Ekologie

Audi Q8 nabídne dvě verze s Plug-in hybridním pohonem

>Mario Rychtera Mario Rychtera
15 října, 2020

Audi představuje Q8 s externě nabíjitelným hybridním pohonem, který nabízí dojezd v elektrickém režimu až 59 kilometrů podle metodiky EU (49 kilometrů v jízdním cyklu WLTP). SUV ve stylu kupé je k dispozici ve dvou výkonových stupních. Q8 55 TFSI e quattro poskytuje celkový nejvyšší výkon 280 kW (381 k). Celkový nejvyšší výkon modelu Q8 60 TFSI e quattro je dokonce 340 kW (462 k). 

Výkonnější model Audi Q8 60 TFSI e quattro se odlišuje od verze 55 TFSIe na první pohled. Vzhledu propůjčuje ostřejší rysy sériově dodávaný vnější paket S line výraznými stylistickými detaily na přídi, bocích a zádi. Černý stylistický paket kontrastuje s vnějšími díly karoserie S line v barvě vozu. Sériová výbava zahrnuje mimo jiné i světlomety Matrix LED a adaptivní pneumatický podvozek Sport. Kola s průměrem ráfku 21 palců používají pneumatiky rozměru 285/45. Brzdové třmeny jsou lakovány červenou barvou. Interiér se sportovním paketem S line je černý nebo z části oživen odstínem šedá Rotor (na sedadlech). Součástí vnitřní výbavy jsou například sportovní sedadla s reliéfními logy S, pedály a opěrka pro nohu z ušlechtilé oceli i ozdobná obložení z matného kartáčovaného hliníku.

Základem Audi Q8 55 TFSI e quattro je  spalovací motor 3.0 TFSI poskytující výkon 250 kW (340 k) a moment 450 N.m. Vidlicový šestiválec splňuje nejnovější emisní normu Euro 6 AP. Synchronní elektromotor s trvalým magnetem dosahuje nejvyššího výkonu 100 kW. Kompaktní elektromotor je integrován do skříně osmistupňové převodovky tiptronic a společně se spojkou, která propojuje motor 3.0 TFSI s ostatními částmi poháněcího ústrojí, tvoří tzv. hybridní modul. Verze Q8 60 TFSI e quattro dosahuje celkového nejvyššího výkonu 340 kW (462 k) a maximálního točivého momentu 700 N.m. Elektromotory mohou zajišťovat pohon ve vlastní režii až do rychlosti 135 km/h.

Pod podlahou zavazadlového prostoru je uložena sada lithium-iontových akumulátorů. Sada je složena ze 104 článků v tenkém fóliovém pouzdru rozdělených po osmi do 3 modulů. Sada akumulátorů pojme 17,8 kWh elektrické energie, přičemž každý článek má kapacitu 48 Ah. V porovnání se sadou akumulátorů, s níž byl model Q7 TFSI e quattro uveden v roce 2019 na trh, vzrostla kapacita o 0,5 kWh. Nyní má i Q7 nejnovější generaci akumulátorů s vyšší kapacitou. Nová sada akumulátorů je navíc kompaktnější a o cca 40 kilogramů lehčí.

Výkonnější varianta, Q8 60 TFSI e quattro, dosahuje s výhradně elektrickým pohonem dojezdu až 56 kilometrů v kombinovaném cyklu EU, resp. až 48 kilometrů podle metodiky WLTP, která v některých zemích rozhoduje o míře zdanění vozidla. Q8 55 TFSI e quattro má ve zkušebním cyklu EU „elektrický“ dojezd až 59 kilometrů, podle WLTP to je až 49 kilometrů.

 
Hnací sílu elektromotoru a motoru 3.0 TFSI přenáší rychle řadící osmistupňová převodovka tiptronic. Její elektrické olejové čerpadlo zajišťuje mazání i při deaktivovaném zážehovém motoru. Trvalý pohon všech kol quattro používá mezinápravový diferenciál s výhradně mechanickou regulací, který rozděluje hnací sílu mezi přední a zadní nápravu při normální jízdě v poměru 40:60 %. V případě potřeby přenáší většinu točivého momentu na nápravu s lepší trakcí. Až 85 procent hnací síly může směřovat k předním kolům, až 70 procent může přenášet zadní náprava.

Kdo brzdí, dojede dál

Důležitým systémem modelu Q8 ve verzi „Plug-in-Hybrid“ je předvídavý asistent pro hospodárnou jízdu. Tato funkce rozhoduje o tom, zda vozidlo po uvolnění pedálu plynu přejde do režimu setrvačné jízdy s vypnutým motorem TFSI, nebo bude zpomalovat elektromotorem, a získávat tak zpět kinetickou energii – výkonem až 25 kW. Elektromotor navíc zajišťuje všechna zpomalování (až 0,3 g), která tvoří naprostou většinu všech brzdných manévrů v každodenním silničním provozu. Teprve při požadavku intenzivnějšího zpomalování dochází k zapojení hydraulické brzdové soustavy. Při brzdění dosahuje Audi Q8 TFSI e quattro rekuperačního výkonu až 80 kW.



Při zapnutém adaptivním asistentovi řízení (výbava na přání) je předvídavý asistent pro hospodárnou jízdu aktivní nejen při zpomalování, ale také při akceleraci. Pokud je adaptivní asistent řízení vypnutý, dostává řidič pokyny, kdy je smysluplné „dát nohu z plynu“.



Model Q8 TFSI e quattro může být vybaven mnoha nejmodernějšími asistenčními systémy. Jedním z nejdůležitějších je adaptivní asistent řízení, který na mnoha úsecích zbaví řidiče z velké části nutnosti ovládat zrychlování, zpomalování a udržování vozu v jízdním pruhu. Řidiči však stále zůstává odpovědnost za řízení. Konsorcium Euro NCAP, nejdůležitější organizace v Evropě testující bezpečnost automobilů, se zaměřilo na asistenční systémy pro autonomní jízdu úrovně 2 a model Q8 obdržel při těchto praktických testech nejvyšší hodnocení.

Audi drive select se sedmi režimy

Audi Q8 TFSI e quattro je sériově vybaveno také systémem Audi drive select. Řidič má na výběr až sedm jízdních režimů: comfort, efficiency, auto, dynamic, individual, offroad a allroad (ve spojení s adaptivním pneumatickým podvozkem Sport, standardně se dodává pro vrcholnou verzi). Audi drive select mění mimo jiné charakteristiku modelu 3.0 TFSI, převodovky tiptronic, vzduchového odpružení a posilovače řízení. V závislosti na nastavení se odlišuje také vzájemná souhra různých systémů podvozku.

Pokud je například aktivován režim „dynamic“ a páka voliče převodovky tiptronic se nachází v poloze „S“, je spalovací motor intenzivně podporován elektromotorem, jakmile řidič přidá plyn. Při uvolnění pedálu plynu je u tohoto nastavení deaktivována možnost setrvačné jízdy s vypnutým spalovacím motorem – pohon tak vždy přejde do módu rekuperace.

Pohodlí na cestě i při nabíjení

V interiéru nalezne velkorysý prostor pět osob. Zavazadlový prostor s rovnou podlahou, usnadňující nakládání, má již v základní konfiguraci objem 505 litrů a po sklopení zadních sedadel to může být dokonce 1625 litrů. V závislosti na výbavě může řidič připojit za vůz přívěs s hmotností až 3,5 tuny (brzděný, při 12% stoupání). Pohon všech kol quattro poskytuje rozhodující přednosti v oblasti trakce.

Nové externě nabíjitelné hybridní modely jsou sériově vybaveny nabíjecím kabelem pro domácí a průmyslové zásuvky. Vybitá sada akumulátorů se díky maximálnímu nabíjecímu výkonu až 7,4 kW zcela nabije za cca dvě a půl hodiny. Zákazníci mohou na přání odebírat elektrickou energii „Volkswagen Naturstrom“, která pochází 100% z obnovitelných zdrojů.

Individualizované služby Audi connect přináší do chytrého telefonu aplikace myAudi. Jejich prostřednictvím je například možné zjišťovat stav nabití akumulátorů a dojezd, spouštět nabíjecí procesy, programovat časovač pro nabíjení nebo nahlížet do statických přehledů o nabíjení a spotřebě elektrické energie. Jak v aplikaci, tak i v systému MMI Navigation plus jsou uvedeny nabíjecí stanice. Další funkcí aplikace myAudi je klimatizování interiéru již před jízdou. V závislosti na výbavě lze aktivovat také vyhřívání volantu a sedadel, jakož i odvětrávání sedadel.



Kromě kabelu pro garáž je model Audi Q8 TFSI e quattro vybaven rovněž kabelem Mode 3 pro veřejné nabíjecí stanice. Nabíjecí služba Audi e-tron Charging Service poskytuje na přání přístup k více než 150 000 nabíjecím přípojkám se střídavým proudem v celé Evropě. K tomu postačuje jedna jediná karta.

Předprodej v ČR koncem roku

V České republice začíná předprodej těchto nových velkých modelů s externě nabíjitelným hybridním pohonem v nejbližších týdnech. Stejně jako u všech modelů Audi na našem trhu jsou standardně dodávány s prodlouženou tovární zárukou na 4 roky / 120 000 kilometr. Výchozí verze bude mít označení Audi Q8 55TFSIe quattro.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit