4. prosince 2025
Ekologie

Nejlevnější elektromobil zamířil na český trh

>Redakce Redakce
21 dubna, 2021

Před patnácti lety Dacia změnila přístup k novým vozům a dokázala, že chytrá řešení mohou nahradit drahé technologie. Ukázkovými příklady je historie modelů Logan a Duster, které si lidé oblíbili, pro svou jednoduchost a cenovou dostupnost.

S rokem 2021 otevírá Dacia další kapitolu své historie s příchodem nového Springu, prvního modelu značky 100 % na elektrický pohon. Využívá přitom know-how skupiny Renault a světových zkušeností Aliance Renault-Nissan-Mitsubishi. 

Spring je revoluce (r-EV-olution). Je to nejlevnější elektromobil na evropském trhu, který zpřístupní elektrickou mobilitu většímu počtu osob.
Pod jeho SUV vzhledem se skrývá městské vozidlo s rekordním vnitřním prostorem se 4 opravdovými sedadly, jednoduchou a spolehlivou pohonnou jednotkou a dojezdem až 230 km (kombinované WLTP) a 305 km ve městě (WLTP city).

Nová Dacia Spring bude nabízena ve 3 verzích:
  • Verze pro širokou veřejnost s možností předobjednání od 19. dubna 2021, s prvními dodávkami na podzim 2021
  • Verze Business,, pro společnosti pro sdílení automobilů, půjčovny a podnikové flotily, bude v České republice k dispozici ještě letos.
  • 100 % užitkové provedení, zvané Cargo, bez zadních sedadel, prodávané od začátku roku 2022 pro dodávky zboží v centrech velkých měst.

Exteriér se chce co nejvíce přiblížit větším SUV, proto zde najdeme širší disky kol, střešní lišty, vyztuženou spodní část karosérie vepředu, zadní ližinu a větší světlou výšku (150 mm). Spring je však přesto skutečné městské vozidlo. Jeho rozměry odpovídají nižší střední třídě (3,73 m délky, 1,58 m šířky (bez zpětných zrcátek) a 1,51 m výšky (bez nákladu, včetně střešních lišt)).

Jeho malé vnější rozměry společně s vyšší světlou výškou v řádu 150 mm (světlá výška) a nízkým poloměrem otáčení vozidla 4,8 metru mu umožňují snadné proplétání se městem i parkování v něm.

Spring má vnější rozměry pětidveřového městského vozidla nižší střední třídy a nabízí čtyři opravdová sedadla pro dospělé. S velkorysou výškou a poloměrem pro kolena v řádu 100 mm je sezení na zadních sedadlech velmi pohodlné. Dojem prostornosti se ostatně podílí na celkovém pohodlí uvnitř vozidla. Cestující na předních sedadlech mají k dispozici 23,1 litrů prostoru rozděleného mezi velkou přihrádku u spolujezdce, vnitřní části dveří a přihrádky na centrálním ovládacím panelu. Cestující na zadních sedadlech mají k dispozici kapsy na zadní straně předních sedadel.

Kufr nabízí nejlepší objem zavazadlového prostoru ve své kategorii: 270 dm3 podle VDA / 290 litrů. Číslo hodné vozidla z vyššího segmentu. Z důvodu větší modularity jsou zadní sedadla sklopná. Objem se tak dostane na 620 litrů (maximální kapacita až do výšky sedadel).

Jednoduchý a spolehlivý pohon

Spring je věrný filozofii modelů Dacie, a proto je ekonomický při nákupu i užívání. Vlastnosti, které dokonale korespondují se 100 % elektrickou pohonnou jednotkou s malými náklady na údržbu a nabízející dojezd až 230 km WLTP v kombinovaném a 305 km v městském cyklu WLTP. Dojezd může být za všech okolností zvýšen o přibližně 9 % pouhým stisknutím tlačítka ECO na centrálním ovládacím panelu. Tento režim omezuje výkon na 23 kW (místo 33 kW) a maximální rychlost na 100 km/h. V Evropě najede srovnatelné městské vozidlo v průměru 31 km denně. Na tomto základě stačí Spring nabíjet jen jednou týdně.

100 % elektrická pohonná jednotka s výkonem 33 kW (ekvivalent 44 koní se 125 Nm točivého momentu) je spojena s akumulátorem o kapacitě 27,4 kWh. Elektromotor Nového Springu pracuje bez oleje a s menším počtem pohyblivých částí než u spalovacího motoru (zejména absence rozvodového řemene, svíček atd.), je jednoduchý, spolehlivý a robustní.

Snadné nabíjení a nízké náklady

Dacia Spring se nabíjí prostřednictvím konektoru, který se nachází za maskou, v úrovni loga. Kryt se otevírá pomocí ovládání, které se nachází uvnitř vozidla, pod volantem. Když se Spring nabíjí, tak se na palubní desce znázorní následující informace: kontrolka nabíjení, aktuální procento nabití, zbývající doba pro dosažení nabytí na úrovni 100 %, současný dojezd se současnou úrovní nabytí. Pokud chceme zastavit nabíjení a odjistit napájecí kabel, stačí pouze zmáčknout symbol odemknutí na klíčku dálkového ovládání vozidla, případně nabíjení přerušit ze strany nabíjecí stanice.

Z důvodu větší volnosti v nabíjení nabízí Spring široký výběr dobíjení: ze zásuvky pro domácnosti 230 V nebo ze zásuvky Green’Up s kabelem Flexicharger (Mode 2), z Wallboxu 6,6 kW se zvláštním kabelem (Mode 3) nebo z nabíjecí stanice DC 30 kW, která vždy disponuje svým vlastním nabíjecím kabelem.

Spring je ekonomický při nákupu a také při užívání: jeho TCO (Total Cost of Ownership) je nejnižší na trhu, jak v rámci elektromobilů, tak i vozidel se spalovacím motorem.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit