4. prosince 2025

Vratislav Strašil je jednatelem Volkswagen Financial Services, největší leasingové společnosti u nás. Rádi jsme využili možnost probrat s ním aktuální složitou situaci v automobilové branži a ve financování mobility.

Vratislav Strašil, jednatel společnosti Volkswagen Financial Services.

Jak byste po obchodní stránce ohodnotil prvních osm měsíců letošního roku? Dochází z pohledu financování na trhu k meziročnímu oživení?

Postupné snižování reposazby ČNB, tedy maximální úrokové sazby, za jakou si bankovní instituce od ČNB půjčují finanční prostředky, samozřejmě trhu peněz prospívá. Jednoduše řečeno, můžeme nabízet financování mobility levněji a zákazníci to oceňují. Ve Volkswagen Financial Services ke konci srpna evidujeme 39% meziroční nárůst žádostí o uzavření smlouvy.

Ještě víc nás těší 7% nárůst penetrace, což je náš podíl na profinancování značek koncernu Volkswagen. Rostou nám i nominální počty smluv, a to 12 %. To jsou velmi dobré výsledky, nicméně totéž se nedá říct o celkovém trhu nových vozidel. V srpnu meziročně registrace nových osobních vozů poklesly o 8,73 %, ve srovnání s předcovidovými lety pak propad dělá více než 30 %. Za celý rok vidíme nárůst registrací jen o 2,26 %, přičemž už se odboural „order bank“ z covidových časů. Trh se odrazil ode dna, ale jde nahoru velmi pomalu, takže druhá polovina roku i začátek roku 2025 nebude z hlediska registrací žádná sláva.

Řada automobilek, Volkswagen nevyjímaje, začíná mít finanční problémy, protože investice do elektromobility byly a jsou stále enormní, jenže prodeje elektromobilů v Evropě drhnou. Nebyly revoluční plány příliš naivní?

Jako koncern se držíme naší elektrické strategie. Nicméně data z poslední doby ukazují, že původní plány politiků i výrobců byly možná až příliš ambiciózní a transformace bude probíhat pomaleji, než jsme si mysleli. Proto je v této fázi velmi důležitá flexibilní nabídka pohonných systémů, protože regiony na celém světě se vyvíjejí různou rychlostí.

Konkurenční výhodou koncernu Volkswagen je široké portfolio výrobků a flexibilita, které se může rovnat jen málo výrobců. Naši zákazníci si mohou vybrat mezi účinnými spalovacími motory, výkonnými plug-in hybridy a čistě elektrickými modely. Stále nám půjde o snižování emisí a dosažení klimatických cílů, ale zároveň budeme více dbát na zájmy a kupní sílu zákazníka.

A jsou dotace podle vás tím správným motivačním řešením?

Aktuální úspěch dotačního programu ukazuje, že pokud je cena elektromobilů srovnatelná se spalovacími motory, český skepticismus se začíná měnit a zákazníci začínají vnímat nepopiratelné přednosti vozů na elektřinu. Tím spíš, že jejich vývoj jde velmi rychle dopředu a témata jako dojezd přestávají hrát první housle. Tedy trend, který v zemích, kde EV již zvítězily, vnímají velmi zřetelně delší dobu.

V polovině března byl vypsán dotační program pro elektromobily. Můžete prozradit, kolik zákazníků již uzavřelo s vaší společností smlouvu o financování s žádostí o dotaci?

Ke konci září evidujeme přes 900 žádostí. Pokud u nás klient uzavře smlouvu o financování, vyřídíme za něj veškerou administrativu – přes podání žádosti o dotaci až po samotné vyplacení dotace. O tuto službu je velký zájem. Největší podíl připadá na model Škoda Enyaq a vozy rodiny Volkswagen ID., zejména ID.7, ID.3 a v neposlední řadě ID.4, ID.5 a ID. Buzz. Klienti mají ale zájem také o modely Audi Q4 e-tron nebo CUPRA Born.

Jaký je podíl operativního leasingu na celkovém financování?

Zájem o operativní leasing stále roste a v současné době tvoří asi pětinu v našem produktovém portfoliu. U operativního leasingu VWFS je ve splátce zahrnuté kompletní pojištění, servis vozidla, asistence a volitelně i pneuservis, dálniční známka a další služby. Těchto služeb využívá přes 90 % fleetových zákazníků. Kromě operativního leasingu a klasického úvěru je stále populárnější také „Financování CHYTŘE“.

Úvěr CHYTŘE ocení hlavně ti, kdo chtějí mít nízké měsíční splátky a možnost vyměnit auto po určité době za jiné. Na začátku si zákazník zvolí výši úvěru, výši první a poslední splátky a také délku úvěru. Poslední splátku si může nastavit v rozmezí 20–60 % vstupní ceny vozu, takže výrazně sníží výši měsíční splátky, která je po dobu úvěru neměnná. U poslední splátky se také sám rozhodne, jak s ní naložit: zaplatí ji jednorázově ze svých úspor, vůz prodá dealerovi a ze získaných prostředků uhradí poslední splátku, anebo požádá o její rozložení do delšího období a vůz dále splácí. K financování CHYTŘE navíc získá předplacený servis na pět let zdarma. Chytré financování lze využít pro pořízení jak nových, tak
i ojetých automobilů. 

Nabízíte výhodné financování i pro své dealery. Na jaké účely se nejčastěji využívá?

Díky propojení s koncernem Volkswagen jsme v rámci českého trhu takzvanou kaptivní finanční institucí. Toho využíváme například při financování skladových vozů dealerské sítě prodejců značek koncernu Volkswagen nebo poskytujeme koncernové dealerské síti investiční úvěry, například pro rozšíření svého zázemí nebo dovybavení nabíjecími stanicemi a podobně.

Při výběru financování vozu dnes stále více zákazníků využívá nejrůznější srovnávače. Fungují správně?

Kalkulačku financování vozu nabízíme jak na našem webu, tak na oficiálních stránkách koncernových značek a jsou přesné. Zákazník si vybere konkrétní vůz, nový nebo ojetý, a na kalkulátoru si může posouvat a nastavovat výši akontace, délku smlouvy či výši splátek. Je to výborný nástroj pro rychlou orientaci, který využívá velké množství našich zákazníků. Digitalizace je pro nás klíčovým tématem a neustále na ní pracujeme.

Zákazník tak má díky našemu portálu MojeVWFS neustálý přehled o svých splátkách, dokumentech ke svým smlouvám a dalších službách, které jsou součástí financování. Také u vozových parků větších firem, které financujeme, je čím dál více kladen důraz na služby spojené s jednoduchou správou fleetu, konektivitou. Klient chce mít neustálý přehled o najetých kilometrech, tankování či správě dopravních přestupků. Klíčem je přehlednost, jednoduchost a dostupnost v režimu 24/7. Šli jsme tomu naproti a všechny tyto informace shrnuli do klientského portálu FleetCARS.

Pro elektromobily nabízíte mimořádně výhodné financování. Úvěr s nulovým úrokem, bezplatným servisem na pět let a nabíjecí kartou Chargee je k dispozici jen pro koncernové značky?

Úvěr s nulovým úrokem a bezplatným servisem na pět let nabízíme pouze pro koncernové značky, ale kartu Chargee, se kterou lze nabít baterii elektromobilů u největších distributorů i v síti dealerů koncernu Volkswagen, nabízíme všem našim zákazníkům, tedy nejen těm s koncernovými elektromobily. Tato mobilní aplikace umožňuje snadné a pohodlné hledání a rezervování nabíjecích stanic v okolí, a to nejen v České republice, ale i v dalších zemích Evropy. Lze také využívat možnosti on-line platby a sledování historie svých dobíjení včetně nákladů na elektřinu a množství nabité energie. Navíc nabízí speciální funkce pro firemní zákazníky a službu nepřetržité podpory 24/7.

Ve vaší půjčovně elektromobilů si lze za 700 korun na den půjčit jeden z koncernových modelů. Jaké je hodnocení klientů?

S vlastní půjčovnou elektromobilů jsme přišli jako první leasingová společnost a je to součást naší strategie rozvíjení elektromobility. Kolem elektromobilů je plno předsudků a není nic lepšího než si na vlastní kůži vyzkoušet, že jsou to opravdu jen mýty. Klienti nám po zápůjčce vozy vracejí většinou s velmi pozitivními reakcemi a velmi často pak začínají nad pořízením vlastního elektromobilu uvažovat. Navíc oceňují naši snahu umožnit jim tuto zkušenost a často se pak na nás obracejí i při poptávce financování konvenčních vozidel.

Jak vnímáte čínskou konkurenci, která výrazně sílí?

Konkurenci respektujeme. Pracuji v koncernu už více než 30 let. Takže si mohu dovolit tvrdit, že Volkswagen je jedním z předních světových výrobců automobilů s jedinečným inženýrským dědictvím a s jedněmi z nejzajímavějších značek v oboru. Máme atraktivní, inovativní, kvalitní a krásná vozidla. Proto dokážeme uspokojit poptávku a ziskově fungovat i v současném proměnlivém prostředí. My jako Volkswagen Financial Services to umocňujeme nabídkou atraktivního financování.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit