod.).
4) Náklady na pneuservis zahrnují průměrnou cenu za výměnu kol, zpočátku jednu sadu zimních pneumatik zn. Nokian včetně ocelových disků kol. Od 90 000 km je započtena vždy další sada (letních/zimních) pneumatik.
5) Náklady na PHM vycházejí ze skutečné spotřeby paliva změřené v rámci testu (5,5) l/100 km) a aktuální ceny benzinu (33,50 Kč/l) či nafty (33,00 Kč/).
6) Prognosticky stanovená hodnota společnosti EurotaxGLASS´S odpovídá průměru současného vývoje automobilového trhu.
CENY VYBRANÝCH NÁHRADNÍCH DÍLŮ
Náhradní dílCena v Kč s DPH
Přední brzdové kotouče (sada – 2 ks)8510
Brzdové desky – přední (sada)6530
Čelní sklo25 780
Přední levý světlomet – kompletní53 880
Zadní skupinová svítilna – kompletní14 950
Přední nárazník – kompletní 14 030
Zadní nárazník – kompletní18 540
Levé zpětné zrcátko – kompletní33 050
Levý přední blatník16 210
CELKOVÉ HODNOCENÍ
KLADYZÁPORY
Jízdní vlastnosti, potěšení řidičeMéně přehledný přístrojový štít
Mezigeneračně více prostoru v interiéruV základní výbavě jen nádrž na 40 l
Spotřeba a temperament 320d 
 

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit