4. prosince 2025
Novinky

Mercedes-Benz Třídy C poprvé ve verzi do terénu

>Redakce Redakce
23 srpna, 2021

Mercedes-Benz nyní nabízí i v segmentu Třídy C všestranný model All-Terrain, jako alternativu pro všechny zákazníky, kteří považují konvenční kombi za nedostačující pro jízdu v terénu, ale SUV za příliš vysoké. Po uvedení úspěšného konceptu All-Terrain ve Třídě E na jaře 2017 přichází nyní také Třída C jako druhý všestranně nadaný model s markantním vzhledem a mnohostrannými schopnostmi.

Třída C ve verzi All-Terrain si snadno poradí s lehkým terénem, například s jízdou po nezpevněných lesních cestách. Díky světlé výšce, která je o 40 milimetrů vyšší než u konvenční Třídy C kombi, ve spojení s většími koly, standardním pohonem všech kol a dvěma terénními jízdními režimy. Čtyřprvková náprava vpředu má uložení s o trochu většími čepy. Zadní náprava s prostorově uspořádanými rameny je uložena v pomocném rámu. 

Vyvážený jízdní komfort a vysokou jízdní stabilitu zajišťuje u této modelové varianty standardní komfortní podvozek s pasivními tlumiči. Účinnost tlumení se přizpůsobuje povrchu vozovky v závislosti na míře stlačení tlumiče. Při krátkých nárazech se komfort odpružení zvyšuje snížením tlumicí síly, při silnějších rázech zajistí maximální tlumení vyšší úroveň stability.

Jízdní režimy

Kromě modů ECO, Comfort, Sport a Individual má All-Terrain ještě dva další jízdní režimysystému Dynamic Select, a to pro jízdy mimo zpevněné silnice: Offroad je koncipován pro lehký terén, jakým jsou polní cesty, šotolina nebo písek. Offroad+ s regulací jízdy ze svahu je vhodné využívat pro jízdu v těžším terénu se strmějšími úseky.

Dobrodruh na první pohled

Mezi stylistické prvky patří specifická maska chladiče, speciální nárazníky, vizuálně naznačené spodní ochranné panely vpředu a vzadu a matné, tmavě šedé lemy podběhů kol. Vůz navíc disponuje mnoha výjimečnými prvky nedávno představené nové Třídy C.

Verze All-Terrain vychází z vnější výbavy Avantgarde, a tak jsou ozdobné lišty bočních oken a podélné střešní nosiče z leštěného hliníku. Kryty střešních sloupků B a příčky na zadních bočních oknech jsou leskle černé. Ve výbavě se sadou Night jsou leskle černé také další ozdobné díly (např. linie E, spodní okenní lišty, vnější zpětná zrcátka) a ozdobné prvky na přídi a zádi (viditelné části spodních ochranných panelů vpředu a vzadu, či ochranná lišta prahu zavazadlového prostoru).

All-Terrain má v porovnání s konvenční Třídou C kombi nepatrně větší vnější rozměry. Vnější délka 4755 milimetrů je o čtyři milimetry delší. V důsledku rozšířených podběhů kol vzrostla vnější šířka o 21 milimetrů na 1841 milimetrů. Kvůli zvětšení světlé výšky o 40 milimetrů je vozidlo s 1494 milimetry také vyšší. Standardně se dodávají pneumatiky rozměru 225/55 R 17 na kolech 7,5 J x 17 H2 ET 44,5. Na přání jsou k dispozici pneumatiky 245/45 R 18 na kolech rozměru8 J x 18 H2 ET 41, resp. pneumatiky 245/40 R 19 na kolech 8 J x 19 H2 s hloubkou zálisu 41 mm.

Na stejné úrovni zůstal zachován objem zavazadlového prostoru a jeho variabilita. Ve sportovní zádi se ukrývá prostor pro přepravu zavazadel o objemu 490 až 1510 litrů. Opěradla zadních sedadel verze All-Terrain jsou dělená a sklopná v poměru 40:20:40. Díky standardně dodávanému systému Easy-Pack lze zadní výklopné víko pohodlně otvírat nebo zavírat stisknutím tlačítka, a to buď na klíčku od zapalování, nebo na ovládacím panelu výplně dveří řidiče, popřípadě na odjišťovacím madle zadního výklopného víka.

Nové prostředí ušité na mísru terénnímu stylu

Součástí standardní výbavy verze All-Terrain je také vnitřní výbava Avantgarde. Zákazníci mají na výběr tři barevné koncepty v odstínech černá, béžová macchiato/černá a hnědá siena/černá. Přístrojovou desku zdobí chromovaná lišta v kombinaci s ozdobným obložením, jehož povrch tvoří matný diamantový vzor (k dispozici jsou i další varianty). Opulentní plocha ozdobného obložení přechází plynule a bez přerušení ze středové konzoly do přístrojové desky.

Střední partie přístrojové desky je mírně natočena k řidiči. Displej řidiče se odlišuje od tradičních panelů s klasickými kruhovými přístroji. Zákazníci si mohou vybírat mezi verzemi s úhlopříčkou 10,25 palce (26,0 cm) a 12,3 palce (31,2 cm), která bude pro Českou republiku součástí standardního vybavení. Pro verzi All-Terrain bylo vyvinuto nové uživatelské prostředí „Offroad“. V něm řidič získává specifické informace, například o stoupání, sklonu a úhlu otočení volantu. Zobrazovány jsou také zeměpisné souřadnice a kompas.

Výjimečným prvkem výbavy jsou také sedadla se specifickým čalouněním Avantgarde. Černou kůží je obšitý také multifunkční sportovní volant.  

Speciální světelný režim do terénu

Třída C je standardně vybavena světlomety LED High Performance. Jako výbavu na přání si mohou zákazníci vybrat světlomety Digital Light, známé z nové Třídy S. Digital Light však u verze All-Terrain zahrnuje navíc speciální terénní světla. Široký kužel světla umožňuje řidiči při jízdě v lehkém terénu rychleji rozpoznávat překážky, a to dokonce i v zatáčkách. Jakmile je aktivován terénní jízdní modus, zapnou se terénní světla. Tato funkce je aktivní až do rychlosti jízdy 50 km/h a po překročení této hranice se automaticky vypne.

Světla vedou řidiče

Revoluční osvětlovací techniku lze rozšířit projekčními funkcemi. Zákazníci si je mohou na přání objednávat přímo z výroby, nebo i později v internetovém obchodě Mercedes-Benz Shop. V tomto případě se dodatečné funkce aktivují na dálku. Tento systém zvyšuje bezpečnost jízdy promítáním vodicích linií, symbolů a animací. Například při průjezdu úsekem s prací na silnici promítá Digital Light dvě vodicí linie, které reprezentují šířku vozidla.

Řidič se tak může na zúžené vozovce lépe orientovat. Inteligentní technika upozorňuje funkcí bodového osvětlení na chodce v nebezpečné zóně a promítáním směrových bodů činí jejich polohu zřetelnou. Pokud řidič vjede na dálničním nájezdu nebo v jednosměrné ulici do protisměru, upozorní ho výstražný symbol.Stejný výstražný symbol se objeví i před vjetím do křižovatky na červenou nebo při nezastavení vyžadovaném značkou „Stop, dej přednost v jízdě“.

Couvejte s přívěsem jako profík

Verze All-Terrain je díky standardnímu pohonu všech kol a nejvyšší přípustné hmotnosti přívěsu až 1800 kilogramů skvěle připravena na provoz tažného vozidla. Jako výbava na přání je k dispozici částečně elektricky ovládané tažné zařízení s výsuvným kulovým čepem a systémem ESP včetně funkce pro stabilizaci přívěsu. Tažné zařízení se odjišťuje tlačítkem v zavazadlovém prostoru. Poté je možné tažné zařízení vyklopit. Dosažení správné polohy tažného zařízení signalizuje zhasnuté osvětlení tlačítka.

ESP se stabilizací přívěsu automaticky zasahuje v kritických situacích při jízdě rychlostí od 65 km/h. Rozpozná-li systém nežádoucí rozkývání soupravy, dojde k jeho ztlumení pomocí střídavého přibrzďování jednotlivých kol. K eliminaci nebezpečného rozkývání soupravy to většinou postačuje. Systém v případě nutnosti může navíc zpomalit jízdu snížením točivého momentu motoru a přibrzděním vozidla na všech čtyřech kolech.

Ve spojení s tímto prvkem výbavy na přání a parkovacím paketem s 360° kamerovým systémem je k dispozici asistent pro manévrování s přívěsem. Díky němu bude manévrování s přívěsem snadné i pro méně zkušené řidiče. Asistent pro manévrování s přívěsem automaticky reguluje úhel otočení volantu tažného vozidla do rychlosti jízdy až 5 km/h, a to i ve stoupání se sklonem až 15 procent.

Asistent pro manévrování s přívěsem se intuitivně ovládá prostřednictvím systému MBUX. Řidič pouze zadá požadovaný manévrna centrálním displeji nebo dotykové ploše na středové konzole. Tímto způsobem si zvolí, s jakým úhlem zatáčení bude souprava couvat. Poprvé je možné libovolně nastavit průjezdy zatáčkou s úhlem až 90°. Řízení je pak automaticky ovládáno tak, aby byl stanovený úhel dodržen. Řidič se může rozhodnout také pro funkci „táhnout rovně“, když přívěs dosáhl správného natočení a v couvání má pokračovat přímým směrem. Manévrování lze pomocí kamer sledovat z různých perspektiv. Dynamické pomocné linie ukazují trajektorii jízdy, šířku vozidla a vzdálenosti od rozpoznaných objektů.

Další evoluce pohonu všech kol

Více trakce a jízdní stability i na náročném povrchu zajišťuje pro verzi All-Terrain standardně dodávaný pohon všech kol 4MATIC. Až 45 procent hnací síly je přenášeno na přední nápravu a až 55 procent na zadní nápravu. Systém pohonu všech kol 4MATIC byl zdokonalen z důvodu požadavku na ještě vyšší hospodárnost ve spojení s devítistupňovou samočinnou převodovkou.

Nový systém pohonu předních kol dokáže přenášet vyšší točivé momenty a umožňuje dosahovat z hlediska jízdní dynamiky ideálního zatížení náprav. Výhodou oproti předchozí modelové řadě je také výrazně nižší hmotnost jako příspěvek ke snižování emisí CO2

Elektrifikované pohony

All-Terrain se dodává ve spojení s jedním zážehovým nebo jedním vznětovým motorem. V případě motoru na benzin se jedná o nový čtyřválec (M 254) s integrovaným reverzním alternátorem ISG (Integrated Starter-Generator) druhé generace. Elektrická část dokáže krátkodobě zvýšit výkon spalovacího motoru až o 15 kW.

Zážehový motor je hospodárný díky rekuperaci a možnosti setrvačné jízdy s vypnutým motorem. Mercedes-Benz u motoru M 254 kombunuje všechny technologické prvky z dosavadního vývoje. Novinkou je segmentové turbodmychadlo s propojeným prouděním, které zdokonaluje technologii se dvěma přívodnými kanály pro ještě spontánnější reakce systému přeplňování.

Také vznětová varianta disponuje částečně hybridním pohonem. Její čtyřválec (OM 654 M) využívá integrovaný reverzní alternátor ISG (Integrated Starter-Generator) druhé generace a dílčí elektrickou síť s napětím 48 V. Také vznětová verze může rekuperovat a přecházet do režimu setrvačné jízdy s vypnutým motorem. Elektrifikace umožňuje používat u klimatizace elektricky poháněný kompresor chladiva.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit