
Elegantní scénic zůstává stále ve třídě MPV. Naštěstí.
Také společnost Eurotax kladně hodnotí nové modely Renaultu a pomalu navyšuje zůstatkové hodnoty. Ne jinak je tomu i v případě populárního velkoprostorového scénicu.
Komfortní interiér, příjemné svezení
Jízdní vlastnosti jsou příjemné a ve třídě velkoprostorových automobilů povedeně kombinují jízdní stabilitu a komfortní pérování podvozku. Výtečně je řešeno odhlučnění.
S ohledem na vnější rozměry je obestavění interiéru využito bravurně. Nicméně je nutné se smířit s tím, že sedmimístná verze je plná kompromisů. Nová generace sice nenabízí tři samostatná sedadla druhé řady, přesto je variabilita sedadel stále dobrá. Druhá řada se skládá z jednoho samostatného sedadla a druhého dvousedáku. Nezávisle na sobě jdou tato sedadla posouvat a ve velmi omezené míře lze měnit i sklon opěradel. Právě zde je škoda, že se opěradla nedají více sklopit pro větší pohodlí cestujících.
Prostor pro kolena je možné označit jen jako průměrný. Třetí řada sedadel je určena hlavně dětem. Výška nad sedáky dostačuje, nicméně pro kolena tu příliš prostoru nenajdeme.
Je škoda, že opěradla druhé řady nelze polohovat. Lze ale posouvat sedáky v poměru 2:3.
Odkládacích prostor poskytuje vůz dostatek, v součtu mají celkový objem 63 l. Praktická je příplatková posuvná středová konzola s úložným prostorem 13 l. Uložíte do ní klidně i menší notebook. Další velké přihrádky nalezneme ve dveřích, pod nohama spolujezdce a u cestujících vzadu, a před spolujezdcem se nachází, stejně jako u modelu Espace, výsuvná schránka.
VNITŘNÍ ROZMĚRY V MM |
||
| Šířka interiéru v úrovni loktů/ramen/skel | vpředu | 1550/1500/1620 |
| vzadu | 1510/1430/1550 | |
| Prostor pro nohy vpředu/vzadu (tzv. míra komfortu) | 1050/650 | |
| D/š/h ložné plochy bez sklopených a se sklopenými opěradly | 1010/1100/490 a 165/110/490 | |
| Prostor nad předním/zadním sedákem | 1040/910 | |
| Výška předního/zadního sedáku nad zemí | 340/330 | |
533 litrů pro náklad
Zavazadlový prostor v pětimístném uspořádání nabízí slušných 533 l, pokud posunete sedadla druhé řady zcela dopředu, zvýší se na 718 l. Zespodu je k dispozici sedmnáctipalcová dojezdová rezerva. Sedadla lze sklopit manuálně, prostřednictvím infotainmentu R-Link 2, nebo tlačítky přímo ze zavazadlového prostoru. Samočinně se sklopí jak opěradla, tak i hlavové opěrky. Vstupní otvor do zavazadelníku ale není tak velký, jak by se na první pohled mohlo zdát.
DCi 130 mu sluší. Návratnost je až po 130 000 km!
S ohledem na vyšší stavbu karoserie a vyšší hmotnost jsou vznětové motory i kvůli vyššímu točivému momentu pro scénic vhodnější, nebo chcete-li příjemnější. U nejslabší verze je nutné za diesel připlatit 60 000 Kč. Ale do výkonnějšího vznětového motoru je potřeba investovat víc. Verze dCi 130 (96 kW) je oproti benzinové verzi TCe 130 dražší o 80 000 Kč. Právě tento motor je ale pro scénic nejvhodnější. Ideálně kombinuje dostatečný výkon a stále ještě akceptovatelnou cenu (589 900 Kč). Nicméně příplatek 80 000 Kč se vyplatí jen tomu, kdo se vznětovou verzí ujede ročně alespoň 40 000 km. Respektive návratnost investice je po ujetí 130 000 km. Vznětová verze je úspornější v průměru o 2 l/100 km.
NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA PALIVA V RÁMCI TESTU (L/100 km) |
||
| Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
| 6,8/5,0 | 4,8/6,5 | 6,3 |
Vyzkoušet jsme mohli i verzi s nejvýkonnějším vznětovým motorem a samočinnou převodovkou. Zde nám trochu vadilo, že převodovka občas přeřadila při plavné jízdě městem nebo při popojíždění v koloně až při 2500 1/min. Přitom motor měl dostatek sil již od 1300 1/min. Odstupňování převodovky si jinak s motorem rozumělo, řazení probíhalo hladce a bez zbytečných zaváhání.
Renault Grand Scénic dCi 130
|
|
| Motor, převodovka | Vpředu napříč uložený vznětový čtyřválec pohání přední kola. Zdvihový objem 1598 cm3, největší výkon 96 kW při 4000 1/min, největší točivý moment 320 Nm při 1750 1/min. Ručně řazená, šestistupňová převodovka. |
| Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4634/1866/1660 mm, rozvor 2804 mm. Objem zavazadlového prostoru 533-718/1737-1901 l. |
| Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 1615/678 kg, hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1850/750 kg. |
| Výkony | Největší rychlost 190 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,4 s, spotřeba paliva 5,3/4,2/4,6 l/100 km. |
| CENA | 589 900 Kč s DPH |
Důkladná asistence
Stejně jako základní Scénic, i „Grand“ se samozřejmě může pochlubit vyspělými asistenčními systémy usnadňujícími řidiči život. Máme na mysli zejména nouzové samočinné brzdění AEBS s detekcí chodců, které se poprvé v tomto segmentu stává součástí standardní výbavy. Vůz se může pochlubit také systémem Multi-Sense, který řidiči umožňuje výběr z několika jízdních projevů vozu (citlivost plynového pedálu, tuhost posilovače řízení, hlasitost zvuku motoru a v případě použití samočinné převodovky i odlišný algoritmus její činnosti). Nechybí ani multimediální systém R-Link 2 ovládaný prostřednictvím velkého tabletu, zabudovaného do středu přístrojové desky, a barevný head-up displej. V nabídce bezpečnostních systémů je k dispozici také asistent pro jízdu v pruzích, adaptivní tempomat či sledování únavy řidiče.
Grand Scénic se řídí téměř stejně jako běžný sedan. Ergonomie je vynikající.
Opotřebitelné díly vás po 210 000 km vyjdou na 42 000 Kč
Náklady na opotřebitelné díly nikterak nevybočují ze zvyklostí automobilů nižší střední třídy. Brzdové kotouče se mění při každé druhé výměně brzdových destiček. O něco kratší je předepsaný interval pro výměnu spodních ramen přední nápravy (90 000 km – cena za materiál a práci je 9384 Kč včetně DPH) a tlumičů pérování (120 000 km/15 320 Kč). Doporučená výměna spojky je po ujetí 200 000 km (17 299 Kč). Suma sumárum, po ujetí 210 000 km jsou celkové náklady za opotřebitelné díly 42 000 Kč s DPH.
Průměrná cena jedné servisní prohlídky je 7900 Kč
Servisní intervaly jsou nastaveny po ujetí 30 000 km. S ohledem na relativně dlouhý servisní interval je průměrná cena 7900 Kč za jednu servisní kontrolu mírně nadprůměrná. Po ujetí 210 000 km tak zákazník za předepsaný servis zaplatí 55 436 Kč včetně DPH. Ušetřit ale lze předplacením programu servisní údržby.
Grand Scénic se řídí téměř stejně, jako běžný sedan. Ergonomie je vynikající.
CELKOVÉ HODNOCENÍ |
|
| KLADY | ZÁPORY |
| Vnitřní prostor | Nelze u zadních sedadel výrazněji měnit sklon opěradel |
| K dispozici až sedm míst | Stísněný prostor pro nohy ve třetí řadě sedadel |
| Rozumné provozní náklady | |




























