4. prosince 2025
Technologie

Ford rozváží balíky bez přítomnosti řidiče

>Redakce Redakce
21 června, 2021

Doručování zboží až domů je dnes ještě běžnější součástí našich životů než dříve – ale způsob, jakým se k nám zásilky dostávají, možná projde výraznou proměnou. Ford nyní oznámil nový evropský program výzkumu autonomních vozidel, jehož cílem je pomoci evropským firmám pochopit, jak by pro ně mohly být samořízené automobily přínosné.

Jedním z prvních partnerů Fordu v tomto projektu se stala přední britská rozvážková společnost Hermes. Za pomoci speciálně upraveného užitkového vozu Ford budou obě strany zjišťovat, jak ostatní účastníci silničního provozu reagují na zdánlivě autonomní vůz.

Ford Transit byl pro tento účel osazen senzory, které napodobují vzhled skutečného autonomního vozidla, a také speciálním sedadlem, z nějž může zkušený řidič vůz bezpečně ovládat, ale pro okolí to vypadá, jako by za volantem nikdo neseděl.

Ford je již šestým rokem nejprodávanější značkou užitkových vozů v Evropě. Společnost věří, že propojením svých zkušeností s poznatky doručovacích firem se jí podaří identifikovat nové příležitosti a modely pro provozování autonomních vozidel. Nyní se jedná zejména o pochopení toho, jak mohou stávající procesy a mezilidské interakce fungovat ve spojení s automatizovanými vozy. Prostředí rozvážkových firem s mnoha interakcemi je k takovému testování ideální.

Povinnosti řidiče užitkového automobilu se mnohdy neomezují na samotné řízení vozu. V rozvážkových či logistických provozech může být řidič pověřen například tříděním či nakládáním zboží, ručním předáváním zásilek příjemcům apod.

V tomto výzkumu nicméně řidič zaujme zcela pasivní roli. Bude pouze řídit. Pěší kurýři, kteří jsou k danému vozu přiděleni, si ho mohou přivolat prostřednictvím mobilní aplikace a na dálku odemknout zadní dveře, jakmile vůz dorazí a zaparkuje na vhodném místě. Uvnitř pak kurýra navedou hlasové pokyny a digitální obrazovky k příslušné schránce obsahující zásilky, které má roznést.

Díky lepšímu pochopení interakce mezi člověkem a vozem bude možné navrhnout takové procesy, které umožní bezpečný a efektivní provoz i bez přítomnosti řidiče. Dvoutýdenní projekt se společností Hermes navazuje na úspěch jiného testovacího programu Fordu, který na doručení zásilek až k zákazníkovi využil právě pěší kurýry. V prostředí velkoměsta je takový způsob rychlý, ekologicky šetrný a efektivní.

Výzkumná vozidla umožní společnosti Hermes i dalším podnikům začít přemýšlet o tom, jak by jejich týmy mohly pracovat s vozy bez řidiče. V případě společnosti Hermes tento výzkum uživatelského designu zahrnoval vývoj aplikace, která umožní pěším kurýrům přístup k dodávce za účelem vyzvednutí zásilek – což je opět role, kterou by za normálních okolností plnil lidský řidič.

Autonomní prototypy Ford, vyvíjené ve spolupráci se společností Argo AI, která je v této oblasti technologickým partnerem Fordu, denně jezdí v šesti amerických velkoměstech. V loňském roce umožnil propracovaný samořídicí systém Argo AI autonomní dodávky čerstvých potravin a školních potřeb v rámci charitativního pilotního projektu v Miami na Floridě.

 

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit