4. prosince 2025
Novinky

Ford oživil Pumu, sportovní kupé však nečekejte

>Redakce Redakce
26 června, 2019

Nový Ford Puma otevírá novou kapitolu v historii designové identity značky Ford. Vyznačuje se vysoko položenými světlomety a charismatickými liniemi. Vyšší stavba karoserie přispívá k větší jistotě řidiče a podílí se také na tom, že Puma nabízí zavazadlový prostor o objemu 456 litrů. To je nejlepší hodnota mezi srovnatelnými kompaktními crossovery.

Také jako ST-Line nebo Titanium

Puma Titanium se vyznačuje obráběnými 18“ koly z lehké slitiny a chromovanými detaily na masce chladiče, nástavcích prahů i mlhových světlech. Zadní difuzor a spodní kryt jsou vyvedeny v metalickém šedém odstínu, zatímco rámečky okolo oken jsou leskle černé. Uvnitř má Puma Titanium volant koženého vzhledu, dekorační obložení v imitaci dřeva a specifické látkové panely ve dveřních výplních.

Puma ST-Line standardně jezdí na 18“ kolech, na přání jsou k dispozici devatenáctipalcová. Má sportovní odpružení se specifickou kalibrací pružin i tlumičů. Přední maska kombinuje matně černý vzor mřížky s leskle černým orámováním. Tutéž povrchovou úpravu dostaly rovněž rámečky mlhových světel a na přání dodávaný větší střešní spoiler. Uvnitř nalezneme sportovně tvarovaný volant a kontrastní červené švy. Sportovní atmosféru zesilují hliníkové pedály a hliníková řadicí páka v kombinaci s černým potahem stropu.

Paletu 10 výrazných odstínů laku tvoří modrá Blazer, bílá Frozen, červená Race, stříbrná Solar, černá Agate, červená Lucid, šedá Grey Matter, modrá Desert Island, šedá Magnetic a bílá Metropolis.

Navzdory okouzlujícímu designu přináší Ford Puma také mezi kompaktními crossovery nevídanou praktičnost. Flexibilně řešený zavazadlový prostor o objemu 456 litrů v základní konfiguraci pojme po sklopení zadních sedadel předmět o rozměrech 112 x 97 x 43 cm.

Takzvaný Ford MegaBox má rozměry 76 x 75 x 31 cm a objem 80 litrů. Lze v něm převážet nestabilní předměty o výšce až 115 cm, například pokojové rostliny, popřípadě ho zakrýt víkem a ukrýt do něj předměty, které nemají být na očích. Díky syntetickému potahu a výpustní zátce je možné MegaBox vymývat vodou.

Podlahu zavazadlového prostoru lze jednou rukou přestavit do tří poloh. Manipulaci se zavazadly usnadní také bezdotykové ovládání pátých dveří, které Ford Puma nabízí jako první model ve své třídě. K otevření stačí mávnout nohou pod nárazníkem.

Součástí pátých dveří je inovativní integrované krycí plato. Pohybuje se spolu s pátými dveřmi a nepotřebuje podpůrná boční lanka. Navíc je natolik pružné, že se jeho tvar přizpůsobí větším předmětům.

Technicky vyspělý pohon

Již dříve v letošním roce Ford oznámil, že všechny jeho modely od nového Focusu dál budou k dostání také v nějaké elektrifikované variantě. Zákazníci nového Fordu Puma budou jako jedni z prvních těžit z předností nové mild-hybridní konstrukce Fordu. Je navržena takovým způsobem, aby snižovala spotřebu paliva, ale přitom nabízela výkon a dynamiku odpovídající charakteru značky Ford.

Technnologie EcoBoost Hybrid kombinuje zážehový motor 1.0 EcoBoost s řemenem poháněným integrovaným startér/generátorem o výkonu 11,5 kW. Startér/generátor zde nahrazuje běžný alternátor a zároveň účinkuje jako elektromotor. V případě potřeby asistuje tříválcovému spalovacímu motoru 1.0 EcoBoost při akceleraci a napájí také elektrické příslušenství vozu.

Inteligentní mild-hybridní hnací soustava bude nabízena ve variantách nejvyššího výkonu 92 (v České republice později během roku 2020) a 114 kW (125 a 155 k). Nepřetržitě vyhodnocuje aktuální provozní situaci a rozhoduje se, kdy a jak intenzivně dobíjet baterii.

Výsledkem je důraznější a pohotovější akcelerace, zejména z nízkých otáček, kdy elektrická asistence navyšuje točivý moment až o 50 %. Integrovaný startér-generátor dokáže znovu spustit motor přibližně za 300 milisekund. Díky tomu lze častěji aktivovat funkci stop-start. Například při dojíždění do zastavení, jakmile rychlost klesne pod 15 km/h, navíc i se zařazenou rychlostí. Stačí, aby řidič vyšlápl spojku.

V případě varianty 92 kW je cílová hodnota emisí CO2 124 g/km a spotřeby paliva 5,4 l/100 km. U varianty 114 kW tento cíl představuje 127 g/km, respektive 5,6 l/100 km

Zájemci o nový Ford Puma se mohou rozhodnout také pro zážehový motor Ford EcoBoost nebo v některých evropských zemích také vznětový Ford EcoBlue. Všechny jsou sériově dodávány s úspornou technologií stop-start a šestistupňovou převodovkou.

Zážehový motor Ford 1.0 EcoBoost o nejvyšším výkonu 92 kW (125 k) disponuje inovativní funkcí vypnutí jednoho válce při částečném zatížení. K deaktivaci i opětovné aktivaci válce postačuje pouhých 14 milisekund. Předběžné hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 činí 5,8 l/100 km, respektive 131 g/m.

Po uvedení nového Fordu Puma na trh se paleta pohonných jednotek rozroste také o vznětovou motorizaci (pro vybrané evropské země) a novou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku.

Puma využívá optimalizovanou platformu Fordu pro vozy segmentu B, jíž Ford Fiesta vděčí za svoje vyhlášené jízdní vlastnosti. Oproti Fiestě má podvozek Pumy tužší zkrutnou příčku na zadní nápravě, tlumiče pérování o větším průměru, tužší pouzdra a optimalizované horní uložení.

Technologie, které zvyšují jistotu

Soustava asistenčních technologií Ford Co-Pilot360 využívá v novém Fordu Puma dvanácti ultrazvukových senzorů, tří radarů a dvou kamer. Snižuje nároky kladené na řidiče, čímž naopak zvyšuje bezpečnost jízdy a komfort obsluhy.

Adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go s rozpoznáváním dopravních značek upravujících rychlost a s adaptivním vedením v jízdním pruhu pomáhá zachovat bezpečnou vzdálenost od vozidel vpředu a omezuje únavu na dlouhých cestách.

Naprostou novinkou je funkce informování o nebezpečných situacích v okolí. Využívá zabudovaného modemu FordPass Connect a dokáže upozornit řidiče na potenciálně nebezpečnou situaci ještě předtím, než ji může spatřit samotný řidič nebo senzory vozu.

Údaje, které služba využívá, dodává společnost HERE Technologies. Ta je získává od místních úřadů, záchranných složek i dalších vozidel připojených do cloudu. Informace se mohou týkat práce na silnici, stojících vozidel, chodců či zvířat pohybujících se ve vozovce.

Jako první Ford segmentu B nabízí nová Puma širokoúhlou zadní kameru s pozorovacím úhlem 180 stupňů. Její obraz se přenáší na dotykovou obrazovku na palubní desce. Řidič má díky ní při couvání lepší přehled o osobách pohybujících se za vozem nebo o překážkách, které by ve zpětném zrcátku nemusely být dobře vidět.

Aktivní parkovací asistent pomůže vyhledat vhodné parkovací místo a také do něj vůz navede. Automatické přepínání dálkových světel zabrání neúmyslnému oslnění protijedoucích řidičů.

Systém udržování v jízdním pruhu byl vylepšen o funkci detekce okraje vozovky. Pozná, kde těleso komunikace přechází do nezpevněného povrchu, i když okraj není vyznačen vodorovným dopravním značením. V případě potřeby zasáhne do řízení tak, aby vůz nesjel ze silnice.

Předkolizní asistent s detekcí chodců dokáže zmírnit následky střetu s jinými vozidly či chodci. V některých případech jim dokonce může zcela zabránit. Puma disponuje zdokonalenou verzí předkolizního asistentu se širším úhlem záběru kamery. Díky tomu dokáže lépe sledovat směr pohybu chodce.

A kdyby snad došlo k nehodě, automatická aktivace brzd po nárazu následky potenciální sekundární srážky tím, že po prvním nárazu aktivuje brzdy, aby zamezil dalšímu pohybu vozu.

Inovativní a vstřícný interiér

Jako první model své třídy nabídne Ford Puma přední sedadla s funkcí masáže beder, která uleví svalům a zpříjemní cestování. Masážní soustava tvořená třemi měchy umožňuje regulovat intenzitu masáže ve třech stupních. Nastavitelný je rovněž směr masáže. Zeštíhlená konstrukce předních opěradel ponechává více místa pro kolena cestujících vzadu. Sedadlo řidiče je výškově seřiditelné.

Přední i zadní sedadla mohou být v závislosti na zvoleném stupni výbavy opatřena snímatelnými a pratelnými potahy. Díky integrovanému zipu lze potahy snadno sejmout jednou rukou a zákazníci si budou moci vybrat z různých barev a vzorů.

Celoplošné panoramatické střešní okno sestává ze dvou panelů tvrzeného tónovaného skla, které sahají téměř přes celou šířku střechy.

Přihrádka s podložkou bezdrátového dobíjení pod palubní deskou umožňuje komfortně nabíjet chytré telefony, jež tuto funkci podporují. Podložka zaznamená kompatibilní telefon automaticky a sama spustí nabíjení.

I během bezdrátového nabíjení mohou telefony zůstat přes Bluetooth připojené ke komunikačnímu a zábavnímu systému Ford SYNC 3 s 8“ dotykovou obrazovkou, která podporuje ovládání gesty používanými právě na chytrých telefonech. Kompatibilita s Apple CarPlay i Android Auto™ je zajištěna bezplatně.

Také pro Pumu bude k dispozici zabudovaný modem FordPass Connect, díky němuž lze ve voze vytvořit WiFi hotspot až pro deset zařízení. FordPass Connect umožňuje využívat v navigaci aktuální dopravní informace získávané v reálném čase, streamovat zvukový a video obsah i během jízdy a v kombinaci s mobilní aplikací FordPass Connect používat funkce dálkového přístupu a zjistit polohu vozidla, jeho stav, případně jej na dálku odemknout nebo nastartovat.

Na přání dodávaný audiosystém B&O o výkonu 675 wattů má deset reproduktorů včetně subwooferu o rozměrech 150 x 200 mm. Po interiéru jsou reproduktory rozmístěné takovým způsobem, aby měli všichni cestující budou z poslechu podobný vjem jako v koncertní síni.

Nový digitální přístrojový štít je tvořen plně konfigurovatelným 12,3“ displejem s 24bitovou „true colour“ technologií. Informace a grafické prvky vykresluje ve vysokém rozlišení a plném barevném spektru. Proto méně namáhá oči a lépe se čte. Inovativní konstrukce zobrazovací plochy navíc designérům poskytla větší svobodu při návrhu tvaru displeje než u běžných obrazovek.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit