Český trh, Ekologie

V únoru se dočkáme nových elektrických gran turismo Audi e-tron GT, známe i ceny

>Mario Rychtera Mario Rychtera
10 února, 2021

Čtyřdveřové kupé, které bude současně uvedeno na trh také ve verzi RS, přináší novou interpretaci konceptu gran turismo, v níž hraje hlavní roli velmi emocionální design a revoluční technika.

Výhradně elektricky poháněné gran turismo bude uvedeno na trh v průběhu února 2021, a to ve dvou verzích – jako Audi e-tron GT quattro se základní cenou v České republice 2 774 900 Kč včetně DPH a jako RS e-tron GT quattro nabízený za ceny od 3 756 900 Kč včetně DPH. V obou případech je zahrnutá prodloužená záruka na 4 roky / 120 000 kilometrů a servisní balíček na 5 let / 120 000 kilometrů. 

Po designové studii Audi prologue, která v roce 2014 naznačila, jakým směrem se bude ubírat tvarové řešení budoucích modelů vyšší třídy, představuje e-tron GT další evoluční stupeň designového stylu značky Audi. Novinka však cti tradiční recept, jehož základem je dlouhý rozvor náprav 2.9 m, široký rozchod kol, až 21″ kola a nízká silueta, která se může pochlubit součinitelem odporu vzduchu cx = 0,24. 

Audi e-tron GT má rozměry klasického automobilu kategorie gran turismo. Vnější délka je 4,99 metru při rozvoru náprav 2,90 metru a vnější šířka je 1,96 metru, zatímco vnější výška dosahuje pouhých 1,41 metru. Zavazadlový prostor nabízí objem 405 litrů, zatímco model RS se standardně dodávaným audio systémem Bang & Olufsen nabízí 366 litrů. Druhý zavazadlový prostor pod přední kapotou poskytuje dalších 85 litrů.

Laserová technologie

Světlomety jsou pro model e-tron GT k dispozici ve třech variantách. V sériové výbavě dodává Audi světlomety s technologií LED a dynamickými ukazateli směru. Alternativně jsou k dispozici světlomety Matrix LED, jejichž trvale zapnutá dálková světla mohou svítit s maximálním možným jasem, aniž by docházelo k oslňování ostatních účastníků silničního provozu. Světlomety Matrix LED se dodávají pro model RS e-tron GT sériově.

Na vrcholu nabídky stojí světlomety Matrix LED s laserovými světly Audi. Vedle modulu tlumených světel je umístěn laserový zdroj bodového osvětlení, které se zapíná od rychlosti jízdy 70 km/h a prodlužuje dosah dálkových světel na dvojnásobek. Vrcholná verze světlometů nabízí další charakteristický prvek, a to animace na přídi a zádi u funkcí Coming Home a Leaving Home. 

Řidič centrem dění

Charakteristickým znakem sportovních modelů Audi a především modelu e-tron GT je výrazná orientace interiéru na řidiče, která je inspirována motivem „monopostu“. Centrální část přístrojové desky je natočena mírně vlevo. V horní části palubní desky volně vyčnívá displej digitálního
panelu sdružených přístrojů Audi virtual cockpit plus, zatímco zobrazovací plocha systému MMI touch má vlastní výrazný rámeček v černém klavírním laku. 

Sedadla řidiče a spolujezdce vpředu jsou ve sportovně nízké poloze a vzájemně je odděluje široká středová konzola. Kompaktní volič provozních režimů pohonu je umístěn na konzole středového tunelu. Zadní sedadla nabízejí dostatek místa i dospělým osobám. 

Přední sedadla jsou na výběr ve třech verzích. Sportovní sedadla s elektrickým nastavováním polohy v osmi směrech a čalouněním umělou kůží/kůží Nappa s perleťovým efektem jsou sériovou výbavou modelu e-tron GT quattro. RS e-tron GT má sportovní sedadla plus nastavitelná ve 14 směrech s funkcí vyhřívání. Na přání se pro oba modely dodávají sportovní sedadla plus nastavitelná v 18 směrech, s pneumaticky nastavitelnými bočními polštáři, odvětráváním a (na přání) s masážní funkcí.

Obě varianty sedadel plus mají prostřední části sedacích ploch s perforovaným kosočtvercovým prošíváním. Sedadla ve verzi RS mají v horní části opěradla otvor s trychtýřovitým krytem. Sedadla a volant jsou v tomto případě opatřena speciálními logy a kryty pedálů i opěrka levé nohy jsou vyrobeny z ušlechtilé oceli. Nabídka Audi exclusive společnosti Audi Sport GmbH splní zákazníkům mnoho individuálních přání, zejména širokým výběrem kůží, prošívání a bezpečnostních pásů.

Myšlenku trvalé udržitelnosti prezentuje e-tron GT designovým paketem bez kůže. Sedadla jsou v tomto případě čalouněna buď kombinací umělé kůže a tkaniny Kaskade, nebo umělé kůže a mikrovlákna Dinamica. V obou případech se používají recyklované materiály. Například polyesterová vlákna, vyráběná z použitých plastových lahví, textilie nebo zbytky vláken z odstřižků tkanin. Dinamica se podobá materiálu Alcantara, tkanina Kaskade, jejíž švy jsou inspirovány vzhledem masky chladiče Singleframe, připomíná přírodní vlákna, jako je vlna. Audi alternativně dodává kožený paket v různých barvách. 

Digitální prostředí

Jízdní i multimediální informace se tak objevují na dvou velkých displejích. Řidič ovládá digitální panel sdružených přístrojů Audi virtual cockpit plus (12,3 palce) na multifunkčním volantu, zatímco centrální displej MMI touch
(10,1 palce) se ovládá dotykově. Funkce ovládání a zobrazování v modelech e-tron GT quattro a RS e-tron GT vycházejí z nejmodernější modulární platformy pro informační a zábavní systémy třetí generace. Volně stojící digitální panel sdružených přístrojů Audi virtual cockpit plus za dole zploštělým volantem nabízí vysoké rozlišení 1920 x 720 pixelů a umožňuje tři režimy zobrazování. 

Sériová výbava obou modelů e-tron GT zahrnuje multimediální centrálu MMI Navigation plus, která podporuje rychlé připojení k internetu LTE Advanced. Její součástí je také hotspot Wi-Fi pro koncová zařízení cestujících. 

Síla elektrické energie

Čistě elektricky poháněné gran turismo značky Audi nabízí v obou verzích dynamické jízdní výkony. Model e-tron GT quattro zrychlí z nuly na 100 km/h za 4,1 sekundy, verze RS za 3,3 sekundy (v obou případech v režimu krátkodobého zvýšení výkonu). Nejvyšší rychlost je 245 km/h, resp. 250 km/h (elektronicky omezená). Přední elektromotor modelu e-tron GT quattro dosahuje nejvyššího výkonu 175 kW (238 k), zadní elektromotor
nabízí 320 kW (435 k). Oba elektromotory disponují značnými výkonovými rezervami pro extrémní jízdní situace, proto součet jejich výkonů výrazně převyšuje celkový nejvyšší výkon systému pohonu 350 kW (476 k).

Při zapnuté funkci Launch Control je po dobu 2,5 sekundy využitelný nejvyšší výkon až 390 kW (530 k). Celkový točivý moment dosahuje hodnoty 630 N.m. Elektromotor na přední nápravě modelu RS e-tron GT poskytuje rovněž nejvyšší výkon 175 kW (238 k), zatímco elektromotor vzadu je vyladěn na 335 kW (456 k). Celkový nejvyšší výkon je 440 kW (598 k) a celkový točivý moment 830 N.m. Krátkodobě lze využívat zvýšení maximálního výkonu na 475 kW (646 k). Elektromotory zajišťují zpomalení až 0,3 g, což odpovídá naprosté většině brzdění v každodenním provozu.
Přitom probíhá rekuperace kinetické energie výkonem až 265 kW.

Výkonný bateriový systém

Sada lithium-iontových akumulátorů je u modelů Audi e-tron GT quattro a RS e-tron GT uložena mezi nápravami, v nejnižší úrovni vozidla. Výsledkem je nízké těžiště jako u sportovních vozů a rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu, které je velmi blízko ideální hodnotě 50:50.

Využitelná kapacita vysokonapěťové sady akumulátorů je u obou modelů 85 kWh (celková kapacita je 93 kWh). Sada se skládá z 33 modulů, z nichž každý zahrnuje dvanáct článků. Audi e-tron GT quattro spotřebuje v kombinovaném jízdním cyklu EU v průměru 18,8 až 19,6 kWh elektrické
energie na 100 kilometrů, u verze RS to je 19,3 až 20,2 kWh. Z toho vyplývá průměrný dojezd až 487 kilometrů ( 472 km podle metodiky WLTP). 

Kryty nabíjecích zásuvek tohoto vozu pro cestování ve velkém stylu jsou umístěny za předními koly. Na obou stranách jsou zásuvky pro střídavý proud (AC), vpravo je navíc zásuvka pro stejnosměrný proud (DC). Audi etron GT se zákazníkům dodává se dvěma nabíjecími kabely – kabelem Mode 3 pro veřejné stojany a nabíjecím systémem „compact“ pro garáž. Alternativně je k dispozici inteligentní systém pro domácí nabíjení connect.
Jeho připojení k internetu umožňuje ovládat nabíjení prostřednictvím aplikace myAudi App a stahovat funkční aktualizace. Ve spolupráci s vhodným systémem řízení energetické soustavy domácnosti nabízí nabíjecí systém connect další inteligentní funkce, jako je nabíjení v době s výhodnějším tarifem.

Audi e-tron GT lze v sériové podobě nabíjet střídavým proudem s výkonem 11 kW. Vybitá akumulátorová baterie se tak nabije přes noc. Krátce po uvedení na trh bude následovat na přání nabízená nabíječka s výkonem 22 kW. Z dostatečně výkonného nabíjecího stojanu se stejnosměrným proudem dosahuje elektrické gran turismo nejvyššího nabíjecího výkonu až 270 kW. Za pouhých pět minut tak lze doplnit dostatek energie pro ujetí až 100 kilometrů. Nabíjení z 5 na 80 procent trvá za ideálních podmínek 22,5 minut. 

V Evropě mohou zákazníci využívat nabíjecí službu Audi e-tron Charging Service, která aktuálně zahrnuje cca 200 000 veřejných nabíjecích přípojek. Přístup k nim je možný prostřednictvím jedné uživatelské karty. Zákazníci Audi platí v 26 zemích jednotný tarif. Z výhodných podmínek profitují také v celoevropské rychlonabíjecí síti Ionity. V prvním roce provozu přebírá Audi základní poplatek v tarifu Transit, který nabízí nižší cenu elektrické energie.

Vyladěný podvozek

Pro model Audi e-tron GT quattro se dodává adaptivní vzduchové odpružení na přání, pro verzi RS sériově. Tříkomorové vzduchové pružiny umožňují komfortní základní odpružení a nastavení různé světlé výšky karoserie – o 22 milimetrů níž, nebo o 20 milimetrů výš.

Na přání dodává Audi řízení všech kol. Vřetenový pohon v tomto případě natáčí zadní kola maximálně o 2,8 stupně – v opačném směru do cca 70
km/h pro zvýšení agility, a od 80 km/h mírně ve stejném směru v zájmu vyšší stability. Elektrický pohon všech kol je na zadní nápravě doplněn mechanickým komponentem. Pro model Audi e-tron GT quattro se sériově dodává uzávěrka diferenciálu s neměnnou svorností pod zatížením i bez zatížení.

Oba modely se liší i brzdovými soustavami. Pro model e-tron GT quattro se sériově dodávají ocelové kotoučové brzdy, pro verzi RS mají brzdové kotouče z šedé litiny povrchovou úpravu z karbidu wolframu, která zvyšuje brzdné výkony a snižuje opotřebení. Na přední nápravě svírají kotouče s karbidovým povrchem desetipístkové pevné třmeny. Na vrcholu nabídky stojí pro oba modely na přání dodávané brzdové kotouče z keramického materiálu vyztuženého uhlíkovými vlákny, které jsou mimořádně lehké, výkonné a mají dlouhou životnost. Kotouče na přední nápravě mají průměr 420 milimetrů.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit