Řidiči čerpající energii do e-aut si od stojanů nejvýkonnější české sítě veřejných dobíjecích stanic v prosinci v průměru „odvezli“ v bateriích 20,7 kWh bezemisní elektřiny, ještě před třemi lety to bylo jen 13,5 kWh. Nově instalované ultrarychlé stojany začínají přispívat ke zkracování doby dobíjení: více než 35 % řidičů odjíždí od stanic za méně než 30 minut. I proto lidé podle výzkumu agentury Ipsos vysoce hodnotí hlavně dostupnost, spolehlivost a intuitivní dobíjení u stojanů ČEZ. Ty vznikají z prostředků Operačního programu Doprava i díky investicím ČEZ.

„Měsíčně se do naší služby pro dobíjení e-aut futurego zaregistruje asi 700 nových řidičů. Současně nastupují nové typy e-aut schopných naplno využívat možnosti ultrarychlých stojanů. Těch jsme zatím postavili asi 40 a letošní rok to bude dalších 80. Jejich energetické využití za poslední rok vzrostlo o více než 45 %. Tyto dva trendy – nová elektroauta a výkonnější stanice – stojí za zkracováním dobíjecích časů a za vyššími jednotlivými odběry. Výsledkem je, že více než 35 % řidičů se u našich stojanů nezdrží dobíjením déle než 30 minut. Průměrně při jednom dobíjení načerpá 20,7 kWh certifikované bezemisní elektřiny, o 47 % více než před třemi lety,“ řekl Tomáš Dzurilla, ředitel elektromobility ČEZ
|
Doba dobíjení |
0 – 15 min |
15 – 30 min |
30 – 45 min |
45 – 60 min |
60 – 100 min |
více než 100 |
|
Podíl (XII/2023) |
13,1 % |
22 % |
17,5 % |
11,3 % |
13,7 % |
22,4 % |
zdroj: ČEZ
ČEZ si v rámci vize Čistá Energie Zítřka vytyčil do roku 2025 dosažení hranice 800 provozovaných stojanů a znásobení jejich výkonu. Poptávku po zkrácení časů dobíjení chce uspokojovat výstavbou ultrarychlých stanic i rozšiřováním počtu stojanů v tzv. hubech ve vytížených lokalitách. Tato řešení výrazně zkracují dobu pro doplnění energie a šetří čas řidičů i při čekání na volný dobíjecí konektor.
|
Odebraná energie |
0 – 5 kWh |
5 – 10 kWh |
10 – 20 kWh |
20 – 30 kWh |
více než 30 kWh |
|
Podíl (XII/2023) |
16,4 % |
21 % |
27 % |
16,1 % |
19,5 % |
zdroj: ČEZ
Řidiči elektromobilů dobíjející u ČEZ oceňují především dostupnost a spolehlivost stojanů i řešení plateb a faktur ve službě futurego. V konfrontaci se srovnatelně velkými sítěmi konkurentů zabodoval ČEZ u řidičů nejvyšší celkovou spokojeností se službou (51 %). Vyplývá to z průzkumu agentury Ipsos mezi zákazníky poskytovatelů služeb veřejného dobíjení.

Mezi další výstupy šetření patří názor lidí, že jim nedělá problém zjistit dostupnost stojanů (79 %, tržní průměr činí 64 %). ČEZ má totiž dostatečně širokou síť dobíječek (58 %, průměr na trhu je pouze 46 %) a je snadné zjistit, kde je nejbližší stojan ČEZ (87 %, průměr na trhu 77 %, srovnatelná konkurence má 71 %), protože data v zákaznické aplikaci ČEZ futurego jsou spolehlivá (77 %, tržní průměr je 68 %). Stojany jsou navíc většinou ihned dostupné. Používání také usnadňuje jednoduchost aplika ŘEZ.
zdroj: Ipsos, červenec 2023, n = 527 hodnocení řidičů, kteří využívají služeb poskytovatelů veřejného dobíjení, online sběr




























