4. prosince 2025
Finance

Dodatečná cla na importovaná vozidla do USA významně poškodí evropský autoprůmysl. Navíc je zde spousta nejasností

>Redakce Redakce
28 března, 2025

Sdružení automobilového průmyslu vyjadřuje vážné znepokojení nad oznámením amerického  prezidenta o zavedení dodatečných cel ve výši 25 % na všechna vozidla, která nejsou vyrobena v USA. 

Tato cla, která mají vstoupit v platnost 3. dubna, představují přímou hrozbu pro ekonomiku evropských  výrobců a dodavatelů, narušují globální dodavatelské řetězce a ohrožují jejich konkurenceschopnost  v době, kdy automobilový průmysl čelí zásadní transformaci a rostoucí mezinárodní konkurenci.  Zároveň vysílají katastrofální signál pro volný obchod založený na pravidlech a budou mít negativní  dopady i na spotřebitele, včetně těch v Severní Americe. 

Dopad na českou ekonomiku bude minimální, ale…

Spojené státy americké nejsou pro český automobilový průmysl klíčovým exportním trhem. V roce 2023 směřovalo  do USA pouze 0,8 % českého automobilového exportu v hodnotě 9,3 miliardy korun, přičemž předmětem exportu  z České republiky nejsou hotová vozidla.

Oznámené zvýšení cel bude mít přesto významný dopad na řadu českých  dodavatelů dílů a služeb, zejména těch dodávaných německým odběratelům a bude pro ně tak znamenat výrazné  omezení exportních příležitostí a ztrátu zakázek.  

Německo bude trpět výrazně více

Český automobilový průmysl je silně exportně orientován. Úzce propojen je s evropským, zejména pak s německým  trhem, kam směřuje 29,4 % českého exportu. Dodatečná cla by tak měla dopad zejména nepřímo, snížením  poptávky po českých dílech a subdodávkách, které jsou využívány ve vozidlech exportovaných z EU do USA. 

Významnou kategorii zde představují zejména německá vozidla prémiových značek. Pokud by obchodní válka dále  eskalovala a došlo k uvalení cel i na další odvětví, odhady ukazují, že plošná americká cla by mohla snížit HDP  Evropské unie o 1 až 2,5 % a vést ke ztrátě až několika milionů pracovních míst. 

Nejasnosti kolem rozsahu cel  

V tuto chvíli zůstává nejasné, zda se americká cla budou týkat pouze hotových vozidel nebo zda zasáhnou i klíčové  automobilové díly – jako jsou motory, převodovky, části hnacího ústrojí nebo elektrické komponenty. Podle  prohlášení Bílého domu by se cla měla vztahovat i na tyto díly, a to nejpozději od 3. května 2025.

Tyto komponenty  přitom představují významnou část exportu mnoha evropských a českých firem, a jejich zařazení do celních  opatření by mohlo výrazně prohloubit ekonomické dopady tohoto rozhodnutí. Německý svaz automobilového  průmyslu (VDA) například uvádí, že 86 % malých a středních podniků v odvětví očekává, že cla nějakým způsobem  zasáhnou i je, až třetinu firem pak přímo. 

Škody budou na obou stranách

Eskalace obchodního napětí mezi Spojenými státy a Evropskou unií dále komplikuje již tak složitou situaci  v sektoru. Bude dále zhoršovat napětí a nejistotu v dodavatelských řetězcích, do kterých se již negativně propisuje  rozpor mezi regulatorně požadovaným podílem elektromobility, který však neodpovídá realitě trhu. Závažné  důsledky bude mít ale i na zaměstnance a spotřebitele, a to na obou stranách Atlantiku.  

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit