16. října 2024
Český trh

Český automobilový průmysl zdravě roste. Meziročně si polepšil o 16,2 %.

>Redakce Redakce
16 listopadu, 2023

Meziroční nárůst výroby o 16,2 % a celkových 1 162 315 vyrobených automobilů, to jsou výsledky domácích výrobců osobních vozidel za prvních deset měsíců letošního roku. Nárůst zaznamenala i výroba vozidel s elektrickým pohonem. Za stejné období jich bylo vyrobeno celkem 157 856 ks, z toho 114 024 plně elektrických a 43 811 plug-in hybridních osobních vozidel. Vyrobeno bylo i 21 plně elektrických autobusů. Podíl vyrobených bateriových vozidel se tak opět navyšuje a v segmentu osobních vozidel tvoří již 13,6 % produkce. Nižší výrobní výsledky meziročně zaznamenali výrobci autobusů 4 155 (-3,3 %) a motocyklů 657 (-55,8 %).

Nárůst počtu vyrobených osobních vozidel od začátku roku či údaje za samotný říjen, kdy výroba meziročně poskočila o 42,9 %, čímž předčila i objemy z předkrizového roku 2019, to vše je jednoznačným potvrzením vitality domácích výrobců osobních vozidel a skvělou zprávou pro celou ekonomiku. Taktéž pozitivní zprávou je i rostoucí zájem o bateriové vozy vyrobené v České republice. To potvrzuje nejen nárůst jejich již 13,6 % podílu na celkové výrobě, ale i prodejní úspěchy na exportních trzích. Například Škoda Enyaq, která se v říjnu stala nejprodávanějším elektrickým vozidlem v Německu,“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

Osobní vozidla

Za prvních deset měsíců tohoto roku bylo v České republice vyrobeno 1 162 315 osobních vozidel, tj. meziročně o 16,2 % více než ve stejném období předchozího roku. Elektrických automobilů bylo v daném období vyrobeno 157 835 ks a jejich podíl na tuzemské produkci narostl na 13,6 %. Celkem bylo vyrobeno 114 024 bateriových BEV a 43 811 plug-in hybridních vozidel. Největší domácí automobilka

Škoda Auto vyrobila ve svých tuzemských závodech v lednu až říjnu 722 394 osobních automobilů (+27,5 %). Elektrických vozů (BEV a PHEV) bylo vyrobeno 96 686, tj. 13,4 % z celkové produkce značky. Z toho bylo 77 185 vozidel bateriových a 19 501 vozidel plug-in hybridních.

V nošovickém závodě automobilky Hyundai bylo za prvních deset měsíců vyrobeno celkem 286 600 vozidel, tj. o 6,2 % víc než ve stejném období loňského roku. Z celkového počtu vozidel mělo 36 839 čistě elektrický a 24 310 plug-in hybridní pohon. Celkově tak elektrické vozy, vyrobené v Nošovicích tvoří 21,3 % z celkové tuzemské produkce značky.

Z výrobní linky Toyoty Motor Manufacturing v Kolíně sjelo v daném období 153 321 zkompletovaných automobilů, tedy o 10 685 vozidel méně než ve stejném období minulého roku. Negativní kumulativní výsledky za prvních deset měsíců jsou zapříčiněny únorovými – březnovými a srpnovými – zářijovými odstávkami výroby, které byly způsobeny nedostatkem komponent pro výrobu. V samotném měsíci říjnu naopak kolínská automobilka potvrdila návrat k plné výrobní kapacitě a vyrobila 23 683 vozidel, tedy o 12,5 % (tj. 2 639 vozů) více než v říjnu loňského roku.

Autobusy

Výroba autobusů zaznamenala nepatrný meziroční pokles způsobený především objednávkovým charakterem výroby. V prvních deseti měsících bylo v České republice vyrobeno celkem 4 155 autobusů, tedy o 141 méně (-3,3 %) než ve stejném období loňského roku. Dařilo se vysokomýtskému IVECO CR, kde bylo vyrobeno 3 885 autobusů (+1,6 %). Meziročně nižší výrobní výsledky naopak evidoval libchavský závod SOR, ve kterém bylo vyrobeno celkem 256 autobusů, tedy o 184 méně než v daném období loňského roku (-41,8 %).

Nižší trend výroby zaznamenala i společnost KHMC s hodnotou 14 vyrobených minibusů (-22,2 %). V segmentu elektrických pohonů bylo za leden až říjen vyrobeno celkem 21 bateriových BEV autobusů, a to v závodě společnosti SOR Libchavy.

Motocykly

Také tradiční výrobce motocyklů JAWA Moto vykázal meziroční pokles výroby způsobený objednávkovým charakterem produkce a nasycením trhu v loňském roce. V lednu až říjnu sjelo z výrobní linky tuzemské značky celkem 657 motocyklů (-55,8 %), v meziročním absolutním srovnání tedy o 831 motocyklů méně než v předchozím roce.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit