4. prosince 2025

„Jako přední společnost na trhu jsme u zdroje informací a působíme ve významných organizacích na podporu elektromobility. Právě proto, že se tématu intenzivně věnujeme, vidíme i spoustu překážek a úskalí, které s nástupem elektromobility souvisejí. Mám na mysli připravenost trhu, rozvoj infrastruktury, pořizovací ceny vozidel nebo jejich dojezdovou vzdálenost. Proto neustále vývoj sledujeme u nás i v zahraničí,“ říká Martin Brix, generální ředitel české pobočky společnosti LeasePlan.

Martin Brix, generální ředitel Leaseplan ČR

Proč by vůbec podniky měly přecházet na alternativní pohony?

Důvodů je více. Tím hlavním je zodpovědnost za životní prostředí, kterou si uvědomuje stále více firem. Chtějí svým dílem přispět k ochraně přírody a jednou z přirozených a vlastně i poměrně snadných cest je právě obměna vozového parku. Argumenty pro přechod na elektromobilitu jsou ale také ryze
praktické – postupně se zvyšuje dojezd elektromobilů i hustota dobíjecích stanic, na trh se dostává stále více modelů za dostupné ceny. V zásadě ale platí, že před přechodem na elektromobilitu je potřeba plno věcí zvážit a přistupovat k němu s chladnou rozvahou.

Jakými konkrétními kroky podporujete rozmach čisté mobility?

Základem jsou služby. Jde o to, že klientům musíme na poli alternativních vozidel poskytnout úplně stejný servis, jaký od nás dostávají v rámci péče o vozidla s tradičními pohonnými jednotkami. Naším oborem je Car-as-a-Service, tedy auto jako služba. To znamená, že se musíme postarat o vše, co souvisí s pořízením, provozem, ale i následným prodejem vozu po skončení pronájmu. Je jasné, že zvláště v oblasti údržby a servisu existují v oblasti alternativních vozů určitá specifika. My už je umíme vyřešit tak, aby klienta péče o vozidlo vůbec nezatěžovala, a měl tak totožný komfort, jako kdyby jezdil výhradně na naftu nebo benzin. Zájemcům o elektromobily tedy dokážeme poradit s výběrem vhodných vozidel, zajistit jejich financování a zároveň poskytnout komplexní servis, který je nezbytný pro jejich provoz.

Co všechno si pod takovým servisem máme představit?

Prakticky veškeré možné procesy, které jsou spojeny s provozem, ale i užíváním
vozu. Umíme klienty instruovat, jak vůbec s elektromobilem jezdit, aby dokázali maximálně využít jeho výhod. Mají od nás veškerou podporu, pokud jde o řešení pojistných událostí, dokážeme je nasměrovat do kvalitních servisů, ve kterých pracuje řádně proškolený personál. Poradíme jim, jak a kde vozidlo co nejpohodlněji a nejrychleji nabíjet a tak dále.

Zabýváte se také osvětou na téma alternativních pohonů?

Ano a považujeme to za velice důležité. Klienty pravidelně informujeme, co je v oblasti ekologicky přívětivé mobility nového, a to formou seminářů, na stránkách naše ho klientského časopisu a podobně. Jsme velkým propagátorem elektromobility v globálním i domácím měřítku. Stali jsme se zakládajícím členem iniciativy EV100, což je sdružení velkých nadnárodních firem, které usilují o rychlejší celosvětový nástup alternativních pohonů. V České republice jsme zase vstoupili do spolku Čistá mobilita, který má stejné úmysly u nás.

Nemyslíte si ale, že i přesto tady bude přechod k elektromobilitě trvat mnohem déle než na Západě?

Pravda je, že Česká republika patří k zemím, kde je tempo nástupu čisté mobility pomalejší. Ukázala to i analýza LeasePlan EV Readiness Index, kterou každoročně zadává naše centrála. Jejím cílem je zmapovat, jak jsou jednotlivé státy připraveny na přechod k alternativním pohonům. Z té poslední, která byla zveřejněna na začátku letošního roku, vyplývá, že zatím zaostáváme ve všech sledovaných parametrech: v podílu elektromobilů včetně plug-in hybridů na trhu, ve vyspělosti infrastruktury dobíjecích stanic a bohužel také v úrovni vládních pobídek na podporu elektromobility. Přesto ve flotilách našich zákazníků podíl alternativních pohonů včetně elektromobilů neustále roste, v současnosti u nově objednávaných vozidel dosahuje nějakých 7 %. To je výrazně více, než jaký je podíl alternativních vozů na celkových prodejích automobilů v České republice, ten aktuálně činí jen něco málo přes dvě procenta. Jsme přesvědčeni, že díky přirozené poptávce i díky našemu aktivnímu přístupu k této problematice bude růst podílu „zelených“ vozidel v našem fleetu postupně zrychlovat.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit