Crossover Cupra Formentor je první svébytný model této mladé sportovně laděné značky. A možná že právě proto sklízí největší prodejní úspěchy. Jeho prodeje dokonce výrazněji neomezila ani čipová nouze. Čekací doba nepřesahuje pět měsíců!
Testovali jsme už všechny motorizace formentoru a nejvíce nás zaujala verze 2,0 TSI se 180 kW. Je to ideální kompromis ještě přijatelné ceny (1 164 900 Kč) a sportovního výkonu. Špičková verze 2,0 TSI/228 kW s pohonem všech kol je samozřejmě skutečnou třešničkou na dortu, cena 1,52 milionu je už ale jen pro skutečně velmi úspěšné manažery. Popravdě nezklamala nás ani nejprodávanější verze se základním motorem 1,5 TSI/110 kW (879 900 Kč). Podvozek této nejlevnější verze ale fungoval znamenitě a to i přes to, že se obešel bez adaptivních tlumičů. Je sice tužší, ale nikoli přehnaně. Navíc poměrně sebejistě vstřebává záludné nerovnosti okresních silnic nižších tříd. Ani na nerovnostech v zatáčkách nemá zadní náprava tendenci výrazně uskakovat z jízdní stopy. Standardem je elektronická uzávěrka diferenciálu XDS a progresivní řízení, které bohužel přenáší jen omezenou zpětnou vazbu od kol do volantu. Řízení je ale velmi přesné. Schopnosti podvozku tak znatelně převyšují výkon motoru, což umocňuje poptávku po větším stádu koní. Na druhou stranu je to jediná verze, která je k mání ještě s ručně řazenou převodovkou.
Více výkonu, více radosti
Testovaná verze se 180 kW je ale už přeci jen o něčem jiném. Sedíte v perfektních skořepinových sedadlech Sharp, které vás bezprostředněji propojí s autem. Zde už výkon motoru dokáže naplno využít skvělý podvozek a ve spojení s adaptivními tlumiči, progresivním řízením a s diferenciálem XDS vykouzlí úsměv snad v každé zatáčce. Náklony karoserie jsou minimální, díky mimořádně povedenému nastavení podvozku i stabilizaci se auto chová překvapivě neutrálně. Kombinovanou spotřebu lze udržet do 9 l/100 km. Ale koho by to bavilo… I tak při občasném svižnějším svezení desetilitrovou hranici pokoříte stěží.
Přívětivé náklady na provoz
Náklady na servis formentor drží na uzdě. Servisní intervaly jsou delší (30 000 km), a tak po třech letech provozu a ujetí 150 000 km vyjde pravidelný servis jen na 38 200 Kč bez DPH. Také hodinová sazba v servisu (850 Kč bez DPH) není nikterak přemrštěná a TCO se nějak výrazně neliší například od obdobných modelů Volkswagenu.
Vyšší cena snižuje zůstatkové hodnoty
Zůstatkové hodnoty lze označit u testované verze za průměrné. U formentoru platí, že čím více stoupá výkon, respektive cena, tím vyšší je ztráta hodnoty. Zůstatkové hodnoty jsou nejvyšší u základní motorizace 1.5 TSI. Výkonnější dvoulitr už má zůstatkové hodnoty po třech letech provozu nižší v průměru o 4 %, verze s pětiválcem je měla nižší o 7 %.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
ZÁKLADN ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Cupra Formentor 2.0 TSI |
|
Motor, převodovka | Vpředu napříč uložený zážehový přeplňovaný čtyřválec pohání přední kola, objem 1984 cm3, výkon 180 kW při 5000–6500 1/min, točivý moment 370 Nm při 1600-4300 1/min. Samočinná sedmistupňová převodovka DSG. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4450/1839/1511 mm, rozvor 2680 mm. Zavazadlový prostor 450 litrů. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost pětimístné verze 1545/515 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1800/750 kg. |
Výkony | Nejvyšší rychlost omezena na 203 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,9 s. Spotřeba kombinovaná WLTP 7,5–7,9 l/100 km, emise CO2 170–179 g/km. |
CENA s DPH | 1 164 900 Kč |
SPOTŘEBA V RÁMCI TESTU (l/100 km) | ||
Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
9,9/7,5 | 6,7/8,8 | 8,9 |
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY | ||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) |
90 000 | 3 roky | 46,25 % |
150 000 | 3 roky | 40,52 % |
210 000 | 3 roky | 34,80 % |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Jízdní vlastnosti, potěšení z jízdy | Cena výkonnějších verzí |
Design, neotřelá značka | Zadní opěradlo nelze polohovat |
Rozumné náklady na provoz | Spotřeba při svižné jízdě |