V neděli 28. května skončil v Londýně čtyřdenní festival Make the Future Live, jehož součástí byla i evropská část soutěže úsporných studentských vozidel Shell Eco-marathon Europe. Na startu jednoho ze světově nejvýznamnějších závodů určených pro energeticky šetrná vozidla se v hlavním městě Spojeného království sešlo 171 studentských týmů z 29 zemí převážně z evropského kontinentu. Speciálně navržená trať měřila 1577 km a bylo pouze na technické vyspělosti soutěžních vozů, které dojede nejdál na ekvivalent 1 l paliva. Soutěžilo se ve dvou hlavních kategoriích: s prototypy (Prototype) a s vozidly městského typu (UrbanConcept).
Kategorie prototypů zahrnuje futuristická, aerodynamicky uhlazená vozidla se třemi či čtyřmi koly. V konkurenci 114 prototypů vyhrál tým Microjoule-La Joliverie studentů z francouzského lycea Saint- Joseph La Joliverie. Se svým vozidlem poháněným stlačeným zemním plynem porazili soupeře ve třídě spalovacích motorů s výsledkem 2 503 ujetých kilometrů na ekvivalent 1 l paliva. Ve třídě vozů poháněných elektřinou z akumulátorů zvítězil italský tým Zero C z ITIS Leonardo Da Vinci. Ten dokázal na 1 kWh zdolat 753 km. Cenu Hydrogen Fuel Cell Award si se svým vodíkovým vozidlem s palivovým článkem odvezl tým ThaiGer H2 Racing ze Stralsundu v Německu za zdolání 880 kilometrů na ekvivalent 1 m3 paliva. Jednotlivé týmy přitom se svými vozy musí zajet deset kol, na něž mají časový limit 39 minut, což znamená, že musí dosáhnout průměrné rychlosti minimálně 24,3 km/h a ujet celkovou vzdálenost 15,8 km.
Velký boj se odehrál také ve třídě městských vozidel. Ta musela do velké míry splňovat požadavky na silniční provoz a odpovídat potřebám dnešních řidičů. V této třídě soutěžilo 59 týmů, přičemž trať byla v obou případech stejná. Jediným rozdílem bylo to, že závodníci museli během každého kola jednou zastavit a simulovat tak městský provoz. Cena pro nejlepší UrbanConcept se spalovacím motorem byla předána francouzskému týmu Toulouse Ingénierie Multidisciplinaire z INSA de Toulouse s hodnotou 684 km na ekvivalent 1 l paliva, což je nový světový rekord v této kategorii. I mezi elektromobily uspěli francouzští studenti. Tým SolarCar Solutions z ISEN Toulon zvítězil s dosaženými 186 km/kWh. Ve třídě vodíkových vozů byl nejlepší Green Team z univerzity v nizozemském Twente, jehož vozidlo na jeden kubický metr vodíku ujelo 277 kilometrů. Český tým se soutěže bohužel ani v jedné kategorii nezúčastnil.
Vrcholem programu celého festivalu byl světový šampionát jezdců, v němž se spolu utkávají vítězové kategorie městských konceptů z Ameriky, Asie a Evropy. Průběh závodu však bohužel narušily nepříznivé povětrnostní podmínky, a tak musel být v polovině z bezpečnostních důvodů zrušen. Vítězem byl vyhlášen tým Alpha z americké univerzity Saint Thomas Academy díky nejrychlejšímu času v kvalifikaci.
Během festivalu bylo také oznámeno, že se Shell Eco-marathon od roku 2018 rozšíří o další kategorii, určenou pro autonomní vozidla. Vysokoškolský tým z Dánské technické univerzity již nyní na takovém automobilu pracuje.




























