Škoda Auto pokračuje ve své strategii elektrifikace uvedením nové rodiny Enyaq. Ta přináší vylepšené digitální funkce a pokročilejší asistenční systémy. Objednávky na nový model Škoda Enyaq přijímá Škoda Auto na vybraných evropských trzích od dnešního dne. Ceny nových modelů budou na českém trhu začínat na 1 015 000 Kč včetně DPH.
Novinka se navenek vyznačuje výraznými tvary a čistými liniemi. Díky leskle černé masce Tech-Deck Face, výrazné prosvětlené masce, nápisu Škoda v odstínu Dark Chrome na kapotě a exkluzivní barvě zelená Olibo ztělesňuje designový jazyk značky Škoda Modern Solid. Standardní LED sestavu světel lze vpředu vylepšit matrixovou adaptivní sestavou.
Nový Enyaq nabízí také širokou škálu kol z lehké slitiny o velikosti 19“ až 21“ a může se pochlubit vynikající aerodynamikou se součinitelem odporu vzduchu 0,245 u modelu Enyaq a 0,225 u modelu Enyaq Coupé. Nabídka barev karoserie se rozšířila na dvě nemetalické barvy a sedm metalických odstínů.
Podoba dle stylu
Interiér poskytuje dostatek prostoru pro cestující i velkorysý objem zavazadlového prostoru, který činí 585 až 1710 litrů u modelu Enyaq a 570 až 1610 litrů u modelu Enyaq Coupé. Standardem je 5“ virtuální kokpit a centrální 13“ displej infotainmentu. Na přání je v rámci paketu Advanced k dispozici head-up displej s rozšířenou realitou. Modernizovaný volant je vyhřívaný.
Nová Škoda Enyaq nabízí několik variant interiéru. Odrazem nového designového jazyka Modern Solid je svěží a barevný interiér Lodge s kontrastním prošíváním a speciálními bezpečnostními pásy v oranžové barvě.
Interiér Lodge představuje ekologické inovace s čalouněním sedadel z materiálu TechnoFil, který se skládá ze 75 % z vláken ECONYL a z 25 % z polyesteru. Vlákno ECONYL se získává ze zdrojů, jako jsou vyřazené rybářské sítě, zbytky látek z továren a použité koberce.
Nový interiér Lounge je převážně tmavě šedý a sedadla jsou čalouněná umělou kůži v kombinaci s materiálem Suedia, kterou doplňuje nové světle zelené kontrastní prošívání.
Elegantní interiér Suite nabízí sedadla čalouněná černou kůží v kombinaci s umělou kůží a hnědým prošíváním. V interiéru Eco Suite je hnědá kůže vyčiněna ekologickým postupem, při kterém se používají výtažky z listů olivovníku.
Interiér Sportline je vybaven černými sportovními sedadly s integrovanými opěrkami hlavy. Sedadla jsou čalouněna materiálem Suedia a umělou kůží a zdobí je šedé kontrastní prošívání.
Nové chytré prvky
Po celém voze najdeme mnoho nových Simply Clever prvků. Jedním z nich je QR kód v zavazadlovém prostoru modelu Enyaq. Mezi další zajímavé Simply Clever prvky patří škrabka na led z recyklovaných materiálů s měrkou hloubky dezénu pneumatiky uložená v obložení pátých dveří, deštník vyrobený z udržitelných materiálů ve vyhrazeném úložném prostoru ve dveřích řidiče a odkládací kapsy na mobilní telefon na zadní straně opěradel předních sedadel.
Zavazadlový prostor nabízí také dva háčky na tašky a výsuvný kryt, který lze ovládat jediným dotykem. Mezi další inovace zvyšující pohodlí patří funkce „výhřevy“, která automaticky zapíná až čtyři funkce vyhřívání, a rychlonabíjecí USB-C porty vpředu a vzadu s výkonem až 45 W.
Výběr z výkonu i baterií
Nová Škoda Enyaq je k dispozici se dvěma verzemi trakčních baterií a třemi výkonovými verzemi s výkony od 150 kW do 210 kW. Vrcholný model Enyaq 85x má druhý elektromotor umístěný na přední nápravě, což mu zajišťuje pohon všech kol.
S prodlouženým dojezdem více než 580 km je nový Enyaq ideální pro cesty na dlouhé vzdálenosti. Nový Enyaq podporuje také rychlé nabíjení na rychlonabíjecích stanicích se stejnosměrným proudem. Díky nabíjecímu výkonu až 175 kW lze akumulátor dobít z 10 % na 80 % kapacity za 28 minut nebo méně.
Kapacita lithium-iontové baterie činí 63 kWh. Synchronní elektromotor s permanentními magnety umístěný na zadní nápravě vyvíjí maximální výkon 150 kW se 310 Nm točivého momentu. Maximální rychlost činí 160 km/h.
Model Enyaq 85 má rovněž elektromotor a pohon zadních kol, ale je vybaven větší lithium-iontovou baterií s kapacitou 82 kWh. Elektromotor dosahuje nejvyššího výkonu 210 kW a točivého momentu 545 Nm.
Model Enyaq 85x je rovněž vybaven větší baterií, ale má druhý asynchronní elektromotor na přední nápravě pro pohon všech kol. Obě verze 85 mají posunutý omezovač rychlosti na 180 km/h.
Přední náprava typu MacPherson je náprava je osazena brzdami s ventilovanými kotouči s jednopístkovými brzdami u verze Enyaq 60 , v případě verzí Enyaq 85 a 85x jsou použity třmeny dvoupístkové. Zadní víceprvková náprava je osazena bubnovými brzdami, které jsou ideální pro elektromobily, protože je při brzdění primárně využívána rekuperace.
Vysoký nabíjecí výkon
Krátká doba nabíjení, nabíjecí výkon až 175 kW Všechny varianty nového modelu Škoda Enyaq podporují vysoké nabíjecí výkony – až 165 kW pro model Enyaq 60 a nabíjecí výkon až 175 kW pro model Enyaq 85x. Větší baterii lze díky tomu na rychlonabíjecích stanicích se stejnosměrným proudem dobít z 10 % na 80 % kapacity již za 28 minut.
U modelu Enyaq 60 trvá dobití baterie z 10 % na 80 % kapacity pouhých 24 minut. Všechny modely Enyaq podporují rychlost nabíjení až 11 kW na nabíjecích stanicích střídavého proudu.
Digitální inovace
Nová verze aplikace MyŠkoda přináší několik vylepšení. Služba Powerpass umožňující přístup k více než 800 000 dobíjecích míst po celé Evropě, je nyní integrována přímo do aplikace MyŠkoda. Služby Škoda Connect vozu Enyaq zahrnují také funkci Lock & Unlock, která umožňuje zamknout nebo odemknout vůz prostřednictvím aplikace MyŠkoda. Integrace funkce Plug & Charge do služby Powerpass zajišťující automatickou komunikaci mezi vozem a nabíječkou.
Funkce parkování na dálku umí zaparkovat vůz Enyaq do řady podélně i kolmo stojících vozidel. Po zvolení typu manévru vůz samočinně ovládá řízení, brzdění a volbu směru jízdy. Díky uloženému parkovacímu manévru si dokáže Enyaq zapamatovat příjezdy dlouhé až 50 metrů k celkem pěti různým parkovacím místům.
Vylepšený infotainment dále zlepšuje uživatelský komfort. Nové tlačítko „výhřevy“ aktivuje všechny funkce vyhřívání jediným stisknutím. Nabídky Vozidlo a Aplikace byly aktualizovány, a hlavní nastavení vozu se přesouvá do nabídky Aplikace. Do horní lišty byly přidány nové zkratky pro oblíbené funkce, jako jsou předehřev baterie, hlídání rychlosti (Intelligent Speed Assist) a funkce „výhřevy“. Kromě toho již není nutné ověřovat uživatele na uvítací obrazovce; místo toho jsou uživatelé přihlašováni automaticky.
Větší podpora asistenčních systémů
Rozsáhlý seznam standardních asistenčních systémů doplňuje hlídání mrtvého úhlu včetně asistenta vyparkování a varování při vystupování z vozu, prediktivní tempomat, který využívá také systém rozpoznávání dopravních značek, a asistent při jízdě v koloně.
Součástí standardní výbavy vozu je také Front Assist, který zahrnuje prediktivní ochranu chodců a cyklistů, asistent při průjezdu křižovatkou a antikolizní asistent. Dalšími standardními prvky jsou asistent udržování jízdního pruhu, asistent změny jízdního pruhu včetně asistenta vyparkování a varování při vystupování z vozu, rozpoznání únavy a pozornosti řidiče a proaktivní ochrana cestujících.
Adaptivní vedení v jízdním pruhu je součástí na přání dostupné asistované jízdy (paket Clever), která je nově rozšířena o využití rojových dat získaných od vozů koncernu Volkswagen. Vůz si tak průběžně stahuje mapu svého okolí, která je zmapována vozy, které tudy dříve projely. Sesbíraná data, která jsou anonymizována ve dvou fázích, zvyšují efektivitu a adaptabilitu systému v různých jízdních situacích. Součástí asistované jízdy je také prediktivní tempomat, který funguje bez rychlostního omezení, asistent jízdy v koloně a nouzový asistent.
Základní technické údaje
Verze | 60 (Coupé) | 85 (Coupé) | 85x (Coupé) |
Dojezd (km) | 434 (443) | 581 (591) | 544 (552) |
Kapacita baterie (kWh) (maximální/využitelná) | 63/59 | 82/77 | 82/77 |
Čas nabíjení (minut) (10% – 80%) | 24 | 28 | 28 |
Maximální nabíjecí výkon (kW) | 165 | 135 | 175 |
Výkon (kW) | 150 | 210 | 210 |
Maximální rychlost (km/h) | 160 | 180 | 180 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | 8,1 | 6,7 | 6,7 |
Pohon | Zadní | Zadní | Všech kol |