Hyundai se během krátké doby vyšvihl mezi nejúspěšnější výrobce elektromobilů. Kromě záplavy novinek značka představuje i ostře sledovaný model Inster, který se stane jedním z vůbec nejlevnějších elektromobilů na trhu. Naopak sankce za výrobu automobilů s nadlimitními emisemi se stále zvyšují, a tak musel Hyundai ukončit výrobu sportovních modelů divize N se spalovacími motory. Přesto je nabídka vozidel s konvenčním pohonem stále jedna z největších na trhu. Řadu zajímavých témat jsme probrali s Monikou Bírovou, flotilovou obchodní manažerkou značky Hyundai.

Monika Bírová, flotilová obchodní manažerka značky Hyundai
Řada značek přiznává výrazný meziroční pokles nových objednávek. Jak se daří vám?
V objednávkách podle očekávání pozorujeme mírné ochlazení, které lze vysvětlit sezónním charakterem, ale i delším váháním zákazníků. Trh se po mnoha výkyvech vrátil ke svému normálnímu fungování, značky disponují větším množstvím skladových vozů a vzájemně se předhánějí v tom, kdo
zákazníka zaujme nejlepší kombinací produktu a atraktivní nabídky. Ani my v tom nejsme výjimkou.
Daří se dodací lhůty dál zkracovat? Na které modely se nejdéle čeká?
Předně je třeba říci, že nejprodávanější verze našich modelů máme skladem, což je při naší orientaci na privátního zákazníka nezbytné. V případě, že si zákazník ze skladové nabídky nevybere a musí svůj vůz zadat do výroby, se dodací lhůty vrátily ke svému standardu a jde tak nyní především o to, z kterého výrobního závodu daný model pochází. Ty nošovické – tedy i30, Tucson a Kona Electric – zákazník získá za tři až čtyři měsíce. To je důležité, protože zejména modely i30 a Tucson tvoří jádro našich flotilových prodejů. O něco déle je třeba počítat v případě modelů, které k nám cestují z Turecka, tedy i10, i20 a Bayon.
Nejdéle, a to zhruba sedm až devět měsíců, si zákazník počká na vozy vyráběné v Jižní Koreji – Konu, Santa Fe, Ioniq 5, Ioniq 6 nebo Starii. Je však třeba jedním dechem dodat, že v každém případě jde o specifikaci konkrétního vozu a aktuální
situaci ve výrobě.
Změnila složitá doba nějak požadavky či priority flotilových zákazníků? Omezují firmy například počet služebních automobilů nebo auta sdílejí?
Výrazné omezování počtu služebních vozů nepozorujeme, nicméně je pravda, že se firmy svůj vozový park snaží optimalizovat a čím dál tím více se u toho zaměřují na efektivitu a udržitelnost. To znamená nejen snižování celkového počtu vozidel, ale také přechod na modely s nižšími provozními
náklady a lepšími ekologickými parametry. Sdílení firemních vozů je jednou z cest k maximálnímu využití vozidel, ale prozatím se neobjevuje v masovém měřítku.
Řada automobilek si pohrává s myšlenkou přejít na agenturní prodeje. Plánujete měnit klasickou dealerskou síť?
Přechod na agenturní prodej u nás není na pořadu dne. Jsme totiž přesvědčeni o tom, že jednou z klíčových výhod tradičních automobilek je blízkost k zákazníkům.
Značka Hyundai dnes disponuje hned šedesáti dealerstvími v České republice, a tak má prakticky každý zákazník své prodejní a servisní zázemí blízko svému bydlišti, což je pro velké množství z nich velmi důležitým
argumentem.
V polovině března byl vypsán dotační program pro elektromobily. Jaký je ohlas, které modely jsou nejúspěšnější?
Aktuálně evidujeme téměř stovku žádostí. Největší zájem registrujeme u modelů Kona Electric, obzvlášť ve verzi Czech Edition, a Ioniq 5. Zajímavá je ale také relativně vysoká poptávka po sportovním modelu Ioniq 5 N.
Dotace je limitována cenou vozu do 1,5 milionu korun bez DPH. Jak se u vašich modelů pohybuje výše úroku? Jaké bonusy a služby k elektromobilům nabízíte?
I na elektromobily na úvěr platí nízký úrok od 3,99 %. Každé prodejní místo je pro poskytnutí informací o dotacích plně vyškoleno a v případě, že je proces žádosti složitější, dokáže také zprostředkovat kontakt zákazníka s agenturou, která žádost vyřídí za něj.
Elektromobilita se stává stále důležitější součástí vaší prodejní strategie. Jak tento trend mění nabídku vašich služeb a jakou váhu přikládáte prodeji aut s konvenčními pohony?
Trend elektromobility neustále nabírá na síle, byť je podíl bezemisních vozů v rámci našich prodejů stále spíše minoritní, v tom je české prostředí ve srovnání se západní Evropou specifické. Elektromobily nicméně začínají zajímat firmy, obzvláště ty, které se zabývají ESG.
V rámci prodejních služeb hraje velkou roli poradenství, protože je třeba neustále bojovat s mýty, které elektromobilitu u české veřejnosti provázejí. Všechna naše dealerství jsou navíc plně certifikována na prodej a servis elektromobilů. Jedním dechem je však třeba dodat, že vozy se spalovacími motory stále zaujímají drtivou většinu našich prodejů a naše nabídka v této oblasti je stále jednou z těch nejatraktivnějších na českém trhu.
Jaký je váš názor na využití syntetického paliva a dalšího využití klasických spalovacích motorů po roce 2035?
Vývoj technologií využívajících syntetická paliva v rámci skupiny Hyundai Motor Group pochopitelně probíhá, ale žádné konkrétní produktové plány jsme zatím neodhalili. Obecně se však dá říci, že značka Hyundai vidí budoucnost spíše v bateriích či vodíkovém palivovém článku, zatímco využití syntetických paliv se nabízí například v oblastech, kde jsou zmíněná řešení hůře využitelná – například u bezpečnostních a záchranných složek, u sportovních vozů nebo naopak u veteránů a podobně.
Ukončili jste výrobu sportovních modelů divize N se spalovacími motory. Například model i30 N Fastback měl ale skvělý prodejní potenciál. Nebylo v tomto případě ukončení výroby předčasné?
Konec výroby mrzí nejen naše zákazníky a fanoušky, ale také nás samotné. Vinou zpřísňujících se emisních požadavků však bohužel nebylo možné s jejich prodejem na evropských trzích pokračovat.
Pevně ale věřím, že příznivce sportovní jízdy uspokojí jejich nástupce, plně elektrický Ioniq 5 N, který si získal velké sympatie každého, kdo si jízdu v něm vyzkoušel – a to i zatvrzelých petrolheadů. A další novinky divize N přinese už v blízké budoucnosti.
Starii považujeme za jeden z nejzajímavějších modelů. Se vznětovým motorem byla navíc cenově dostupná. Nyní diesel ve výrobě nahrazuje hybridní pohon. Kolik je ještě aut skladem?
Aktuálně na skladě disponujeme několika desítkami vozů, do výroby už však další kusy zadávat nelze. Výroba hybridní verze startuje v Jižní Koreji v červenci, a tak se prvních kusů v České republice dočkáme zhruba ve čtvrtém kvartále tohoto roku. Vlivem instalace elektrického motoru, baterie a automatické převodovky se u ní dá předpokládat cenové navýšení v řádu několika desítek tisíc korun.
Ioniq 6 se v anketě Fleet Derby stal absolutním vítězem mezi flotilovými elektromobily. Povedený elektromobil však handicapuje karoserie typu sedan. Jak se tomuto modelu prodejně daří?
Je pravda, že český zákazník preferuje co největší praktičnost a sedany na našem trhu z nabídek spíše mizí. Ioniq 6 ale nabízí celou řadu jiných výhod, například na dlouhých cestách jde v kombinaci s 800V architekturou, umožňující ultra rychlé dobíjení, o jednu z nejlepších spotřeb ve své kategorii a mimořádným jízdním komfortem skutečně o pozoruhodný elektromobil. Byť ve srovnání našich dvou špičkových elektromobilů český zákazník častěji volí Ioniq 5, i „šestka“ si své příznivce našla.
Letos plánujete smršť novinek. Mezi nejzajímavější patří nová generace Sante Fe a malé elektrické SUV s délkou jen 3,6 metru. Stále platí, že to bude nejlevnější elektromobil na trhu?
První zákaznické kusy modelu Santa Fe dorazí do české republiky v průběhu června a už se nemůžeme dočkat, protože první ohlasy a především zákaznický zájem předčily naše očekávání, a to i přesto, že z nabídky vypadla dosud nejpopulárnější dieselová motorizace. Náš nejmenší elektromobil s názvem Inster světu detailně představíme na konci června a i v tomto případě půjde o velmi zajímavý model, u nějž by se cena měla pohybovat kolem 600 tisíc korun.