V době svého vzniku získal Nissan NV200 prestižní evropský titul Dodávka roku. V segmentu menších užitkových automobilů nabízel společně s Fiatem Doblo Maxi nejprostornější kabinu. Poté spojily své síly automobilky Citroën, Peugeot, Opel a Toyota a před dvěma lety přivedly na svět zcela nové užitkové automobily, které nabízejí dvě různé délky karoserií. V současné době svými vnitřními rozměry vyplňuje Nissan NV200 prostor mezi krátkým a dlouhým Citroënem Berlingo, nebo chcete-li Peugeotem Partner, Opelem Combo či Toyotou Proace City. A to platí jak pro ložnou plochu užitkových automobilů, tak pro délku zavazadlového prostoru u verzí pro převoz osob. Například délku zavazadlového prostoru v pětimístném uspořádání má nissan 117 cm, konkurenti u krátké verze nabízejí 98 cm, delší verze pak 132 cm. A podobné je to i po sklopení sedadel druhé řady.

Nissan má délku ložné plochy 195 cm a konkurenti 172 cm u krátké verze a 209 cm u verze s delším rozvorem. Vnější šířka karoserie je u nissanu o 9 cm menší, uvnitř je ale šířka v průměru menší jen o necelých 5 cm. Zavazadlový prostor je dokonce o 2 cm širší (122 cm). To je důkaz toho, jak dobře je karoserie nissanu obestavěna. Dalším milým překvapením je skutečnost, že verze s elektrickým pohonem z této skvělé vnitřní prostornosti neslevuje. Podlaha je díky akumulátorům sice o necelých 5 cm výš, na prostornosti to ale znát není. Velmi příjemná je také dynamika. Zvláště do rychlosti 80 km/h spalovací motory výrazně zaostávají. Pak se temperament obrací ve prospěch spalovacích motorů. Výkon elektromotoru dosahuje 80 kW. Sprint na stovku zvládne elektrická dodávka za 14 sekund. Maximální rychlost je však omezena na 124 km/h.

Dojezd 230 až 250 km. Mezi dodávkami rekord!

Ve třídě užitkových automobilů nabízí e-NV200 suverénně nejdelší dojezd. Systém pohonu byl totiž převzat z nové generace Nissanu Leaf, a to včetně výkonnějšího akumulátoru. Zatímco původní verze elektrické dodávky měla stejně jako původní Nissan Leaf akumulátor o kapacitě jen 24 kWh, nová verze už nabízí akumulátor s kapacitou 40 kWh. Hodnota kombinovaného dojezdu dle metodiky WLTP se tak posunula na hranici 200 km a v městském cyklu hlásí dojezd dokonce až 301 km. V rámci našeho redakčního testu jsme v kombinovaném režimu ujeli 230 km, s nákladem 500 kg byl dojezd rovných 200 km. Po aktivaci Eco módu snižujícího výkon motoru, topení i klimatizace se dojezd prodloužil o 20 km. Při dálniční jízdě na „plný plyn“ (125 km/h) jsme ujeli 111 km. Je tedy příjemné, že ani v zimě reálný dojezd neklesne s nákladem 500 kg pod 150 km. V případě, že automobil necháte v zásuvce „předehřát“, tak se lze s dojezdem de facto dostat na letní hodnoty.

Zmiňovanému dojezdu odpovídá překvapivě nízká spotřeba. Ta je ve srovnání se starší verzí e-NV200 znatelně nižší. Změny naleznete v příslušné tabulce. Zatímco v kombinovaném provozu jsme u předchůdce naměřili 19,2 kWh/100 km, u modernizované verze jsme jezdili úsporněji o více než 2 kWh/100 km.

Dobito za 40 minut nebo 21 hodin

Záleží z čeho budete 40kWh akumulátor dobíjet. Rychlonabíjení umožňuje dosáhnout 80% kapacity za 40 až 60 minut. Využívání maximálního dobíjecího proudu u velkých nabíjecích stanic je samozřejmě nejrychlejším, ale k akumulátorům zároveň nejméně šetrným způsobem nabíjení.

Ideální alternativou je nástěnná nabíjecí skříň, která umožňuje dosáhnout úplného nabití za 7,5 hodiny díky palubní nabíječce s výkonem 6,6 kW, nebo lze použít domácí zásuvku elektrické sítě, ze které lze úplného nabití baterie dosáhnout za přibližně 21,5 hodiny. Na vůz je garantována záruka 5 let nebo ujetí 100 000 kilometrů a 8 let nebo 160 000 kilometrů na kapacitu baterie.

Návratnost po více jak 200 000 km

Cena e-NV200 začíná lehce nad hranicí jednoho milionu korun (1 012 770 Kč s DPH). Komfortnější evalia určená pro převoz osob je o 60 500 korun dražší. Oproti konvenčnímu pohonu je tak cena téměř dvojnásobná. Pokud budete akumulátor dobíjet proudem ve výhodnějším tarifu a pokud započítáme výrazně levnější náklady na servisní prohlídky, tak se i tak návratnost pohybuje za hranicí 200 000 km. Pro některé vozové parky ale může tato elektrická dodávka dávat smysl.

Servis za hubičku

Elektromobily mají díky své jednoduchosti velmi nízké náklady na pravidelné servisní prohlídky. Nissan e-NV200 není výjimkou. Servisní interval je nastaven po 30 000 km. Po ujetí 210 000 km zaplatí zákazník pouhých 16 300 Kč s DPH. Jedna servisní prohlídka tak vychází v průměru na 2300 korun.

Cena náhradních dílů výrazně nevybočuje z běžných zvyklostí v tomto segmentu. Za cenově výhodné považujeme například čelní sklo (14 700 Kč), zadní svítilnu (4600 Kč) nebo zadní kompletní nárazník (9300 Kč), naopak mírně nad průměrem je přední nárazník (21 100 Kč), přední levý světlomet (7700 Kč) nebo levý přední blatník (7300 Kč).

Interiér a variabilita vnitřního prostoru

Interiér modernizovaného modelu nabídne přesně to, co byste od něho čekali. Poměrně střídmé pojetí středové konzole doplňuje moderní přístrojový štít a obligátní minimalistický volič automatické převodovky s možností volby stupně rekuperace. Užitkový model nabídne při délce 4560 mm poměrně solidní ložný prostor, který měří až 2040 a široký je 1500 mm, čímž umožňuje převoz dvojice europalet. Nízká nakládací hrana je pouhých 52 cm nad zemí, díky čemuž je nakládání a vykládání velmi snadné. Celkový objem nákladového prostoru činí 4,2 m3 a užitečné zatížení hlásí u čtyřdveřové verze 742 kg.

I v pětimístném provedení může model e-NV200 v zavazadlovém prostoru stále nabídnout 1,9 m3. Sedadla jsou pohodlná, i když bez výrazného bočního vedení. Místa je naopak dostatek, a to i na zadních sedadlech. Navíc u sedadel druhé a třetí řady lze měnit sklon opěradel, což ještě více zvyšuje komfort sezení.

Modernizovaná verze svému majiteli dále nabízí vylepšený navigační systém i novou sérii připojených služeb. My oceňujeme snazší pohyb v jednotlivých menu a přehledné zobrazení veškerých údajů infotainmentu.

Zajímavá alternativa pro podnikatele

Model Nissan e-NV200 je poměrně všestranným jedincem. Volit lze jak čistě užitkové provedení, tak i ze dvou variant modelu Evalia určených k přepravě pěti či sedmi osob. Jednotlivé verze se navíc liší i různou konfigurací polic, zásobníků a sedadel, které vyjdou vstříc specifickým potřebám zákazníků. Zatímco sedmimístná verze maximálně vyhoví převozu většího počtu osob, vůz v pětimístné konfiguraci nabídne stále velmi solidní prostor i pro převoz nemalého množství zavazadel. A co víc, výhodou elektrického vozidla je kromě nízkých provozních nákladů třeba i možnost bezplatného parkování v zónách placeného stání na území hlavního města Prahy nebo nulová silniční daň.

Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení

TECHNICKÉ ÚDAJE

(Nissan e-NV200)

Motor, převodovka Vpředu napříč uložený elektromotor pohání přední kola. Výkon 80 kW při 1/min, točivý moment 254 Nm při 1–3000 1/min. Jednostupňová převodovka. Kapacita akumulátoru 40 kWh.
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4560/1755/1858 mm, rozvor 2725 mm. Zavazadlový prostor v pětimístném uspořádání 2,3 m3, skříňová verze 4,2 m3.
Hmotnosti Pohotovostní/užitečná hmotnost 1498-1619/631-742 kg.
Výkony Největší rychlost omezena na128 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 14 s, kombinovaná spotřeba elektrické energie 15,9 kWh/100 km. 
CENA skříňová verze od 837 000 Kč, osobní verze od 897 521 Kč bez DPH

VNITŘNÍ ROZMĚRY V MM

Šířka interiéru v úrovni loktů/ramen/skel          vpředu / a 1430/1420/1550
vzadu / b 150/145/157
Prostor pro nohy vpředu/vzadu (tzv. míra komfortu) / c 990/660
D/š/h ložné plochy bez sklopených a se sklopenými opěradly / d 1170/1220/80 a 1950/1220/80
Prostor nad předním/zadním sedákem / e 1050/1030
Výška předního/zadního sedáku nad zemí / f 350/370

NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA PALIVA V RÁMCI TESTU (kWh/100 km). Údaje v závorce platí pro starší generaci e-NV200.

Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
16,6/17,5 (17,9/19,1) 16,9/31,1 (18,8/37,5)  17,0 (19,2) 

ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAXGLASS´S

Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota
30 000 km 3 roky 46,20 %
90 000 km 3 roky 41,20 %
150 000 km 3 roky 35,70 %
210 000 km 3 roky 29,85 %

NÁKLADY NA PROVOZ

Orientační provozní náklady při tříletém bezporuchovém provozu
Celkové náklady ovlivňuje především spotřeba paliva, tedy jízdní styl řidiče. Rozdílná nabídka pojištění, která se může značně lišit podle velikosti vozového parku a podle nabídky konkrétní pojišťovny a náklady na pneuservis, který je ovlivněn především cenou zvolené značky pneumatiky, celkové náklady ovlivňuje v menší míře.
Počet km za 3 roky provozu (km) 30 000 90 000 150 000 210 000
Pořizovací cena vozu (Kč) 1 086 000 1 086 000 1 086 000 1 086 000

JEDNOTLIVÉ POLOŽKY NÁKLADŮ ZA 3 ROKY

Dálniční známka (Kč) 4500 4500 4500 4500
Zákonné pojištění1) (Kč) 15 000 15 000 15 000 15 000
Havarijní pojištění2) (Kč) 97 740 97 740 97 740 97 740
Servisní prohlídky3) (Kč) 3300 6500 11 500 16 300
Pneuservis4) (Kč) 18 500 18 500 32 300 42 500
Pohonné hmoty5) (Kč) 15 300 45 900 76 500 107 100
Ztráta hodnoty 6) (Kč) 584 270 638 570 698 300 761 850

NÁKLADY CELKEM 

Celkové náklady za 3 roky (Kč) 738 610 826 710 935 840 1 044 990
Náklady na 1 km (Kč/km) 24,62 9,19 6,24 4,98
1) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven.
2) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven při spoluúčasti 5 % (podle rozsahu spoluúčasti a rizika odcizení se roční sazba pojištění pohybuje v rozmezí 2,5 až 3,5 % z ceny automobilu).
3) Náklady na servisní prohlídky vycházejí z předepsaného intervalu výměny spotřebního materiálu. Do cen nejsou zakalkulovány další náklady spojené s přirozeným opotřebením vozidla (brzdové segmenty, kotouče, tlumiče apod.).
4) Náklady na pneuservis zahrnují průměrnou cenu za výměnu kol, zpočátku jednu sadu zimních pneumatik zn. Nokian včetně ocelových disků kol. Od 90 000 km je započtena vždy další sada (letních/zimních) pneumatik.
5) Náklady na PHM vycházejí ze skutečné spotřeby paliva změřené v rámci testu (17,00 kWh/100 km) a aktuální ceny elektřiny ve sníženém tarifu (3,00 Kč/kWh).
6) Prognosticky stanovená hodnota společnosti EurotaxGLASS´S odpovídá průměru současného vývoje automobilového trhu.

CENY VYBRANÝCH NÁHRADNÍCH DÍLŮ

Náhradní díl Cena v Kč s DPH
Přední brzdové kotouče (sada – 2 ks) 7600
Brzdové desky – přední (sada) 3100
Čelní sklo 14 700
Přední levý světlomet LED – kompletní 7700
Zadní skupinová svítilna – kompletní 4600
Přední nárazník – kompletní  21 100
Zadní nárazník – kompletní 9300
Levé zpětné zrcátko, sklopné – kompletní 9400
Levý přední blatník 7300

CELKOVÉ HODNOCENÍ

KLADY ZÁPORY
Dojezd v praxi přes 200 km Delší návratnost (2000 000 km)
Užitné vlastnosti, vnitřní prostor Absence vlekání přívěsů
Jízdní vlastnosti  
Vestavba akumulátorů neomezuje prostor  

 

 

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit