Nepřehlédněte

Rozhovor: Složitá doba nabízí i snadná řešení

>Redakce Redakce
13 února, 2024

Značka Hyundai se vyšvihla mezi nejúspěšnější výrobce elektromobilů. Díky nižším flotilovým emisím CO2 si tak může dovolit nabízet širokou škálu cenově dostupných aut se spalovacími motory. Další zajímavostí je velmi efektivní vypořádání značky se složitou situací automobilového průmyslu, což podtrhují velmi krátké dodací lhůty i nástup atraktivních nových modelů. O současné situaci jsme si povídali s Ondřejem Pospíšilem, obchodním ředitelem společnosti Hyundai Motor Czech.

Ondřej Pospíšil, obchodní ředitel společnosti Hyundai Motor Czech

Koncern Hyundai Motor Group před časem oznámil ukončení investic do dalšího vývoje spalovacích motorů. Toto rozhodnutí se ale vztahuje k masivním investicím směřujícím do vývoje zcela nových, zásadně odlišných konstrukcí, nikoli do průběžného dílčího zdokonalování aktuálně využívaných generací spalovacích motorů po dobu následujících několika
let. Podle Ondřeje Pospíšila Hyundai tak velmi pestrou modelovou nabídkou oslovuje velmi široké spektrum zákazníků. I když nyní prodeje nových automobilů obecně stagnují, značka má velký potenciál dále růst.

Jak se vyvíjejí letošní prodeje ve srovnání s loňským a předloňským rokem?

Stejně jako celý trh i my vnímáme mírné ochlazení. Počty registrací zatím víceméně odpovídají plánu, především díky kontinuálnímu dodávání dříve objednaných vozidel. Nicméně u objednávek je viditelný pokles, na což se snažíme reagovat akčními nabídkami jak pro soukromé, tak fleetové zákazníky. Mírné zlepšení bude pravděpodobně možné očekávat v horizontu několika měsíců, bude však záležet na obecném vývoji makroekonomické situace. Dalším pozitivním faktorem může být i modelová obměna v naší nabídce, která se bude v příštím roce týkat mimo jiné zejména našich klíčových objemových modelů i30 a Tucson.

Změnila složitá doba nějak požadavky či priority flotilových zákazníků? Omezují firmy například počet služebních automobilů nebo přecházejí na vzájemné sdílení vozových parků?

Je pravda, že se firmy snaží svůj vozový park využívat co nejefektivněji, například právě sdílením vozidel mezi více zaměstnanci. To je všeobecný trend, znatelný zejména v korporátech a velkých firmách.

Nicméně protože se ve společnosti Hyundai soustředíme především na menší a střední flotily, je u nás efekt takovéhoto chování spíše zanedbatelný. Na druhou stranu, významnou změnu pozorujeme ve vnímání elektrifikovaných typů pohonů, o nichž firmy začínají přemýšlet jak z ekologického, tak ekonomického úhlu pohledu.

Na globálním trhu přetrvávají problémy s logistikou, chybí řada komponent a surovin. Jaké jsou dodací termíny a na které vaše modely se nejdéle čeká?

Dodací lhůty jsou nejkratší u nošovických modelů, které jsou pro nás z prodejního hlediska nejdůležitější, takže třeba i30 nebo tucson mohou zákazníci získat již za tři až pět měsíců. Zejména z důvodu logistiky je nutné zhruba o dva měsíce déle čekat u modelů pocházejících z Turecka a ještě o pár měsíců více pak u vozů, které k nám cestují z Jižní Koreje. Obecně však lze říci, že se situace s dodacími lhůtami pomalu vrací do normálu a může být narušena pouze ukončením objednávek způsobeným nadcházejícím přechodem na inovovanou variantu či novou generaci daného modelu

Novinářům jste představili novou elektrickou konu a nutno poznamenat, že velmi příjemně překvapila. Jak důležitý je to model pro vás, český trh i samotný výrobní závod v Nošovicích?

V letošních plánech výrobního závodu v Nošovicích aktuálně Kona Electric zaujímá 13 % vyráběného objemu. Už příští rok je ale v plánu vyrobit padesát tisíc vozů a v dalších letech se bude podíl modelu ve výrobě dál zvyšovat. V prodejích na českém trhu je bohužel – vzhledem k obecně nízkým podílům elektrických vozidel – podíl modelu Kona Electric na našich celkových prodejích výrazně nižší.

Naším cílem je, abychom se v blízké budoucnosti nošovickým 13 % aspoň přiblížili. Nicméně jsme přesvědčeni o tom, že Kona Electric je skvělým nástrojem, jak představit elektromobilitu širokému spektru zákazníků a možná přesvědčit ty z nich, kteří jsou vůči ní stále skeptičtí.

Počítáte u nové kony s atraktivnějšími nabídkami pro flotilové zákazníky například formou zvýhodněného operativního leasingu?

Očekáváme, že by nová elektrická kona měla v prodejích překonat svou první generaci, zejména proto, že nabízí výrazně větší vnitřní prostor a technologie, jež ji řadí na špičku svého segmentu. Operativní leasing je dnes obecně velmi atraktivním způsobem, jak do elektromobilu usednout, proto jsme krátce po spuštění prodeje nabídli první výhodnou nabídku, která platí jak pro soukromé, tak firemní zákazníky.

Nejlevnější Kona Electric stojí 900 000 korun, což je s ohledem na výbavu a znatelně výkonnější 48kWh akumulátor atraktivní cena. Mohou flotiloví zákazníci počítat s výraznější slevou?

Zvýhodněnou nabídku jsme zákazníkům schopni nabídnout především u větší varianty trakčního akumulátoru s využitelnou kapacitou 65 kWh. V rámci fleetového konceptu a množství odebraných vozidel lze však dosáhnout i dalšího velmi zajímavého zvýhodnění, a to i pro elektrické modely.

Hyundai vyvíjí dostupný elektromobil pro Evropu s cenou do půl milionu korun. Kdy se má objevit?

Příchod takovéhoto modelu už není tajemstvím, byť jsme podrobnosti o něm ještě neodhalili. Očekáváme však, že se cenově dostupný městský elektromobil může na českém trhu představit už v příštím roce.

Vaše sportovní modely N se spalovacími motory by měly zůstat v nabídce ještě po roce 2025. Postupně se ale bude i tato řada modelů elektrifikovat. Kdy by měly dorazit vaše nové modely Ioniq 5 a Ioniq 6 ve verzi N?

Bylo pouze otázkou času, než se cesty sportovní divize „N“ a produktové rodiny IONIQ protnou, a musím se přiznat, že první výsledek tohoto spojení je skutečně vzrušující. Jsme přesvědčeni o tom, že IONIQ 5 N bude extrémně zábavným sportovním vozem, který si může získat srdce i řady petrolheadů.

Jeho prodej bychom na českém trhu měli zahájit ještě v tomto roce a první zákaznické vozy očekáváme v prvním kvartálu toho následujícího. Elektrifikace sportovní divize „N“ bude v následujících letech pokračovat, ale ohledně konkrétních plánů se ještě budete muset nechat překvapit.

Jaký je váš názor na využití syntetického paliva a další využití klasických spalovacích motorů po roce 2035?

Značka Hyundai je dnes plně zaměřená na elektrifikaci, ať už hovoříme o bateriových elektromobilech nebo o modelech poháněných vodíkovým palivovým článkem, kde se významnější rozmach dá očekávat v těžké nákladní dopravě i jinde. Pro využití syntetických paliv však vidíme prostor například u zásahových vozidel v oblasti obrany, integrovaného záchranného systému nebo třeba u závodních vozů. Vzhledem k nízké efektivitě využití energie a prozatím vysoké ceně syntetického paliva je však významnější rozšíření v tradičním automobilismu prozatím otázkou.

Starii považuji za jeden z nejzajímavějších modelů. Se vznětovým motorem je navíc snadno cenově dostupná. Dokdy ji bude možné objednávat?

S dieselovým motorem bude u dealerů značky v prodeji ještě příští rok, kdy ji doplní a výhledově také nahradí hybridní pohon.

 

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit