Většina řidičů je na zimu podle aktuálního průzkumu připravená. Včas přezuli na zimní nebo celoroční pneumatiky a zkontrolovali zbývající hloubku dezénu. Ještě před odjezdem do hor by ale neměli zůstat jen u čísla na měrce. Pro bezpečnou jízdu je zásadní celkový stav pneumatik, nejen to, zda splňují minimální hloubku dezénu.

Užitné vlastnosti pneumatik ovlivňuje především jejich stáří, provozní podmínky a způsob skladování. Samotná hloubka dezénu je jen jedním z ukazatelů. Směs postupně degraduje, ztrácí pružnost a přilnavost, a to jak u pneumatik, které jsou v permanentním provozu, tak u těch, jež se používají jen výjimečně. Životnost zimních pneumatik se obecně pohybuje zhruba mezi pěti a deseti lety. U celoročních pneumatik, které se opotřebovávají po celý rok a mají jinak naladěnou směs, bývá kratší.

Skutečný věk pneumatiky určuje údaj DOT na bočnici. Poslední čtyři číslice udávají týden a rok výroby. Odborníci však rozlišují celkovou životnost od data výroby a provozní životnost od okamžiku, kdy je pneumatika poprvé nasazena na vůz. Při správném uskladnění v ideálních podmínkách se totiž její vlastnosti mění jen minimálně. Mnohem spolehlivější než orientace podle data výroby je proto pečlivá vizuální kontrola, která odhalí praskliny, zpuchřelá místa či jiné známky stárnutí. Jakmile se doba provozu blíží pěti letům, měly by být tyto kontroly častější a důkladnější.
Také pojišťovny vnímají DOT spíše jako orientační údaj. Generali Česká pojišťovna i Direct pojišťovna uvádějí, že samotné datum výroby není důvodem ke snížení nebo odmítnutí pojistného plnění. Klíčový je technický stav pneumatiky v době nehody a příčinná souvislost. Pokud ke škodě dojde kvůli sjetému dezénu, nesprávnému rozměru či typu pneumatik, nebo kvůli nevhodnému tlaku, může pojišťovna krátit plnění u havarijního pojištění. U povinného ručení pak může v krajním případě vymáhat vyplacené částky po viníkovi. U pneumatik, které prasknou v důsledku dlouhodobého zanedbání stavu, se tak řidič může dostat do nepříjemné situace.

Výrobci pneumatik na stárnutí nahlížejí podobně. Podle společnosti Goodyear si nové nepoužité pneumatiky při správném skladování zachovávají své vlastnosti několik let a drobný časový odstup mezi roky výroby nehraje zásadní roli. Pneumatiky začínají zrychleně stárnout až po nasazení na vůz, kdy se kombinuje mechanické namáhání s oxidací při změnách teplot, vlhkosti a působení UV záření. V reálném provozu tak mají omezenou dobu užitné životnosti, zpravidla okolo pěti let. Řidiči by proto měli stav pneumatik kontrolovat pravidelně, nejen při přezouvání, ale i v průběhu sezony.




























