Od začátku roku bylo na linkách tuzemských výrobců osobních vozidel zkompletováno již 973 560 vozidel, tedy o 5,5 % více než ve stejném období loňského roku. Motocykly zaznamenaly rekordní nárůst, zato produkce autobusů nepatrně klesla.
„Výrobě vozidel domácích značek se daří růst i navzdory mírnému ochlazení na hlavních evropských trzích, a to i v omezeném provozu letních měsíců, které firmy využívají k preventivní údržbě, instalaci nových robotů a celkovému navýšení automatizace výroby. Tuzemský autoprůmysl tak opět podpořil výkon domácí ekonomiky a pokračoval v růstové trajektorii +5,5 % dokonce silněji něž EU trh nových vozidel, který rostl tempem +1,4 %,“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.
Český autoprůmysl roste
Od začátku letošního roku bylo do konce srpna vyrobeno 973 560 osobních vozidel, tedy meziročně o 5,5 % více než ve stejném období loňského roku. V letních měsících byl trend produkce ovlivněn termíny pravidelných celozávodních dovolených a plánovaných preventivních údržeb, instalací nových robotů s cílem zvýšení automatizace výrobních procesů. V červenci bylo vyrobeno 82 547 vozidel (-6,8 %), v srpnu 116 703 vozidel (+22,3 %). Celková produkce ve dvou letních měsících tak byla o 15 258 vozidel vyšší (+8,3 %) než ve stejném období loňského roku. Vyrobeno bylo celkem 199 250 osobních vozidel.
Největší domácí automobilka Škoda Auto vyrobila ve svých tuzemských závodech v lednu až srpnu 598 115 osobních automobilů (+3,7 %). Elektrických vozů (BEV a PHEV) bylo vyrobeno 51 396, tj. 8,6 % z celkové produkce značky. Z toho bylo 43 503 vozidel bateriových a 7 893 vozidel plug-in hybridních.
V nošovickém závodě automobilky Hyundai bylo za prvních osm měsíců vyrobeno celkem 224 050 vozidel, tj. o 50 vozidel méně než ve stejném období loňského roku. Z celkového počtu vozidel mělo 23 198 čistě elektrický a 14 748 plug-in hybridní pohon. Celkově tak elektrické vozy, vyrobené v nošovické automobilce tvoří téměř 17 % z celkové produkce.
Z výrobní linky Toyoty Motor Manufacturing v Kolíně sjelo v tomto roce 151 395 automobilů, tedy o 24,5 % vozidel více než ve stejném období minulého roku, které bylo ovlivněno odstávkami ve výrobě, způsobenými nedostatky některých výrobních dílů. Téměř polovinu produkce představovaly hybridní vozy Yaris HV.
Autobusů je méně
Výroba autobusů zaznamenala meziroční pokles způsobený především objednávkovým charakterem výroby. V prvních osmi měsících bylo v České republice vyrobeno celkem 2 905 autobusů, tedy o 244 méně (-7,7 %) než ve stejném období loňského roku. Ve vysokomýtském Iveco CR bylo vyrobeno 2 636 autobusů (-10,4 %), SOR Libchavy vyprodukoval celkem 246 autobusů (+24,2 %).
Společnost KHMC zaměřující se na výrobu minibusů, vyrobila v daném období celkem 21 vozidel, tedy o 11 více než v předchozím roce. V segmentu elektrických pohonů bylo za leden až srpen vyrobeno celkem 49 bateriových BEV autobusů, tedy o 32 více (+188,2 %) než v předchozím roce. Celkem 32 z nich bylo vyrobeno v libchavském závodě SOR, dalších 17 v Iveco CR.
Motocykly na raketovém vzestupu
Tradiční výrobce motocyklů JAWA Moto zaznamenal v prvních osmi měsících roku výrazný nárůst výroby. V lednu až srpnu sjelo z výrobní linky tuzemské značky celkem 782 motocyklů (+59,9 %), v meziročním absolutním srovnání tedy o 293 motocyklů více než v loňském roce.