Ford Ranger Raptor nové generace je zde a výrazně zvyšuje laťku všem pick-upům pro nadšence jízdy v terénu. Je předurčen k tomu, aby dominoval v poušti, opanoval hory a naprosto suverénně zvládl všechno mezi tím. Ranger Raptor nové generace vyvinula divize Ford Performance jako vrcholnou sportovní variantu nového Rangeru.

Nový Ranger Raptor bude první variantou nové generace Rangeru uvedenou na evropské trhy. Dodávky zákazníkům budou spuštěny v posledním čtvrtletí roku 2022.
Vyšší výkon a dva válce navíc
Pro fanoušky sportovních automobilů je největší novinkou uvedení zcela nového motoru 3.0 EcoBoost V6, přeplňovaného dvěma turbodmychadly. Cílové parametry jsou 212 kW (288 k) a 491 Nm.

Motor twin-turbo 3.0 EcoBoost V6 má blok válců z vermikulární litiny, která je přibližně o 75 procent pevnější než běžná. Bezprostřední reakce na sešlápnutí plynového pedálu jsou zásluhou „anti-lag“ systému podobného tomu, jaký pracuje v supersportovním modelu Ford GT nebo ve Focusu ST.
Nový anti-lag systém, dostupný v režimu Baja, udržuje turbodmychadla roztočená po dobu až tří sekund po uvolnění plynového pedálu, což vede k rychlejšímu obnovení plnicího přetlaku turbodmychadla a lepší akceleraci ze zatáček, jakmile řidič opět začne plyn přidávat. Pro každý z 10 stupňů samočinné převodovky je navíc v řídicí jednotce uložen samostatný profil přeplňování, aby vůz stále podával optimální výkon.

Nové hnací ústrojí uděluje vozu suverénní zrychlení na štěrku, hlíně, v blátě i písku. Odpovídající akustickou kulisu obstarává elektronicky řízená aktivní výfuková soustava se čtyřmi režimy, které mění charakter zvukového projevu Rangeru Raptor (Tichý, Normální, Sportovní a Baha).
Vznětový motor 2.0l EcoBlue bi-turbo ze současné generace modelu bude v nové generaci Rangeru Raptor k dispozici i nadále, a to od roku 2023. Podrobnosti oznámí Ford později.
Zesílená konstrukce
Raptor má oproti běžným variantám nového Rangeru odlišný podvozek se specifickými výztuhami a úchyty karoserie v oblasti C-sloupků, korby i náhradního kola. Jiné jsou rovněž dorazy odpružení, stejně jako uchycení prvků odpružení. Přesnost a stabilitu při rychlé jízdě po nerovném povrchu zajišťují lehká, ale pevná hliníková ramena, odpružení s dlouhými zdvihy a zdokonalený Wattův přívod vzadu.

Tlumiče FOX Live Valve s vnitřním obtokem regulují tlumící účinek v závislosti na míře stlačení. Mají průměr 6,3 cm a jejich olejová náplň obsahuje příměs teflonu, což ve srovnání s tlumiči používanými v dosavadním modelu snižuje tření přibližně o 50 procent.
Zatímco hardware dodává FOX, ladění probíhalo v režii Ford Performance s využitím počítačových simulací i reálného testování. Technologie Live Valve, založená na regulaci vnitřního obtoku oleje v tlumiči, je propojená s přepínatelnými jízdními režimy. Jejím primárním účelem je zajistit adekvátní komfort odpružení v nízkých i vysokých rychlostech.
Obtoková soustava je rozdělena na několik zón, které dávkují tlumící účinek podle míry stlačení. Funguje přitom obousměrně, takže reguluje tlumící účinek i v roztažení.

Nepříjemnému propérování natvrdo zabraňuje FOX Bottom-Out Control. Jedná se o technické řešení osvědčené v závodech, které v posledních 25 procentech zdvihu tlumiče navýší tlumící účinek na maximum. Při prudké akceleraci pak systém přitvrdí zadní tlumiče, aby zabránil nadměrnému odlehčení předních kol.
Na terénních schopnostech Rangeru Raptor se významně podílí také poctivá ochrana spodních partií. Přední ochranný plát je téměř dvakrát větší než na standardním Rangeru nové generace a je vyroben z vysokopevnostní oceli o tloušťce 2,3 mm. V kombinaci se spodním krytem motoru a zakrytováním rozvodovky zajišťuje při jízdě v terénu ochranu klíčových komponentů, k nimž patří chladič, řízení, přední příčný nosník, olejová vana a přední diferenciál. Případné vyproštění vozu usnadňují vyprošťovací oka vpředu i vzadu umožňující použití pružných popruhů.
Sedm jízdních režimů
Poprvé je Ranger Raptor vybaven stálým pohonem všech kol s elektronicky řízenou dvoustupňovou rozvodovkou a uzávěrkami předního i zadního diferenciálu. Tuto konfiguraci ocení vyznavači jízdy v těžkém terénu.

Zvládnout všechny situace od hladkého asfaltu až po hluboké bláto pomůže řidiči sedm přepínatelných jízdních režimů (Normal, Sport, Kluzký povrch, Kameny, Písek, Bláto a Baja).
V závislosti na zvoleném jízdním režimu se mění nastavení řady systémů a technických celků vozu: motoru a převodovky, ABS, stabilizačního a protiprokluzového systému, výfuku, řízení a plynového pedálu. S přepnutím módu je spojena také změna zobrazení na digitálním přístrojovém štítu i středové obrazovce.

Ranger Raptor dále disponuje funkcí Trail Control, která funguje jako terénní tempomat. 2 Samočinně udržuje nastavenou rychlost do 32 km/h, aby se řidič mohl v obtížném terénu plně soustředit na směrové ovládání vozu.
Sebejistý na první pohled
S jízdními schopnostmi Rangeru Raptor plně koresponduje jeho podoba, která staví na výrazném stylu nové generace Rangeru. Rozšířené lemy blatníků a zadní svítilny ve tvaru písmene C zdůrazňují šířku vozu, zatímco velká písmena F-O-R-D na masce a masivní oddělený nárazník mu dodávají na optické mohutnosti.

Matrix LED světlomety s LED denním svícením disponují prediktivním svícením do zatáček, funkcí zabraňující oslnění protijedoucích řidičů a dynamickým přizpůsobováním sklonu. Výsledkem je lepší viditelnost jak pro řidiče Rangeru Raptor, tak pro ostatní účastníky provozu.
Pod širokými blatníky se ukrývají 17palcová kola z lehké slitiny, nabízená ve dvou vzorech, s univerzálními pneumatikami vyvinutými speciálně pro Raptor. Funkčnost designu zdůrazňují ventilační otvory, aerodynamické prvky a masivní hliníkové nášlapy s protiskluzovou úpravou. Světelný podpis zadních LED svítilen koresponduje s předními světlomety. V zadním nárazníku, lakovaném šedým odstínem Precision, je integrovaný schůdek a tažné zařízení, umístěné tak, aby neomezovalo zadní nájezdový úhel.
Také vzhled interiéru zdůrazňuje terénní schopnosti a dynamickou povahu Rangeru Raptor. Zcela nová sportovní sedadla vpředu i vzadu, inspirovaná bojovými letouny, přinášejí vyšší komfort a zároveň účinnější vedení těla v zatáčkách.

S oranžovými dekoračními prvky na palubní desce, dveřních výplních a sedadlech ladí nepřímé osvětlení, které zaplavuje interiér Rangeru Raptor hřejivým světlem jantarové barvy. Sportovní volant potažený prémiovou kůží má výrazná vybrání pro palce, vyznačení středové polohy a řadicí „pádla“ z hořčíkové slitiny.
Cestující se mohou těšit také na nejmodernější digitální technologie. Vedle digitálního přístrojového štítu, tvořeného obrazovkou o úhlopříčce 12,4 palce, je zde také 12,1“ středová obrazovka se SYNC 4A, nejnovější verzí komunikačního a zábavního systému Ford. Bez dalších příplatků podporuje systém bezdrátové Apple CarPlay i Android Auto, zatímco o soundtrack se na výpravách za dobrodružstvím stará audiosystém B&O s 10 reproduktory.




























