Druhá generace Peugeotu 3008 je s námi již šestým rokem. Evropský automobil roku 2017 prodělal před dvěma lety povedený facelift a nejen kvůli atraktivním tvarům stále patří mezi vyhledávané modely střední třídy SUV.
Stále atraktivní tvary
Jedno z nejelegantnějších SUV na trhu zaujme i po šesti letech sériové výroby. Výrazná přední maska, efektní tvar světlometů (zde kompletně z diod) i zadní část s povedeným skloubením koncových světel se zadním sklem vytváří originální SUV, které si s ničím nespletete.
Od štandardných vyhotovení sa gé-téčko navonok neodlišuje nijak zásadne, úpravy nárazníkov či masky chladiča sa nekonali.Od ostatních verzí se vrcholné provedení GT na první pohled v zásadě moc neliší. Stoprocentně identifikovat jej dokážete pouze podle označení na bocích u předních kol a víku zavazadlového prostoru a také podle chromovaných obdélníkových „koncovek“ výfuku po obou stranách vozu. Koncovka je v uvozovkách proto, že opravdový výfuk je úplně jinde. Sice je také dvojitý, ale končí pouze vlevo a určitě u něj vývojáři neladili zvukový projev.
Prostorem neurazí
S rozvorem 2675 mm a celkovou délkou 4447 mm patří 3008 mezi standardní zástupce třídy SUV-C a mezi přímou konkurenci patří třeba Škoda Karoq, Ford Kuga, Volkswagen Tiguan, Kia Sportage nebo Renault Arkana. V koncernu Stellantis se tento peugeot může popasovat s modely Opel Grandland, Citroën C5 a DS 7 Crossback, přičemž obchodně je z této čtveřice jednoznačně nejúspěšnější.
Prostorové poměry v interiéru nabízejí solidní prostor pro nohy a hlavu i na zadních sedadlech, zavazadlový prostor s objemem 520 litrů rovněž uspokojí i náročnější zákazníky a komu by se zdálo prostoru v automobilu málo, může sáhnout po větším modelu 5008, který je k dispozici i v sedmimístné variantě. Opěradlo druhé řady sedadel je dělené v poměru 2:3 a 1:3 a jeho sklopením lze zvětšit využitelný prostor v dvoumístném uspořádání na objem 1482 litrů.
Rychlý, ale drahý!
Stejně jako nový Peugeot 308 je i tohle kompaktní SUV postaveno na moderní platformě EMP2, která umožňuje zabudování všech druhů pohonů, které jsou dnes v nabídce koncernu Stellantis. Modelová řada 3008 toho plně nevyužívá, v nabídce totiž chybí čistokrevný elektromobil. Za to ale nabízí dva dobíjecí plug-in hybridy.
Slabší kombinuje s elektromotorem čtyřválec 1.6 PureTech o výkonu 133 kW (kumulovaný výkon 165 kW), silnější pak se stejnou pohonnou jednotkou naladěnou na 147 kW (kumulovaný výkon 220 kW), která má navíc díky dvěma elektromotorům poháněná všechna kola. Ekologický hybridní pohon pro 3008 představuje nejen vyšší výkony, ale také zvýšené pořizovací náklady. Již základní provedení se slabší motorizací s výbavou Allure stojí přes milion, nejdražší provedení 3008 Hybrid4 300 e-EAT8 GT Pack pak přijde na nejméně 1,275 milionu korun. Drahá hybridní verze je tak jedinou možností, jak u tohoto středně velkého SUV získat pohon všech kol.
Temperamentní čtyřválec zmizel
V březnu jsme si také všimli, že z ceníku zmizela varianta s nejvýkonnějším zážehovým motorem objemu 1,6 litru. Solidní výkon 133 kW přitom nebyl vykoupen znatelně vyššími provozními náklady. Čtyřválec by se snad měl do 3008 opět vrátit, i když v modifikované podobě s nižšími emisemi. Pokud by se tak nestalo, nabídka konvenčních motorů by se smrskla na jen dva stejně výkonné agregáty, zážehový tříválec 1,2 l a vznětový čtyřválec 1,5 l se shodným výkonem 96 kW.
Nejistá šestnáctistovka se nabízela výhradně se samočinnou převodovkou EAT-8 od japonské firmy Aisin, která řadí poměrně svižně a její odstupňování umožňuje přirozenou reakci motoru na sešlápnutí plynového pedálu a pohodovou jízdu ve všech možných režimech. Řazení pod volantem přitom nebudete využívat příliš často. Opravdový charakter projeví zážehový čtyřválec v režimu Sport, který si lze zvolit pomocí tlačítka na středovém tunelu. Převodovka si v tomto případě dává s přeřazením na vyšší rychlostní stupeň načas a nechává motor vytáčet až k hodnotám v červeném poli, což se projevuje mimo jiné jadrným zvukem, který intenzivně proniká do jinak velmi dobře odhlučněného interiéru. Díky povedenému sladění motoru, převodovky a podvozku se řízení stává zábavou, což tříválec v takové míře nenabízí.
Režim Sport s častým využíváním vyššího výkonu motoru nádrž rychleji vysaje. Spotřeba totiž v tu chvíli stoupne vysoko nad hranici 10 litrů, zatímco v normální jízdním režimu se dá s tímhle peugeotem jezdit v průměru za 8 litrů na 100 kilometrů a pokud se na to soustředíte, dostanete se ještě o půl litru níž.
Průměrné TCO
Oba zážehové motory jsou mimořádně úsporné. Tříválec 1,2 l si v rámci kombinovaného provozu řekl o 7,6 l/100 km. Za takovou spotřebu by se nemusel stydět ani vznětový motor. Znatelně výkonnější šestnáctistovka je žíznivější o 0,5 l/100 km. Při svižnější jízdě ale i více. Výsledky změřené spotřeby obou motorů naleznete v příslušné tabulce.
Peugeot 3008 z pohledu nákladů výrazněji nevyčnívá ani cenami náhradních dílů. Přestože se jedná o SUV, řada opotřebitelných dílů je lehce pod cenou nového hatchbacku 308. Naopak mezi dražší řadíme například přední a zadní nárazník (19 000/16 600 Kč), zadní skupinovou svítilnu (10 700 Kč) nebo přední světlomet (28 800 Kč). Nutno ale podotknout, že model 3008 má ve standardní výbavě technologii LED, v základní výbavě GT jsou dokonce součástí výbavy světlomety nejvyšší řady Full LED s automatickou výškovou regulaci a funkcí Foggy Mode. Cena originálního dílu je v tomto případě 31 600 Kč. Ceny těchto dílů ale není nutné řešit, pokud je automobil havarijně pojištěný.
Servisní intervaly jsou u motoru 1.2 PureTech nastaveny po 20 000 km nebo roce. Takže po ujetí 210 000 km majitel peugeotu zaplatí za pravidelný servis 100 600 korun, což je asi o 30 000 korun více, než je běžné. Například Volkswagen Tiguan je v této disciplíně úspornější. Díky delším servisním intervalům bude zákazníka pravidelný servis u motoru 1.5 TSI stát 58 800 Kč s DPH.
Motor 1.2 PureTech má také kratší interval nutný pro výměnu rozvodového řemene. Musí se měnit každých 100 000 km, na druhou stranu je jeho výměna levná. Cena dílů je 2830 korun, cena práce pak 4400 korun. Konkurence se těžko dostává pod 10 000 korun.
Luxusní interiér, bohatá výbava
Posez na předních sedadlech je příjemný. Bohatě čalouněná sedadla jsou komfortní a ve verzi GT mají i znatelné boční vedení. Najít pohodlnou pozici za volantem není problém, i když zvykat si na i-cockpit vyžaduje určitý čas.
Co se týče přehlednosti kontrolních přístrojů a logiky ovládacích prvků, udělal i-cockpit od svého prvního představení v minulé generaci řady 208 (2013) obrovský pokrok. Dotykový displej nad středovým panelem má aktuálně velmi rychlou odezvu, menu je přehledné a poměrně rychle se v něm i bez návodu zorientujete. Pochvalu pak zaslouží mechanická tlačítka pod displejem, kterými lze volit jednotlivé funkce multimediálního zařízení. Další ovladač najdete na volantu (audiosystém, palubní počítač, displej kontrolních přístrojů) a pod ním (adaptivní tempomat). Head-up displej u Peugeotu 3008 na rozdíl od minulé generace nenajdete. S ohledem na uspořádání i-cockpitu by totiž byl tak trochu kontraproduktivní.
Výbava je v podstatě bez mezer, připlácet si nemusíte ani za bezklíčový přístup, vyhřívání sedadel i volantu, hlasové ovládání, adaptivní tempomat, nejrůznější asistenční systémy a navigační systém nebo hi-fi audiosystém značky Focal. Všechno je v ceně. Medzi príplatkami je napríklad panoramatická strecha, stovku treba doložiť aj za možnosť indukčného nabíjania telefónu.
Za příplatek je vedle metalického laku jen možnost bezdrátového nabíjení telefonu a systém Advanced Grip Control, který umožňuje nastavovat reakci protiprokluzového systému podle adhezních podmínek. Tato příplatková výbava má alespoň trochu eliminovat skutečnost, že kromě nejdražší hybridní verze nemá Peugeot 3008 možnost pohonu všech kol.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Peugeot 3008 1.2 PureTech 130 |
|
Motor, převodovka | Vpředu napříč uložený zážehový tříválec pohání přední kola, objem 1199 cm3, výkon 96 kW při 5500 1/min, točivý moment 230 Nm při 1750 1/min. Šestistupňová ručně řazená převodovka. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4447/1841/1624 mm, rozvor 2675 mm. Zavazadlový prostor 0,520/1,482 m3. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 1395/515 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1400/750 kg. |
Výkony | Nejvyšší rychlost 188 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,5 s. Spotřeba kombinovaná dle WLTP 6,2 l/100 km, CO2 140 g/km. |
CENA s DPH | 1.2 PureTech od 719 000 Kč, cca pro verzi 1.6: 949 000 Kč |
SPOTŘEBA BENZINU V RÁMCI TESTU (l/100 km) | |||
Motorizace | Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
1.6 PureTech | 8,7/6,6 | 6,1/8,5 | 8,1 |
1.2 PureTech | 8,1/6,3 | 5,9/8,4 | 7,6 |
VNITŘNÍ ROZMĚRY V MM | ||
Šířka interiéru v úrovni loktů/ramen/skel | vpředu / a | 1490/1460/1590 |
vzadu / b | 1520/1440/1560 | |
Prostor pro nohy vpředu/vzadu (tzv. míra komfortu) / c | 1080/610 | |
D/š/h ložné plochy bez sklopených a se sklopenými opěradly / d | 890/1060/630 a 1560/1060/630 | |
Prostor nad předním/zadním sedákem / e | 980/930 | |
Výška předního/zadního sedáku nad zemí / f | 300/350 |
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAXGLASS´S Peugeot 3008 1.2 PureTech |
||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota |
30 000 km | 3 roky | 64,35 % |
90 000 km | 3 roky | 57,41 % |
150 000 km | 3 roky | 50,57 % |
210 000 km | 3 roky | 43,42 % |
CENY VYBRANÝCH NÁHRADNÍCH DÍLŮ | |
Náhradní díl | Cena v Kč s DPH |
Přední brzdové kotouče (sada – 2 ks) | 7428 |
Brzdové desky – přední (sada) | 4091 |
Čelní sklo | 14 453 |
Přední levý světlomet – LED nebo Full LED | 28 785 (31 622) |
Zadní skupinová svítilna – kompletní | 10 688 |
Přední nárazník – kompletní | 18 998 |
Zadní nárazník – kompletní | 16 634 |
Levé zpětné zrcátko, sklopné – kompletní | 10 292 |
Levý přední blatník | 8180 |
NÁKLADY NA PROVOZ ZA 3 ROKY | |||||
Orientační provozní náklady při tříletém bezporuchovém provozu Celkové náklady ovlivňuje především spotřeba paliva, tedy jízdní styl řidiče. Rozdílná nabídka pojištění, která se může značně lišit podle velikosti vozového parku a podle nabídky konkrétní pojišťovny, a náklady na pneuservis, který je ovlivněn především cenou zvolené značky pneumatiky, celkové náklady ovlivňují v menší míře. |
|||||
Počet km za 3 roky provozu (km) | 30 000 | 90 000 | 150 000 | 210 000 | |
Pořizovací cena vozu (Kč) | 719 000 | 719 000 | 719 000 | 719 000 | |
JEDNOTLIVÉ POLOŽKY NÁKLADŮ ZA 3 ROKY | |||||
Dálniční známka (Kč) | 4500 | 4500 | 4500 | 4500 | |
Zákonné pojištění1) (Kč) | 24 500 | 24 500 | 24 500 | 24 500 | |
Havarijní pojištění2) (Kč) | 64 700 | 64 700 | 64 700 | 64 700 | |
Servisní prohlídky3) (Kč) | 19 631 | 29 360 | 59 550 | 100 600 | |
Pneuservis4) (Kč) | 18 900 | 18 900 | 37 800 | 53 300 | |
Pohonné hmoty5) (Kč) | 98 100 | 294 300 | 490 500 | 686 700 | |
Ztráta hodnoty 6) (Kč) | 256 300 | 306 200 | 355 400 | 406 800 | |
NÁKLADY CELKEM | |||||
Celkové náklady za 3 roky (Kč) | 486 631 | 742 460 | 1 036 950 | 1 341 100 | |
Náklady na 1 km (Kč/km) | 16,22 | 8,25 | 6,91 | 6,39 | |
1) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven. 2) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven při spoluúčasti 5 % (podle rozsahu spoluúčasti a rizika odcizení se roční sazba pojištění pohybuje v rozmezí 2,5 až 3,5 % z ceny automobilu). 3) Náklady na servisní prohlídky vycházejí z předepsaného intervalu výměny spotřebního materiálu. Do cen nejsou zakalkulovány další náklady spojené s přirozeným opotřebením vozidla (brzdové segmenty, kotouče, tlumiče apod.). 4) Náklady na pneuservis zahrnují průměrnou cenu za výměnu kol, zpočátku jednu sadu zimních pneumatik zn. Nokian včetně ocelových disků kol. Od 90 000 km je započtena vždy další sada (letních/zimních) pneumatik. 5) Náklady na PHM vycházejí ze skutečné spotřeby paliva změřené v rámci testu (7,6 l/100 km) a aktuální ceny benzinu (43 Kč/l). 6) Prognosticky stanovená hodnota společnosti EurotaxGLASS´S odpovídá průměru současného vývoje automobilového trhu. |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Jízdní vlastnosti, vnitřní prostor | Pohon všech kol nabízí jen hybrid |
Bohatá výbava | Z nabídky prozatím vypadla verze 1,6/133 kW |
Platforma umožňuje zabudovat rozdílné pohony | V daném segmentu nízká schopnost tahat přívěsy (jen 1400 kg) |
Design, nevšední interiér i-Cockpit |