Ekologie

Třída S zavítala do bezemisní rodiny Mercedes-EQ

>Mario Rychtera Mario Rychtera
27 dubna, 2021

EQS je prvním luxusním sedanem s elektrickým pohonem značky Mercedes-EQ, která tímto modelem nově definuje další důležitý segment vozidel. Jako první budou na trh uvedeny verze EQS 450+ s výkonem 245 kW a EQS 580 4MATIC s výkonem 385 kW.

Mercedes-Benz pracuje v rámci své strategie Ambition 2039 na tom, aby za méně než 20 let nabízel flotilu nových vozů s neutrální bilancí emisí CO2. Již do roku 2030 hodlá společnost prodávat více než polovinu svých vozů s elektrickým pohonem – mezi ně patří jak elektromobily, tak i plug-in hybridní verze. 

Odborníci na aerodynamiku dosáhli v úzké spolupráci s designéry rekordně nízkého součinitele aerodynamického odporu vzduchu 0,202. EQS má nejlepší aerodynamiku na světě mezi sériově vyráběnými vozy. Z toho profituje především dojezd. EQS patří mezi nejlepší také akustickým komfortem. 

EQS dosahuje vysoké úrovně rovněž z hlediska rekuperace. Na maximálním zpomalení 5 m/s² v rekuperačním režimu D Auto se rekuperace podílí až 3 m/s² (2 m/s² mají na svědomí brzdy). Vůz díky tomu dokáže zpomalovat až do úplného zastavení, aniž by řidič musel sešlápnout pedál brzdy.  Řidič si kromě toho může páčkami na volantu manuálně nastavit tři stupně rekuperace, případně funkci setrvačné jízdy

Stále aktuální management baterie

EQS s dojezdem až 770 kilometrů (podle metodiky WLTP) a výkonem až 385 kW splňuje i v oblasti pohonu požadavky na progresivní luxusní sedan v segmentu Třídy S. Plány počítají také se sportovní verzí o výkonu až 560 kW. Všechny verze modelu EQS mají elektrický hnací řetězec na zadní nápravě, u verzí s pohonem všech kol 4MATIC je jednotka navíc i na přední nápravě. S modelem EQS bude uvedena na trh nová generace akumulátorů s výrazně vyšší hustotou energie. Větší z obou akumulátorových sad má využitelnou kapacitu 107,8 kWh. To je o cca 26 procent více než u modelu EQC. Inovativní software pro řízení sady akumulátorů z vlastního vývoje umožňuje bezdrátové dálkové aktualizace. Systém řízení energie tak zůstane aktuální po celou dobu životnosti vozidla. V chemickém složení akumulátorových článků se snížil podíl kobaltu u katod na deset procent.

EQS lze na rychlonabíjecích stanicích se stejnosměrným proudem nabíjet výkonem až 200 kW. Již po 15 minutách rychlého nabíjení je do akumulátorů dodáno dostatečné množství elektrické energie pro ujetí dalších 300 kilometrů (WLTP). Doma nebo na veřejných nabíjecích stanicích umožňuje palubní nabíječka modelu EQS nabíjení střídavým proudem o výkonu až 22 kW. 

Snadné nabíjení pro majitele EQS

Mercedes-Benz zaručuje certifikáty o původu, že množství elektrické energie odebrané při nabíjení prostřednictvím služby Mercedes me Charge bylo do elektrické sítě dodáno z obnovitelných zdrojů. Toto tzv. zelené nabíjení je od roku 2021 pevnou součástí nabídky Mercedes me Charge. Mercedes me Charge však nabízí ještě více. Stačí přijet ke vhodné nabíjecí stanici, otevřít víko, zasunout vidlici a elektrický proud začne okamžitě téct.

Tak jednoduše probíhá proces nabíjení vozu EQS se službou Plug & Charge. Mezi další přednosti patří nejhustější síť s více než 500 000 nabíjecími přípojkami v 31 zemích, z toho se více než 200 000 nachází v Evropě. V rámci služby IONITY Unlimited mohou všichni evropští zákazníci programu Mercedes me Charge nabíjet v síti rychlonabíjecích stanic bezplatně po dobu jednoho roku od aktivace.

Plánování tras na míru elektrickému pohonu

Navigace s elektrickou inteligencí plánuje na základě mnoha faktorů nejrychlejší a nejkomfortnější trasu včetně zastávek pro nabíjení a dynamicky reaguje například na dopravní zácpy nebo změny jízdního stylu
řidiče.

Novinkou ve výbavě modelu EQS je vizualizace v informačním systému MBUX, která ukazuje řidiči, zda je disponibilní kapacita akumulátorů postačující k návratu do místa startu bez nabíjení. Při výpočtu trasy jsou preferovány manuálně zadané nabíjecí stanice podél trasy. Navrhované nabíjecí stanice lze naopak vyloučit. Pro každou zastávku pro nabíjení se vypočítávají pravděpodobné náklady
na nabíjení.

Aktivace služeb dle preferencí

EQS nabízí jako první Mercedes-Benz možnost aktivace zcela nových funkcí vozidla v mnoha funkčních oblastech prostřednictvím bezdrátových aktualizací OTA (Over-the-Air Updates). Počáteční nabídka zahrnuje dva speciální jízdní režimy pro mladé řidiče a servisní personál, jednoduché hry a demo program „The Best or Nothing“.

Zákazník si tak může i po zakoupení nového vozidla EQS přizpůsobovat původní konfiguraci mnoha prvků výbavy svým individuálním požadavkům. Možná bude rovněž aktivace řízení zadní nápravy s větším úhlem otočení kol 10°. Kromě klasického zakoupení jednotlivých funkcí se připravují také nabídky
předplatného, přechodná aktivace nebo bezplatná zkušební fáze.

Čisté a zdravé prostředí

Mercedes-Benz přistupuje komplexně také k problematice kvality vzduchu v modelu EQS prostřednictvím systému ENERGIZING AIR CONTROL PLUS, postaveného na filtraci, senzorice, konceptu zobrazování a klimatizaci vzduchu. Filtr HEPA zbavuje vzduch přiváděný zvenčí jemného prachu, nejmenších částic, pylu a dalších látek, a to s velmi vysokou účinností filtrace. Oxid siřičitý, oxidy dusíku i pachy eliminuje vrstva aktivního uhlí.

Filtr HEPA má certifikaci „OFI CERT“ ZG 250-1 dokládající účinnost likvidace virů a bakterií. Funkce klimatizace před jízdou zajistí, že bude řidič spolu s cestujícími nastupovat do interiéru s již vyčištěním vzduchem. MBUX navíc informuje o koncentracích jemného prachu venku a uvnitř vozu. Podrobné údaje poskytuje samostatné menu Air Quality. Při snížené kvalitě venkovního vzduchu může systém řidiči také doporučit, aby zavřel boční okna nebo posuvné střešní okno.

Inteligentní výbava

Na přání může být EQS vybaveno automatickými komfortními dveřmi vpředu a vzadu. Přichází-li řidič k vozu, vysunou se nejprve kliky dveří. Při dalším přiblížení se automaticky otevřou dveře řidiče. Prostřednictvím systému MBUX má řidič navíc možnost nastavit si dálkově ovládané otvírání zadních dveří, aby mohly například děti nastoupit do vozu u školy.

EQS je vysloveně inteligentním automobilem, který v závislosti na výbavě disponuje až 350 senzory pro snímání vzdálenosti, rychlosti, zrychlení, světelných podmínek, srážek, teploty, obsazenosti míst, mrkání řidiče nebo hovoru cestujících. Velké množství informací zpracovávají řídicí jednotky, které na základě algoritmů přijímají bleskurychlá rozhodnutí. Nové EQS dokáže získávat nové zkušenosti a rozšiřovat své schopnosti, protože má díky umělé inteligenci dovednost učit se.

Díky komplexní inscenaci zvuku je změna paradigmatu od spalovacích motorů k elektromobilu v modelu EQS také slyšitelná. Různé zvukové světy umožňují individuální akustické nastavení. Ve spojení s audiosystémem Burmester Surround Sound disponuje EQS dvěma zvukovými světy Silver Waves a Vivid Flux. Uživatelé si je mohou vybrat jako zvukové zážitky na centrálním displeji. Další zvukový svět, Roaring Pulse, může být zpřístupněn „na dálku“ pomocí technologie „Over-the-Air“. V rámci příslušného zvukového světa se pohybuje rovněž interaktivní jízdní zvuk, který do interiéru dodávají reproduktory audiosystému.

Poloměr otáčení ze světa kompaktů

Ke špičkové ovladatelnosti modelu EQS přispívá standardně dodávané natáčení zadní nápravy s úhlem otočení kol až 4,5°. Alternativně si mohou zákazníci objednat natáčení zadní nápravy, u něhož se zadní kola otáčejí do stran až o 10°. Tuto variantu lze navíc aktivovat dodatečně prostřednictvím bezdrátových aktualizací OTA. Průměr otáčení více než pětimetrového sedanu se tím zmenší na 10,9 metru, což je průměr otáčení mnoha modelů kompaktní třídy. 

Zaparkuje si sám

Díky výkonným senzorům pro snímání okolí vozidla dokážou parkovací asistenční systémy podporovat řidiče v mnoha oblastech při manévrování. Pomocí asistenta pro dálkové parkování zajede řidič s vozem na parkovací místo s chytrým telefonem v ruce. Stejným způsobem probíhá i vyjetí z parkovacího místa. Model EQS je po technické stránce připraven na realizaci systému INTELLIGENT PARK PILOT pro automatické zaparkování vozu.

Společně s potřebnou výbavou na přání a příslušnou službou Connect  disponuje vozidlo technikou pro zcela automatizovanou jízdu bez řidiče v parkovacích budovách, vybavených infrastrukturou AVP, včetně zaparkování a následného vyjetí z parkovacího místa. Tato funkce bude zavedena do nabídky, jakmile národní legislativy tento druh provozu umožní.

Sám vás sveze

Revoluční technika světlometů DIGITAL LIGHT (standardně od stupně výbavy Advanced Plus) umožňuje promítání pomocného značení nebo výstražných symbolů na vozovku. DRIVE PILOT, dodávaný na přání, umožní modelu EQS vysoce automatizovanou jízdu v husté dopravě nebo dopravních kolonách na vhodných úsecích dálnic, nejprve v Německu rychlostí až 60 km/h.

Řidiči tímto usnadněním získají čas věnovat se vedlejším činnostem2 , například surfování na internetu nebo vyřizování elektronické pošty ve své pojízdné kanceláři.

Unikátní přístrojová deska

Absolutní dominantou interiéru je MBUX Hyperscreen (výbava na přání). Tato velká, klenutá zobrazovací jednotka sahá v ladném oblouku téměř od jednoho střešního sloupku A k druhému. Pod jedním krycím sklem jsou umístěny tři displeje, které tak vizuálně splývají v jeden celek.

Spolujezdec má vlastní zobrazovací a ovládací zónu na 12,3“ displeji OLED. Zábavní funkce jsou však na něm za jízdy k dispozici pouze v rámci specifických legislativních předpisů v příslušné zemi. Mercedes-EQ přitom sází na inteligentní kamerový systém. Jakmile kamera rozpozná, že se řidič dívá na displej spolujezdce, dojde při určitém zobrazovaném obsahu k automatickému snížení jasu obrazovky.

Nejnovější generace asistenčních systémů zahrnuje četné funkce pro podporu řidiče. Novinkou je například dodatečné upozornění na mikrospánek. Ukazatel asistenčních systémů na displeji řidiče srozumitelně zobrazuje činnost asistenčních systémů v celoplošném náhledu.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit