4. prosince 2025
Novinky

Český autoprůmysl dosáhl historického maxima. Lidem stále přináší jistotu

>Redakce Redakce
26 června, 2025

Rekordní produkce, meziroční nárůst exportu o 3,1 % a celkové tržby dosahující téměř 1,6 bilionu korun  – to jsou klíčové ukazatele, charakterizující vývoj roku 2024 v členských firmách Sdružení  automobilového průmyslu. Tyto výsledky znovu potvrzují vysokou konkurenceschopnost českého  automobilového sektoru, a to i s ohledem na skutečnost, že odvětví dokázalo růst navzdory  stagnujícímu trhu EU, který zůstával téměř pětinu pod svým předcovidovým maximem. S ohledem na  zásadní význam autoprůmyslu pro národní hospodářství jde zároveň o pozitivní zprávu pro celou  Českou republiku. 

Růst tržeb a produkce vozidel spolu se stabilním podílem na celkové průmyslové výrobě potvrzují, že automobilový průmysl zůstal i v roce 2024 klíčovým motorem českého hospodářství. Skutečnost, že se podařilo udržet pozitivní trend  základních ukazatelů navzdory zhoršujícím se ekonomickým podmínkám, jen podtrhuje odolnost a konkurence schopnost tohoto odvětví.“ hodnotí loňský rok Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu,  a dodává: „Výkonnost našeho odvětví byla i v uplynulém roce ovlivněna řadou vnějších faktorů – především slabším  hospodářským vývojem v Německu a dalších evropských zemích, přetrvávající nejistotou na trzích a nižší investiční  aktivitou v ekonomice. Firmy se zároveň musely vypořádat se strukturálními problémy, jako jsou stále vysoké ceny  energií, rostoucí regulační zátěž či složitá situace na trhu práce. I přes tyto výzvy se však sektor dokázal v roce 2024  úspěšně adaptovat, a proto můžeme do dalšího období vstupovat s mírným optimismem.“ 

Přes řadu zmíněných výzev dokázali tuzemští výrobci automobilů meziročně navýšit produkci o 3,9 % a dosáhnout tak historického maxima v celkovém počtu 1 452 881 vyrobených osobních automobilů. Celkový počet  zhotovených silničních vozidel vzrostl loni meziročně o 3,8 % na 1 477 663 kusů. Počet zkompletovaných vozidel  s elektrickým pohonem se snížil o 16,3 %, vyrobeno jich bylo 151 407, což představovalo 10,4 % z celkové produkce. 

Celkové tržby firem sdružených v AutoSAPu vzrostly meziročně o 2,6 % a dosáhly 1 570,7 miliard korun. V korelaci  s tržbami rostl i export, meziročně o 3,1 %. I nadále platí, že řada dodavatelů sektoru automotive patří mezi největší  české exportéry vůbec. Nejvýznamnějším exportním partnerem zůstává Německo se stabilním podílem 30 %. Na  druhém místě se umístila Velká Británie, následovaná Francií a nově Polskem, které se na čtvrtou příčku hlavních  exportních destinací zařadilo před Slovensko. 

Počet zaměstnanců ve firmách AutoSAPu dosáhl koncem loňského roku 140 874 osob a je dlouhodobě stabilní.  I přes složitou ekonomickou situaci nedocházelo k propouštění kmenových zaměstnanců – vzhledem k trvající  neutěšené situaci na trhu práce si firmy v maximální možné míře snaží své pracovníky udržet. Automotive je přitom  i nadále atraktivním zaměstnavatelem. Meziroční nárůst mezd ve firmách AutoSAPu dosáhl 7,6 % a celková  průměrná mzda stoupla na 59 056 korun. Je tak o 31,1 % vyšší než v dalších sektorech zpracovatelského průmyslu. 

Pokud jde o budoucí rozvoj automobilového průmyslu, identifikují členové AutoSAPu několik klíčových oblastí, které  jeho další růst limitují. Jednou z nich je nutnost modernizace vzdělávacího systému a nedostatečná flexibilita trhu  práce.

Viceprezident a místopředseda Divize dodavatelů a účelových organizací AutoSAPu Miroslav Dvořák k tomu uvádí: „Je nutné, aby výuka na školách byla modernizována a přizpůsobena potřebám dnešní ekonomiky  a průmyslu. Co nejdříve proto potřebujeme inovovat obory středního vzdělání. Duální vzdělávání s modelem výuky ve  firmách musí být standardem, nikoli výjimkou. Při hodnocení výsledků technických univerzit musíme také klást důraz  na aplikovaný výzkum a propojení s praxí.“

Zároveň poukazuje na další klíčové podmínky pro úspěšný rozvoj dodavatelské základny – zjednodušení imigračního procesu, zavedení motivačních programů pro přilákání vysoce kvalifikovaných odborníků a vědců ze  zahraničí i další zpružnění pracovněprávní legislativy.

Základem všeho je však pro dodavatele jistota budoucího  vývoje v oblasti elektromobility a zelené politiky EU, tam potřebujeme vidět jasné a realistické směřování, které zatím  chybí a které nám umožní plánovat naše kroky dál,“ zdůraznil Miroslav Dvořák. 

Nutnost posílit flexibilitu trhu práce zdůrazňuje i Martin Jahn a zároveň přidává další téma, které bude zásadně ovlivňovat budoucí úspěch tuzemského automobilového průmyslu:

Automobilový sektor prochází jednou  z nejzásadnějších transformací a nyní se nacházíme v období, kdy se rozhoduje o jeho podobě na desítky let dopředu.  Vidíme prostor zachytit ohroženou výrobu a vývoj v jiných evropských zemích. K tomu je nezbytné zajistit flexibilní trh  práce, zvýšit investice do aplikovaného výzkumu a celkově posílit spolupráci mezi průmyslem a výzkumnými  institucemi. Mezi národní priority bychom proto měli zařadit podporu klíčových technologií, jako jsou chytrá mobilita,  baterie, umělá inteligence, polovodiče či kvantové technologie.“ 

A jaké jsou vyhlídky pro letošní rok? Martin Jahn zůstává optimistický:

Přestože nás i nadále čeká řada výzev, jsem  přesvědčen, že český automobilový průmysl je dostatečně silný a konkurenceschopný, a proto zvládneme rok  2025 úspěšně, ačkoliv bude obdobím dalších změn a adaptace na nové podmínky globální ekonomiky. Navzdory  aktuální nejistotě na evropských trzích tak věřím, že za rok budeme opět moci prezentovat pozitivní výsledky,“ uvádí  prezident Sdružení automobilového průmyslu. 

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit