4. prosince 2025
Ze světa

Elektromobil s nájezdem 300 000 km dává stále smysl. Výslednou kapacitu baterie by čekal málokdo

>Redakce Redakce
20 února, 2025

Po masivní expanzi elektromobilů, podpořené finančními pobídkami, zažívá trh těchto vozidel propad poptávky. Jedním z hlavních důvodů je stále vysoká pořizovací cena ve srovnání s hybridy a čistě spalovacími motory. To platí pro nové i ojeté vozy. Klienti sekundárního trhu mají obavy z kondice baterie, zejména zůstatkové kapacity. Nový průzkum může jejich starosti výrazně zmírnit. 

Většina automobilek poskytuje na akumulátor osmiletou záruku omezenou nájezdem 160 000 km s tím, že garantují 70 až 80% kapacitu. U některých značek činí záruka až deset let a 250 000 km. Z toho si laik snadno odvodí potenciální degradaci, která jej od koupi ojetého elektromobilu odradí. Realita je ovšem mnohem pozitivnější.

Poradenská společnost se specializací na elektromobily P3 provedla ve spolupráci se specialistou na nabíjecí infrastrukturu Aviloo průzkum zaměřený na reálné stárnutí baterií v elektromobilech. Analýza vychází z prověření 7000 automobilů z běžného provozu. Opotřebení akumulátoru bylo hodnoceno z pohledu stáří a počtu nabíjecích cyklů. Údaje se porovnávaly s novou baterií přímo z výroby.

Z průzkumu vyplývá, že k největšímu poklesu, zhruba o 5 %, dochází během ujetí prvních 30 000 kilometrů. Poté se rychlost degradace výrazně zpomalí. U elektromobilů s nájezdem kolem 100 000 km vycházela kondice baterie na 90 %. Při nájezdech mezi 200 000 až 300 000 km byl výsledek jen o 3 % horší. Z toho je patrné, že automobilky mají v rámci záruky velkou rezervu.

Důvodem k rychlejšímu poklesu kapacity během prvních kilometrů jsou přirozené chemické procesy v baterii, kdy se na anodě vytváří vrstva pevného elektrolytu. Míra opotřebení poté závisí na technické vyspělosti vozu. Ideálně, pokud je vybaven inteligentním řízením teploty akumulátoru, tepelným čerpadlem nebo dalšími prvky, které snižují její namáhání. V neposlední řadě také záleží na šetrném zacházení ze strany uživatele.

Jestli chcete, aby vám baterie dlouho vydržela, vyhněte se výkonným rychlonabíjecím stanicím, nenabíjejte baterii na 100 % (ideálně jen na 80 %) a naopak déle zaparkovaný elektromobil nenechávejte nabitý pod 15 %. Bateriím také nesvědčí teploty nad 60 °C, takže stání na letním slunci není ideální.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit